Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det er jo bare å spørre seg, hvem er mest opptatt av å utvikle lokalsamfunnet. En Normann som bor der, eller en kineser som aldri har satt sine føtter på Norsk jord. Det er ekstremt viktig å beholde verdiskapning på Norske hender slik at de med større sannsynlighet benyttes i Norge.

De aller rikeste er ikke så opptatt av å fjerne formuesskatt for de skjønner at alternativet trolig er værre for dem. Men spør SMB eiere.

Spør deg hvorfor Røkke skal betale vesentlig mer enn Stordalen på den samme reelle verdien ? Eller en Svenske eller Kineser for den sak skyld. Skatten må flyttes til skatteobjektet og vekk fra verdien og over på verdiskaping og privat luksus.

Skatten er problematisk og rammer skjevt på så mange plan at det er helt latterlig.

Leste nettopp ett innlegg fra en som var for formuesskatt og at man måtte ta de rike, han fryktet at formuesskatt skulle erstattes av eiendomskatt som han mente var ekstremt urettferdig skatt og listet opp en hel haug med måter den er urettferdig. Alle argumentene kunne med enkelhet benyttes på omtale av formuesskatt også, men det skjønte han ikke… formuesskatt og eiendomskatt er i praksis det samme.

4 Likes

Hvor mange kinesiskeide hoteller kan du vise til? Realiteten er at de rikeste (f.eks. Petter Stordalen) kjøper det fordi kapitalavkastningen er helt latterlig høy og de rikeste kjøper opp alt. Svaret på dette er høyt bunnfradrag og progressiv formuesskatt.

Det er jo de aller rikeste som har startet debatten. En av laksemilliardærene brukte 80 % av utbyttet til formuesskatt, så kapitalbehovet kan jo ikke være så skrikende. Jeg tror Jarle Møen (NHH) har rett i at det stort sett er solide bedrifter som utløser formuesskatt.

Alle skatter har negative økonomiske effekter, det gjelder å finne en balanse og å tilpasse seg uheldige effekter (som utflagging av eierskap), men de uheldige effektene må kunne dokumenteres!

2 Likes

Norwegian, Opera, Funcom, snart også Photocure vil jeg tro. Er andre som ofte diskuteres her som plukkes opp av kinesere. Og selv om Kina er djevelen selv på mange områder er det ikke Kina dette handler om.

Det er det faktum at stadig større andel av Norske selskaper ikke lenger har Norske eiere.

Den «Norske» modellen er å skape noe og selge det ut av landet.

2 Likes

Dette er ikke små og mellomstore bedrifter og lokale hoteller. Delvis utenlandsk eierskap er ikke nødvendigvis utflagging av eierskap og kontroll. Er det dumt at utlendinger investerer i Norge? Hjelpe oss om resten av verden også skulle innta en slik holdning.

Jeg må gjenta: Dette underbygger bare påstanden halvveis og er uten kilde.

NHH-professorene jeg er enig med stiller med empiri, det gjør ikke milliardærene.

Men nå referer du jo bare til alle miliardærene… Virker som hele debatten svirrer rundt et fåtall milliardærer og hvordan disse blir skattelagt.

Er sikkert tusenvis av bedriftseiere av mindre bedrifter som ikke er milliardærer.

Kan godt hende de er millionærer… på papiret. Men verdiene er bundet opp i utstyr, bygningsmasse osv. Selv om disse bedriftene akkurat hadde gått i null, hadde bedriftseieren fremdeles vært skyldig formueskatt på verdiene i selskapet.

Disse pengene må bli tatt ifra en plass. I verste fall må man ta ut penger ifra selskapet, betale skatt på dette. For så å dekke formueskatten. Hvert eneste år.

Under en oppstartsfase er jo dette enda større problem. Store verdier er bundet opp i utstyr og satsing, men må skjønne staten skal ha sitt, på papiret er jo mannen/kvinnen millionær! Er jo bare å selge unna å dekke skatten, dette må de ha råd til. Er jo millionærer må skjønne.

4 Likes

Det kan være positivt at utlendinger investerer i Norge. Norge eier omtrent 1.5% av verdien til alle børsnoterte selskaper i verden. At utenlandske selskaper kjøper norske bedrifter i “høstings fasen” og flytter verdiskapning ut av landet er på ingen måte positivt. Men hvor vanlig er det at utenlandsk kapital bygger industrier og hjørnesten bedrifter i Norge ?

Du som etterlyser kilder, hvor er kildene dine ? ifølge deg og “dine kilder” kjøper ikke kinesiske selskaper norske hoteller. Fakta er noe helt annerledes. Min påstand er hentet fra en kilde som er linket til litt lenger opp i tråden.

Det er en grunn til at det er de minst egnede som står frem i debatten. Tema er så betent at ingen lokale SMB eiere vil stå frem og bli stigmatisert på samme måte.

1 Like

Synes dette innlegget var ganske bra når det gjelder formueskatt.

Jeg mener rike skal betale minst like mye skatt som nå men synes ikke formueskatt er en god måte å gjøre det på. Høyere selskapsskatt på overskudd og høyere skatt på uttak av utbytte synes jeg er en mer naturlig måte å gjøre det på.

6 Likes

Kilde til hva? Dette er hva jeg tror vs. din påstand om at kinesere kjøper opp små, lokale hotellbedrifter med eiere som bukker under pga. formuesskatt. Påstanden min kan likevel underbygges med dette:

Dette er tall vi har diskutert tidligere i tråden. Den rikeste prosenten disponerer 20 prosent av inntektene i samfunnet.

Jeg etterlyser bare kilde på de helt konkrete tallene dine, for du kan jo ha rett, og da anerkjenner jeg at det er et problem.

