Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Tror du alle tenker likt? Jeg er for legalisering. Lurer på hvor stor oppklarings prosent politiet hadde hatt uten hash jointer i lomma eller trafikk gebyr. All virkelig kriminalitet er enten henlagt etter 2 mnd eller fortsatt under etterforskning flere år etterpå.

2 Likes

Det er enkelte som bare ikke fatter hvor viktigt det er å holde press på enkelte aktiviteter ute i samfunnet… :man_facepalming:

1 Like
1 Like

315 av de 400 rikeste i Norge har flyttet ut, bra vi opprettholder denne “rikingskatten” - får ikke blitt mer Robin Hood enn dette… eller ? Kanskje på tide å tenke nytt ?

2 Likes

Eg skjønne ikkje tankegangen til de som stemme MDG. Det virke som dem har ett fokus, og det er miljø. Kun det!

Virke som totalbildet er heilt vekke og skylapper er satt på.

Så lenge MDG har vært har eg aldri sett et statsbudsjett fra det holdet som har tatt høyde for bortfall av inntektene fra olja. Og alle de grønne tiltakene de snakke om er avhengig av store subsidier for å i heile tatt være noenlunde realistisk.

Samtidig tror dem å legge ned vår egen næring vil redusere utslepp… Så lenge det er etterspørsel vil den dekkes av andre. Og per dags dato er Norge en av nasjonen med lavest CO2 utslepp per oljeekvivalent produsert.

Det er som å sette en kanon til hodet å blåse av seg hele skolten for symbolpolitikk.

/rant off

:sweat_smile:

3 Likes

Bør man ikke ta hensyn til at det uansett er begrenset hvor mye av politikken et parti vil få gjennomslag for når man stemmer? Vurderer å stemme mer ekstremt enn hvor jeg egentlig ligger politisk pga de vil uansett ikke få gjennom store endringer. En påvirkning av de ekstreme vil ta oss mer i en retning jeg ønsker enn en påvirkning av noen som er relativt moderate på samme side.

Har mdg vært i regjering, nei. Dem har dermed ikke opparbeidet seg kunnskap og erfaring om hvordan å styre en nasjon. Derfor fremstår deres utspill som kunnskapsløs og uten en tanke om helhetlighet… Vi kan derfor ikke klandre mdg for deres tilsynelatende idiotskskap.

Problemet slik jeg ser det, er at man plutselig sitter med et parti som sitter med langt mer makt en hva som er bra.

En ting er småting dem får igjennom som kanskje kan være bra. Problemet er hvis dem blir såpass store at det kan få alvorlige konsekvenser lenger ned i “veien”.

Ta for eksempel at dem vil ha stopp i letelisenser. Hva hadde skjedd med økonomien i Norge hvis man plutselig hadde stoppet all videre leting? Eller satt dato for stopp av olje utvinning?

Er jo bare å ta en kikk på børsen hvor dominerende olje og service relaterte bedrifter er i indeksene.

Ser man på verdiskapning per ansatt, er de ikke en næring i Norge som er i nærheten å ha samme verdiskapning per ansatt som oljenæringen.

Før man har reelle alternativ og er godt på vei med en omstilling, er det direkte uansvarlig å i det hele tatt tro man kan legge ned oljesektoren uten at dette vil få alvorlige konsekvenser for velferdssamfunnet vi har idag.

Eneste jeg har hørt er flotte ord som “grønne” jobber, omstilling, “nye olja” osv. Men ingen som kan komme med noen konkrete eksempler. For det meste svada.

Det er mye lure ting man kan gjøre, men mye som blir gjort idag er symbolpolitikk som har minimale effekter, eller rett og slett motsatt effekt.

Hadde vindmøllene hatt samme avgifter som vannkraft hadde dem f.eks ikke vært lønnsomme. Hadde man istedenfor oppgradert eksisterende vannkraft hadde man fått igjen mange ganger hva man får av vindmøllene…

El-biler…kunne vært bra det. Men istedenfor å legge opp struktur til lading i stor skala, brukes pengene på å legge utenlandskabler for å selge strømmen vår ut. Et av våre største konkurransefortrinn i møte mot internasjonal konkurranse i forhold til kraftkrevende industri. I samme slengen skal sokkelen over på elektrisitet fra land… mens gassen som hadde gått i kraftturbinene ute blir sendt i rørledning nedover til Europa for å fyre opp komfyren til Fritz og Merkel.
Samtidig er vi det eneste landet i parisavtalen som IKKE tar med opptak av CO2 i myr og skog i totalregnskapet…

Er til å bli matt av!

1 Like

Er masse elbil-ladere nå

Jeg er enig. Men dem kommer til makten fordi det er mange mennesker som stemmer på dem. Det er skremmende - men hva skal man forvente? Jeg vil tro aldersmedian på den som avgir stemmer til mdg er lav.

Både ja og nei. Godt med ladere rundt urbane strøk. Litt verre når man kommer utenfor.

Elbilforeningen er vel ganske tydelige på at man henger kraftig etter i forhold til elbilveksten man har.

Men jeg tenker også i forhold til våre egne hjem. Vet det er flere plasser man må søke om å få installert elbil-lader nå pga. det med kapasitet på linjene.
I samme slengen blir jo hele poenget med strømmåleren litt merkelig. Da den offisielle grunnen var å spe strømbruken utover dagen og unngå toppen på ettermiddagen. Men med alle el-bilene vil jo man plutselig få en sinnsyk effekttopp på kveld/natt når alle skal lade… sinnsykt hele opplegget.

La det være klart, jeg prøver på ingen måte å unnskylde mdg. Det må imidlertid være en kausalitetssammengen utover at dem er stokk Stein dum.

