Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Mye festivaler og arrangementer er også avlyst.

Det er ufattelig at folk stemmer på partier som har sånne forkastelige synspunkter, men det er bra at de er åpne og ærlige om hva de står for.

6 Likes

Hvorfor kommer ikke disse poengene og denne statistikken frem oftere når politikere diskuterer formuesskatt ? Det er helt sikkert uteglemt og sett andre retninger rundt viktige poenger her også. Men informasjon om utvikling i feks Sverige, hvis den er relevant og kan kobles til fjerning av formuesskatt er det skremmende at vi fortsatt har dagens modell i Norge.

5 Likes
2 Likes

Kommentarfeltet der var virkelig landsmøte for tinnfoliehattens venner

1 Like

Ser mange trekk i samfunnet i dag som leder oss mot mer totalitarisme. Mer sentralisert makt til byråkrater og politikere. Mindre individuell frihet. Alt med begrunnelsen i å øke sikkerheten og å redde oss fra de kommende farene. Ser også tendensene til hatet mot de som ikke støtter denne utviklingen. De vil stå i veien for den rette utviklingen. Hvis man lykkes i å definere store grupper som samfunnsfiender, kan de etterhvert også behandles deretter uten at man gjør noe galt. Man tjener bare saken som er til alles beste.
Ref hekser, jøder osv.

8 Likes

Ser mange skremmende paralleller til Tyskland på 1930-tallet i dette leserinnlegget.

Alle bare “følger ordre” og gjør som de får beskjed om.

4 Likes

Blir jevnt til valget, kan bli en blå innersving som sist, får sjå

1 Like

Kan bli ein del som får seg ein “blåfredag” her :wink:

2 Likes
1 Like

Synes hele formueskatten virker temmelig høl i hodet, uten at jeg kan komme på noe fornuftig alternativ.

Er det virkelig slik at en utenlandsk eier slipper denne skatten ? Selv om jeg lener mot venstre så klarer jeg ikke å få meg til å være enig med denne skatten, bortsett fra at “man skal ta de rike”.

1 Like

Kun nordmenn som skatter til Norge som må betale

1 Like

Problemet er vel at den treffer skjevt, ikke at den treffer nordmenn

Jeg heller vel egentlig mot rødt, men det siste utspillet om privatfly synes jeg bare er populistisk piss. Har de ikke bedre ting å bruke tiden på, med bedre effekt?

Enda viktigere er det å få skattlagt internasjonale selskaper som Google osv. Disse har et sykt konkurransefortrinn.

3 Likes

Jeg skjønner at folk flest er tilhenger av formuesskatt slik dette presenteres. Når man leser kommentarer selv på en side som E24 - så er kunnskapsnivå om økonomi og hvordan ting fungerer i praksis skremmende lavt. Flere topp politikere har også ved sine uttalelser bevist at de har skremmende lav kompetanse om dette.

Folk har en en holdning mot “rikinger” og det spres påstander og floskler som er direkte feil. Gang på gang ser man de samme feilaktige påstandene presentert som sannhet - men som ikke har noe som helst rot i virkeligheten. Men folk tror på det - Forde rikinger er slemme.

Den mest vanlige feilen er at folk tror formue er penger på konto.
Så kommer troen at det er snakk om 0,85% skatt - men utbytteskatten på 31,68% blir helt uteglemt.

Google og Facebook knuser Norsk annonse virksomhet.
Snart kommer Amazon og knuser Norsk butikknæring.
Stadig mer verdiskapning flyttes ut av landet, folk skjønner ikke viktigheten av Norsk eierskap.

Jeg driver selv i en bransje som sliter med nettbutikker som parallell importerer varene. Selv ikke de ansatte i Norske avdelingene/agenturene etc skjønte/skjønner at dette undergraver deres egne arbeidsplasser. Foreløpig får de lønna si. Folk flest har 0 forståelse for macro økonomi. Men nå har arbeidsplassene begynt å forsvinne, servicen er borte, kompetansen forsvinner. Skatteinntektene forsvinner…

5 Likes

Ingen skal skjermes for billige politiske poeng i innspurten på valgkampen.

Venstresiden virker ikke å skjønne at folk er forskjellige og ønsker forskjellige ting.

