Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Må jo bli veldig effektiv trafikkavviklingen med de planene der ja.

“- Vi vil at flere av de store veianleggene skal tilpasses og gjøres om til attraktive bygater når de går gjennom tettpakkede bystrøk.”

Dette er vel litt slik det var gjennom Drammen for en del år siden er det ikke det?

Ikke noe feil med profitt så lenge man også betaler skatt? Hvis ting fortsetter å gå bra, så kanskje jeg får gleden av å betale formueskatt også.

Har 3årig ingeniørutdannelse og har ikke arvet noe og med tre barn og unge en ikke fett betalt jobb, så går jeg 15-20k i pluss i måneden. Noe høyere skattetrykk er ikke et problem. Kan godt tenke meg at folk som mister jobben har bedre sikkerhetsnett, at lokalsykehusene får fortsette, at politiet kan være tilstede. Koster litt, men muligens bare i excel?

Riktig vei

4 Likes

OK, så ingeniørprofitør er OK, men privatpraktiserende legeprofitør (velferdsprofitør) er fyfy :rofl:

Tror du noen gidder å satse privat kapital for å starte bedrifter i Norge hvis Rødt styrer ?
Eller er det formann Moxnes som skal styre bedriftene ?
Det blir nok bra :crazy_face:

1 Like

Fasiten etter seks år i regjering er nedslående for alle som håpet at Frp skulle innfri løftene:

  • Ifølge Statens vegvesen har antallet bomstasjoner økt fra 170 i 2013 til 245 i 2018. En økning på 44 prosent.
  • Inntektene har i samme periode økt fra 8 milliarder kroner til 11 milliarder kroner i 2018. En økning på 37,5 prosent.

Ref 75 nye bomstasjoner med Frp i Regjering. Bompenger har gått fra vinnersak til hodepine for Frp.

Jeg har fått bomvei til 38kr med frp. Greit nok, veien fører trafikk utenom sentrum, så det er jo bra, men bompengefritt? Nei.

Kjør i vei som privat lege, men ikke forvent penger fra staten? Tror ikke det er noe problem å drive butikk med rødt over sperregrensen.

Dagens opplegg for leger i staten er forresten helt håpløst. Pratet med en overlege. Hun hadde turnus som ga henne snitt på 46 timer i uken eller deromkring. Hun kunne ikke velge å jobbe 37,5 timers uke. Da gikk det ikke opp. Hadde vært lurt å utdanne flere leger?

2 Likes

Selvsagt, hvorfor skulle de ikke det?

Hvorfor skal vi farge alt kullsvart eller kritthvitt? Eller dyprødt?

Det virker som folk tror Rødt står for å kutte bort alt av nyvinning og privat eierskap, noe som selvsagt er helt riv ruskende galt.

Vi kan jo forresten se mot Kina, det er fortsatt en hel del privat kapital som satses i det landet der til tross for at det faktisk* har et kommunistisk styre.

*Noe Rødt ikke står for.

3 Likes

Frp i regjering:

  • Sikret lavere bompengenivå enn forrige regjering hadde planlagt. Bompengeandelen har gått fra 42 til 28 prosent. Vi har reformert bompengesystemet for å spare bilistene penger, ved å fjerne bomstasjoner, slå sammen bomselskap og redusere finansieringskostnadene.
  • I 2019 brukes ytterligere 200 millioner kroner på riving av bomstasjoner.
2 Likes

Fordi alle som investerer sin egen kapital ønsker å plassere kapitalen der de får størst avkastning.
Det får man ikke i et land der et parti som Rødt har makt. Derfor investerer de heller i andre land.
(Venezuela er et godt eksempel.)

2 Likes

Tror det er få land hvor det er enklere å tjene penger en Norge. Selv med rødt over sperregrensen. Jeg har aksjer i et par selskap som jeg tenker vil ha det helt fint. Nekkar og reach subsea. Min gamle favoritt, Kitron gjør det nok også bra

2 Likes

OK, skjønner.
Dere er bare tilhengere av litt selvskading, men ikke selvmord :slight_smile:

2 Likes

Jeg satser på at det lille ekstra jeg må ut med kommer tilbake med renter. Om ikke til meg, så til samfunnet.

