Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Skal ikke slakte rødt punkt for punkt, men akkurat her er de heeeeelt på jordet. Forklaringen kommer til å ta litt tid, fordi dette er relativt komplekst, men gir det for en gangs skyld et forsøk.
Håper vi etter dette kan legge saken død når det kommer til akkurat privat bistand innen barnevern.

Utsagnene høres flotte ut, helt enig der. “De rike eierne av firmaer som leverer helsetjenester skal ikke få lov til å tjene penger lenger.” “Profitt på velferdstjenester skal ulovliggjøres.” “Barnevern er ikke et produkt som skal selges og kjøpes” osv. Beklager men på dette punktet har ingen av politikerne erfaring, forståelse eller kompetanse til å uttale seg, men de elsker å gjøre det allikevel. Bare lovforslaget om nye rammer for private tjenesteytere som starter f.om. 2022 måtte omgjøres drastisk etter at det hadde gått igjennom høringen i 2020 fordi de rett og slett ikke vet hva barnevern er og hvordan det fungerer i praksis.

Problemet med Rødt og flere andre partier(SV, AP, KRF mm.) sitt syn her i praksis er at man ved å stenge ute private knekker hele systemet. Grunnen til at offentlig ansatte kan ha vanlige arbeidstider, sykemelde seg når de trenger det, bytte jobb når de vil og gi opp når saker blir for vanskelige for dem er en ting. Da står de private klare til å ta oppdraget med erfarne spesialister. Det er ikke sånn at et barn som blir voldtatt av sine foreldre får hjelp lenger om en den ansvarlige ansatte på kontoret må sykemeldes eller slutter. Da har de ikke lenger noen måte å ta den saken på i ytterste konsekvens, som er relativt ofte om man ser omfanget av bistanden som har blitt brukt spesielt i 2017-2018. Kvitter man seg med de private blir konsekvensene enten enorme for barna eller for måten man driver på i det offentlige. De offentlig ansatte må utvide arbeidstiden sin til 24/7 arbeid, de må ansette så de kan nå maks-etterspørselen som bare skjer i deler av året og kommuneansatte må være villige til å reise landet rundt for å bidra der det trengs. Og sånn jeg kjenner det offentliges omstillingsevne blir det helt klart barna som må lide i mange år fremover. Helt til de enten lar private bruke år på å bygge opp kapasiteten igjen eller velger å gjøre noe helt ekstraordinært med utdanningen og betingelsene for de offentlig ansatte, så de både får lært opp nok gode folk til å ta alt arbeidet når det er mest behov og klarer å beholde dem i barnevernet. Noe ingen kommuner klarer i dag, da jobben er helt ekstremt krevende og farlig sammenliknet med hva man får betalt. Det er veldig få som starter i barnevernet som fortsatt er der etter 3 år. Tallene har i mange år vært så lave som at de årlig mister 30% av de ansatte i snitt. Grunnen til det er som nevnt over: Ansatte i barnevernet blir oftere syke enn andre: – Jobben spiser deg opp | FriFagbevegelse.no

Anbefaler denne ved interesse om hvordan det faktisk er, men fullt klar over at de fleste ikke bryr seg nok til å lese seg opp.(beklager spydighet, mener ikke det, må bare si dette som det er):

De private i barnevernet spesielt dekker enorme svakheter i det offentliges organisering til en pris som er under 50% av hva det offentlige måtte betalt for å kunne dekke det samme omfanget ifølge Oslo Economics sin rapport i 2018, om alt skjedde på dagtid. Og det gjør det ikke, så kostnaden ville blitt enormt mye større enn det dobbelte av i dag. Dette avhenger selvsagt av en del faktorer. Hadde jeg f.eks. styrt omstillingen tror jeg det hadde kunnet bli gjort billigere, men det er i utgangspunktet en umulig oppgave å få det til å bli bra, så dyrt eller billig bør man ikke gjøre det.