1 Like

Alternativt kan det forklares med at det stort sett er overkommelig å betale skatten fordi det stort sett er solide bedrifter som utløser formuesskatt (i følge NHH-professor Jarle Møen).

Det er også SSB som sier at de 10% med høyest inntekt betaler like stor del an sin inntekt i formuesskatt som de med 10% lavest inntekt.

Rapporten du linker til er særdeles omdiskutert i økonomiske miljø. Ikke bare er sammenligning særdeles tvilsom. Men den er ett resultat av tidligere AP regjering som ønsket å beholde mer likviditet i bedriftene for å styrke sikkerheten i arbeidsplasser. Dette ble innført samtidig med at man avtalte å fjerne formuesskatten, den delen som skulle gjøres året etter glemte mann. Nå er rødt og SV sure forde med denne rapporten i hånd påstår at de rike unngår å skatte. Å si at at penger som bedrifter reinvesterer i Norsk næringsliv må beregnes og ansees som personlig inntekt er ytterst sært. Dessuten har de Blå sørget for at alle Normenn har samme mulighet uten at det koster dem en krone.

Så er det jo litt spesielt at du etterlyser dokumentasjon av andre, mens du selv skal stå fritt til å slenge ut påstander av hva du tror er tilfelle uten noe form for dokumentasjon eller kilder.

Å omskrive tidligere påstander eller endre premisser for tidligere påstander når du blir motbevist er jo en politiker verdig.

4 Likes

Så du tar det for gitt da at NHO og Virke lyver om tilbakemeldinger de får fra sine medlemmer ?

Nå er du bare vrang. Hva helt konkret er det jeg skal begrunne i påstanden min? At Petter stordalen har kjøpt norske hoteller? At de rikestes andel av totalt eierskap øker? Det er i hvertfall ikke kinesere som kjøper SMB hotellbedrifter i Norge (Radisson er ikke SMB).

Jeg tror på NHO når de sier at de ikke kan underbygge påstandene sine med tall, og det gjelder visst deg og, de tallene du oppga tidligere vil du jo ikke si hvor du har fra.

1 Like

Jeg gav deg ett premiss, hva er best av kinesisk eierskap og norsk.

Det valgte du å ikke svare på, istede hevder du at kinesere ikke kjøpte norske hoteller, det var det Stordalen som gjorde.

Jeg beviste at Kineserne kjøper norske hoteller.
Og spurte om du kunne dokumentere din påstand om at det kun var Stordalen som handlet.

Da svarer du at du ikke kan gi kilder, det er bare slik du tror det er, videre fortsetter du med å endre premisset.

Mine påstander er stort sett dokumenter med kilder, men jeg har gjentatt mine påstander ganske ofte forde enkelte prøverør å ignorere dem da de ikke passer deres agenda. Å samtidig vedlegge kilder hver gang skulle man tro var unødvendig hvis man følger diskusjonen.

1 Like

Dette var også en del av premisset. Men du kan jo forklare meg hvordan Radisson kvalifiserer til merkelappen SMB.

Det var aldri en del av premisset, og er tatt fra ett annet avsnitt.

Det var en av mine få udokumenterte påstander og teori jeg kom med etter å ha stilt deg spørsmålet. Bakgrunnen er at jeg tror de fleste er enige om at de virkelig rike må skattes hardere, de skjønner at hvis formuesskatten fjernes er det fare for at 100% av byrden legges på de, og at den ikke spres blant de 500.000 andre, og omtrent 1/3 av alle pensjonister som betaler formuesskatt.

SMB eiere er ikke tema for flytting og salg i samme grad, de har som regel ikke den muligheten. Men det er viktig at de store selskapene som skaper masse arbeidsplasser i Norge eies og drives av Norske.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan støtte en “formuesskatt” hvor samme formues objekt skattes forskjellig avhengig av hvem som eier det og hvordan eierskapet er innrettet. Om formuen er luksushjem, skattes det lavere enn om formuen er maskiner som trengs i verdiskapende jobber.

Jeg skulle gjerne sett en skattemodell som mer målrettet angrep strukturen som gjør at 1% disponerer 20% av inntektene. Progressiv formuesskatt med høyt bunnfradrag. Gjør det mulig å utsette formuesskatten i dårlige år.

Problemet er at ulikheten vokser fort. problemet er ikke at Stein Erik flyr til hytta (ikke hytta på Aker brygge, en av de andre), han ville fremdeles hatt råd til det. Problemet er ting som erosjonen av velferdsstaten og stagnerende lønnsvekst hos f.eks. lærere og sykepleiere.

Stortingsrepresentantene derimot, nyter at det hvert år settes av herlige 6,03 prosent av lønnen deres i pensjon. Dette vedtas enkelt av Stortinget selv. Det er tre ganger mer enn de 2 prosentene mange vanlige arbeidstakere får i tjenestepensjon. Da vet vi at ihvertfall noen får en god pensjon

Husk å stemme så disse ikke får noe makt, takk :+1:

4 Likes

I etterkant av publisering av dette innlegget, har Finansavisen mottatt et tilsvar fra kommunikasjonsrådgiver Runa Røed i SV. Hun skriver: «Vi kommer ikke til å prioritere avvikling av aksjesparekonto. Vi var imot innføringen i 2017, som kostet cirka 50 millioner. Dette er ikke en prioritert sak å avvikle, så det er helt feil å si at SV «ser for seg å endre denne ordningen».

Det er jo bare piss å ta vekk ASK/IPS, for de med skikkelig med penger har alt gjemt bort i aksjeselskap.

1 Like

Utrolig at slikt er lov!

Her er rikinger i ditt nabolag.