5 Likes

En ting jeg ikke synes henger sammen er at de sier de vil gjøre alt de kan for å få størst mulig gjennomslag for sin politikk men det er helt uaktuelt å bli del av en regjering. Motstridende og feigt synes jeg. I min verden er det hvis man blir del av en regjering man har størst mulighet til å få gjennomslag for sin politikk.

Hmm har ikke sett dette selv, virker litt rart ja. Men det er jo heller ikke i regjering jeg ser for meg at Rødt har mest nytte, men som en del av stortinget som en viktig røst. Har du dette skriftlig?

Enig, hadde ikke stemt på rødt hvis de holdt på å bikke 50%. Nå satser jeg på at de blir en alternativ samarbeidspartner en mdg. Det blir sv, sp og ap i regjering.

Jeg holdt på å stemme sp, men kunne tenkt meg å stemme 50/50 rødt/sp. Er deler ved begge to jeg ikke liker.

3 Likes

Det mange glemmer her er at skatt betaler for nettopp de tjenestene som gjør landet vårt trygt og forutsigbart å gjøre buisness i.
Mange av våre dyktige rike glemmer fort at de nettopp har gjort formuen sin i dette landet på trygge ordna forhold i en velutviklet rettstat - hvordan betales det?

Hvem reddet Viking skuta til Torstein Hagen (mannen betaler ikke en krone i skatt Norge)

Det er en grunn til at Rødt og SV kommer til å gjøre ett godt valg og det er fordi høyresiden selv har bedt om det i sin usle oppførsel!
De har trådt langt utenfor grensen for hvilke forskjeller vi ønsker å ha i Norge og hvordan vi vil ha det.

Godt valg!

8 Likes

Satser på at moxnes har såpass tyngde at partiet dras i riktig retning. Han ville ha bort kommunistreferansen. Får gi den fire år, så kan jeg reevaluere.

Har ikke tilgang på artikkelen, men tipper dette stemmer bra :

Norske Georg Riekelse var med å fremforhandle brexitavtalen. Han mener norske politikere som vil reforhandle EØS-avtalen bør være forberedt på EUs motkrav. – Det kan bli som å åpne Pandoras eske, sier han.

1 Like

Forskjellene har økt litt fordi landet har gått bra. Børsene har steget og bedriftene har gjort det bra. Det har vært positivt for alle samfunnslag.
Med mer sosialisme blir forholdene mindre næringsvennlige. Dvs landet blir mindre rikt. Det betyr økte forskjeller fordi mange flere vil miste jobbene,.,.,.,inntil det blir så mye sosialisme at alle blir like fattige. Som i alle land opp gjennom historien som har trodd at de skulle bli det første vellykkede sosialistiske landet.

Utrolig at det fortsatt finnes kommunister/sosialister.

8 Likes

Så du mener at Norge er mindre rikt enn feks usa?

1 Like

Absolutt ikke, for vi har mye olje delt på lite mennesker.
Men USA er ikke mitt idealsamfunn.
Jeg er for markedsøkonomi men med en viss styring av kapitalismen.
Det har fungert godt så lenge AP og H har vært de 2 største.
Hvis AP må danne flertall med SV/Rødt/MDG blir vi alle fattigere.
De rike klarer seg, for mindre rik er enklere å leve med enn mer fattig - arbeiderklassen.

3 Likes

Det er så enkelt som at med sosialisme gidder ingen å yte noe ekstra. For ekstraarbeidet blir ikke belønnet.
Hvem jobber hardest, den statsansatte med fast lønn eller grynderen som har satset egne penger ?
Hvem passer best på boligen sin, han som eier eller han som leier ?

7 Likes