Dette minner meg om situasjon der det amerikanske fotball landslaget for damer forhandlet om ny avtale om kompensasjon for å spille på landslaget. Damene ble tilbudt den samme avtalen som guttene, de takket nei, de ønsket en annen avtale som var mer basert på grunnlønn og trygghet og mindre basert på prestasjon. Det fikk de. Noen år senere når de har prestert bra i mesterskap går de til sak mot forbundet forde guttene ville fått mye bedre bonus hvis de hadde levert samme resultat. Fokus som kommer frem i media var at mennene ville fått 4x så høy bonus som damene fikk. Realiteten var at damene totalt sett tjente bedre enn mennene. Dette ender allikevel opp som en kvinnesak som når helt opp til Biden. Ironisk nok ville Gutta tjent bedre på å velge avtalen til damene og damene tjent bedre på å velge avtalen til Gutta. Men det hindret ikke Biden i å benytte saken som en kampsak for likelønn mellom menn og damer, selv om damene fikk tilbudet og takket nei. Selv om damene totalt sett fikk bedre kompensasjon enn guttene. Kompensasjon ble dog utregnet på andre grunnlag.

Det gjennomgående i debatten er at motstanderne av formuesskatten ikke klarer å underbygge ulempene med annet enn spekulasjoner og argumenter som er like gyldige mot selskapsskatten (“Vi vil gjerne betale mindre skatt”). Så sitter vel omtrent hele professorstaben til NHH og sier at, ja det er uheldige effekter, spesielt mht. formuende med likviditetsutfordringer, men i det store bildet er ikke formuesskatten et problem. Utlendinger betaler annen kapitalskatt som nordmenn slipper.

Problemet er ikke at Hagen flyr til hytta på sørlandet (1)som burde kostet mer pga. CO2 2)jeg håper ikke han flyr til hytta på Aker Brygge), det er at kapital i gjennomsnitt kaster mer av seg enn det som er stabilt i det lange løp. I et langsiktig perspektiv vil de rike eie alt.

3 Likes

Formuesskatt og arveavgift er bare noe forbannet vås hele greia, begge skattene er med og spise av allered beskattete verdier.
Det må gjerne hentes inn skatt, men ikke formuesskatt etter dagens satser, og arveavgiften som enkelte vil ha innigjen, straffer «uheldige» folk som har hatt flinke folk rundt seg som etterlater seg verdier.
Hent skatt på inntekt, og hent mer skatt jo høyrere inntekt en har.

Tenk på Ola Normann som drev ett ulønsomt men høyt verdsatt selskap , men som ikkje klare på jene penger likevel, så kommer innkrevingen av formuesskatt :thinking:

Tenk på Kari som ikkje eier leiligheten eller huset selv, men men leier det for en høg mnd leige, det går akkurat rundt, men siden hun har masse sparepenger som ho har tidligere skatter av, så må ho betale formuslatt på dette, sparepengene blir mindre og mindre for hvert år, grunnet lav pensjon, høy husleie og høg skatt forsonlig var så uheldig å penge på bok, kanske burde ho heller sitte mwd gjeld sånn at ho ikkje var å regne med som formue

Tenk på Kjetil som skal arve den familieære sjokoladefabrikken, kanskje kan han det ikke likveld pga arveavgiften, kanskje må den legges ned, kanskje må dei 20-30-40 arbeidsplassene inder lille tettstedet flyttes utenlands….

Mangen tror at en formue er det samme som penger i banken, noe det ikkje er

Må vi skattes i hel ?

Skattetrykket kan endre seg etter valget… :crossed_fingers::grimacing::crossed_fingers:

1 Like

Merkelig heading og påstand fra NHO, artikkelen hadde ikke så mye med overskriften å gjøre.

I tillegg når vi sammenligner utviklingen mellom Norge og Sverige (som avskaffet skatten), finner vi at andelen av utenlandskeide bedrifter fra 2008 til 2018 steg med 26 prosent i Norge, mens den er blitt redusert med 11 prosent i Sverige (indeks 100 i 2008). Vi ser også at antall utenlandske bedrifter har økt blant de bedriftene som har mer enn 250 ansatte.

Dette trenger ikke være salg av norske bedrifter ut av landet?

Etter min forståelse, så ville det kanskje fungert å flytte formuesskatten på arbeidende kapital til selskapsskatten? Men det er ikke det rikingene ber om. De ber om å få betale mindre skatt. Så er jeg kanskje litt opphengt i matematikken her, men når vi lar dagens politikk spille ut i det uendelige vil noen få eie alt.

Her er et typisk argument:

Et oppdrettsanlegg eller et hotell er vel vanskelig å flytte?
Hotellet står selvfølgelig der det står. Men dersom norske eiere med god kunnskap om de lokale forholdene flytter ut, kan det etter hvert få konsekvenser for investeringer i norske bedrifter.

Det er så jævlig syltynt.