Vel, jeg syns det var rart at Moxnes sa det. “Konteksten” var et innslag i TV2 der de ganske tydelig gikk inn for å gjøre Rødt til et “farlig kommunistisk parti”. OG Moxnes gikk inn for å ufarliggjøre partiet ved å fornekte kommunismen. Det var i den sammenhengen Kristjansson også ble nevnt. Dette har også vært et viktig stridsemne i Rødt. Og Moxnes benekter at han er kommunist og kaller seg sosialist. Det der med “det klasseløse samfunn” er “det Marx kalte kommunisme”, det er historieforfalskning. Partiet Rødt står i “spagaten”. Forskjellen mellom kommunister og sosialister har historisk sett nettopp vært at kommunistne ikke har hatt noe problem med å innrømme at de ser det som utelukket at det kapitalistiske systemet kan bekjempes uten bruk av vold ved avgjørende “korsveier”. Selv ser jeg ikke på Rødts “kommunisme” som det mest problematiske ved dem. Moxnes benektet som sagt at de i det hele tatt er et kommunistisk parti i betydningen revolusjonært / innstilt på at kapitalismen kun kan “omveltes” ved også å benytte seg av vold når situasjonen krever det. Formuleringen i partiprogrammet som Jcp har sitert (deler av) bekrefter snarere at Moxnes uttalelse kan være sannferdig nok. Det er en formuering laget for å tilfredsstille to motstridende fløyer. SV gikk gjennom tilsvarende prosess med Erik Solheim som partileder. Det er sånn sett heller ikke så rart at de som ønsket å holde fast ved partiprogrammet slik det var frykter en “høyredreining”.
Partilederen har møtt mye motbør fra partifeller som frykter at det nye prinsipprogrammet skal føre til en høyrevridning av politikken. Da landsmøtet startet torsdag, forsøkte en rekke delegater å utsette store deler av programbehandlingen til et annet landsmøte.
12. mai 2019. ALNA, OSLO (NRK): Bjørnar Moxnes tapte kommunisme-kampen på Rødts landsmøte. Partiets program skal fortsatt slå fast at målet er «det Karl Marx kalte kommunisme», men slutter å kalle Støre en pamp.
For ordens skyld: Jeg vurderer alvorlig å stemme på Rødt. Men det er utelukkende fordi de etter mitt syn kom best ut av utspørringen i Grevlingen, medlemsbladet for Naturvernforbundet Oslo og Akershus OG fordi de kan bidra til å lage mest mulig problemer for Støre&Co. Jeg er såpass uenig i hovedlinjen som stortinget uansett kommer til å følge likegyldig om det er Ap eller Høyre som sitter i “førersetet”.