Vel i et demokrati kan man liksom ikke bare mekke sammen en selvmordsbombe og sette seg selv av i store menneskemengder for å oppnå tilstrekkelig oppmerksomhet.

2% står Norge for, det er en dråpe i havet om vi absolutt skal kutte ut olja :sweat_smile: Norge redder ikke verden, selvom mange tror det :face_vomiting:

Bastholm er på tv2 nyhetene nå og fremmer et ufravikelig krav om å stanse all leting etter olje og gass i Nordsjøen fom. Desember 21. Kommer dem til makten kan seismikk virksomheten pakke kofferten og satse andre steder.

Slik argumentasjon bærer dessverre liten vekt når man forholder seg til mdg, sv og venstre. Det skal ilegges vekt at alle former for logikk også gjøre det i møte med partiene som nevnes.

Politiske videoreklamer er noe av det styggeste, kleineste jeg får med meg på nett. De spiller på billige poenger, frykt og dølle slagord. Den siste reklamen jeg så trodde jeg var for frp, men nei, var visst Ap. Viser hvor ræva de treffer. Gjør meg egentlig forbanna at de bruker mine skattekroner på dette.

…akkurat som planlagt?

Ting jeg ikke forstår med politikk og valg. Er garantert mye mer også, men er dette jeg kom på i farten:

  1. Hvorfor har lederen i et parti noe å si? Har inntrykk av at det er en del folk som unngår å stemme på parti utelukkende pga. hvem som er lederen. Man stemmer jo på partiet og politikken deres, ikke “gallionsfiguren” de bruker som talerør. Stemming burde foregått gjennom en presis og omfattende valgomat, slik at det man stemmer styres av egne meninger, ikke trynefaktor på politikere. En annen ting er hvorfor valgomater er så ubrukelige, hvor svaralternativene ofte kun dekker en del av mulige svar.

  2. Hvorfor skal debatter være en god måte å sette politikere opp mot hverandre? De tar for seg saker som er ekstremt kompliserte, men i en setting hvor det gjelder å skyte fra hofta, bruke retorikk og sette ut “motstandere”. I mitt hode burde debattene vært en meningsutveksling hvor man forklarer tankegangen sin grundig, samtidig som alle påstander burde bli faktasjekket. Om de sier noe som er feil bør man ta tak i det å la de forklare seg. Gjennomføring av politikk er ganske omstendelige greier, men av en eller annen grunn skal testen for hvor godt man egner seg til dette være en situasjon hvor det er ufordelaktig å ikke overkjøre andre, og være gjennomtenkt og nøktern i sine meninger.

  3. Hvorfor er politikk en arena hvor det er lov til å lyge og unngå å svare på spørsmål, samtidig som det er helt uaktuelt å innrømme egne feil? I alle andre arenaer i livet hadde man ikke funnet seg i disse egenskapene. I min bok er det bare et pluss om de innrømmer egne feil, eller at de ikke har svaret på alt.

  4. Hvorfor biter folk på retorikk? Hvorfor avgjør innsalget av poengene noe som helst, når innholdet uansett er det samme? Har aldri brydd meg om hvordan folk selger ideene sine. Om noe tenker jeg heller at ivrige innsalg vitner om at budskapet krever innpakning, da det ikke er godt nok i seg selv.

  5. Hvorfor blir velgere påvirket av skuespillet som foregår i valgkampen, rett før valget? Politikerne reiser land og strand og skrur på alt de har av sjarm og smiger i en siste krampetrekning for å sanke stemmer. Hvorfor biter folk på dette? Er ikke hvordan de forholdet seg til folket resten av året en bedre indikator for hva man kan forvente fra dem?

  6. Hvorfor har velgerne ekstremt sterke meninger om saker de har ingen forutsetning for å uttale seg om? Sakene er ekstremt kompliserte, men allikevel virker det helt naturlig for “alle” å ha sterke meninger om ulvebestanden i Norge og store samfunnsmessige spørsmål. Jeg har i perioder ikke stemt pga. jeg har selvinnsikt nok til å vite at jeg ikke har grunnlag til å uttale meg om halvparten av sakene de tar for seg. Av den grunn følte jeg det ble feil av meg å “leke ekspert”. Problemet er bare at “alle andre” ikke har problemer med å være eksperter, uavhengig av kunnskapsnivå. Folk er dessverre ekstremt følelsesstyrt, og ved riktig innsalg tror jeg man kan få mange til å bli enige med seg, uavhengig av hva de egentlig mener.

  7. Hvorfor ignorerer man all kontekst når man diskuterer hva andre (ikke) har fått til tidligere? Politikere dømmes hele tiden etter bragder, uten at det tas hensyn til eksterne faktorer som påvirker deres gjennomslagsevne og grunnlag for meninger. Ta hensyn til om man har flertall eller sitte i mindretallsregjering. Når det diskuteres økonomi høres det ut som de tar totalt avstand for hvordan det økonomiske klimaet ellers i verden er. Utviklingen i arbeidsledighet og økonomisk oppgang/nedgang osv tar ikke hensyn til om det har vært en global økonomisk krise.

  8. Hvorfor mutes ikke mikrofonene til politikere når de går utover sin tilmålte tid, og hvorfor tvinges de ikke til å svare på spørsmål de konstant ror seg unna? Debatter går omtrent utpå å avbryte og avvæpne motdebattanten så mye som mulig. Gang på gang avbryter de og fortsetter å snakke etter de har brukt opp sin tid. Hvorfor ikke bare mute dem slik at alle må forholde seg til tiden de er gitt og ikke stjele av andres?

11 Likes

HAH shit, dagens pressekonferanse er tidenes fuck you til MDG.

Skikkelig bakromsdeal med alle utenom MDG.

Se regjeringens pressekonferanse – Siste nytt – NRK