Problemet er at Rødt ikke har noen god løsning på det, heller ikke SV/AP. Hva skal dekke opp for de private her? Og hvor er problemet som løses? Er det negativt at folk som bidrar tjener penger på å bidra, og er det sånn at de faktisk tjener så mye penger? Mesteparten av bransjen har historisk vært små familiebedrifter, men mange har gitt opp de siste årene fordi det blir ekstremt vanskelig å drive når politikerne er mot deg. Det fører til konsekvenser i hele kjeden av offentlige ledere, hvor de selv tar på seg jobben med å “ikke ville bruke private”. I tillegg til at lokalaviser, privatpersoner, delvis også de store mediene og andre tar foreldrenes side i saker man ikke kan svare på pga. taushetsplikt. Det igjen fører til at både private og offentlig ansatte blir utsatt for trakassering og trussler, og noen ganger fysiske angrep som igjen fører til enda høyere turnover i tjenestene. Et av de bedre eksemplene som har blitt avdekket(uten tilsyn får man dessverre 0 info om hva som skjer i en tjeneste offentlig) er Trondheim kommune som har gått den veien. De fikk tilsyn på en liten del av sine tjenester i 2021 som viste klart at en lukket tjeneste som denne, hvor de sier “se på oss, det går helt fint uten private”(avisartikkel fra 2019, husker ikke kilden) ikke er realistisk. Konklusjonen ble nedslående:
"Lovbrudd

Tilsynet har avdekket at Trondheim kommune gjennom sin styring og ledelse ikke sikrer en forsvarlig framdrift og gjennomføring av barneverntjenestens undersøkelser ved Barne- og familietjenesten Lerkendal jf. bvl. § 2-1 andre ledd, herunder brudd på plikten til å

  • gjennomføre undersøkelser «snarest» bvl. §§ 4-3 første ledd og 6-9 første ledd
  • sørge for at saken alltid er godt nok opplyst og forsvarlig undersøkt, bvl. §§ 4-3 jf. 1-4 og fvl. § 17
  • dokumentere vurderinger og beslutninger underveis i undersøkelsen jf. fvl. § 11 d jf. bvl. § 1-4 og 2-1 andre ledd
  • innhente opplysninger i undersøkelser i tråd med samtykke eller pålegg jf. bvl. § 6-4 andre til femte ledd
  • sikre at vektleggingen av barnets mening og vurdering av barnets beste fremkommer i alle vedtak, bvl. § 6-3 a
  • sikre at vedtak om hjelpetiltak tydelig angir omfanget av hjelpen som skal gis, fvl. § 23 og kravet til forsvarlig saksbehandling"

Rødt er delansvarlig, sammen med SV/AP/KRF hovedsakelig, gjennom sin retorikk og forslag til lovendringer for at Trondheim kommune har inntatt holdningen om å ikke ta i bruk privat bistand når det kreves av sakene. Politikerne skader dermed aktivt barna, som kommunene og de private jobber for å hjelpe, med hvert utsagn de kommer med som setter tjenestene og tilbyderne i negativt lys. Ja det gjøres feil, ja det skal ikke skje, men det er en del av å levere tjenester til hvert tjuende barn i Norge at det kommer til å skje små feil ganske ofte, og store feil sjeldent, men ikke sjeldent nok. Det må vi leve med om vi skal kunne hjelpe de fleste.

Så på det økonomiske, som tross det som blir sagt ikke er spesielt profitabelt: Bedriftene går i gode år med 5-12% overskudd. Ok, det var gode år i 2017-2018. 2020 var dårlig, og fra proff kan jeg se at mange av aktørene gikk med underskudd i 2020. Hvordan overlever en bedrift år med underskudd? De må ha spart opp midler fra år med overskudd, eller låne og så gå med overskudd i år etterpå. 2021 er enda uvisst, men trenden fra 2018-2020 ser i hvert fall dårlig ut. Og om man ser på det politiske landskapet som grunnen til dette skiftet, potensielt også delvis pandemien, men utviklingen startet før, så ser man at bransjen uavhengig av faktiske lovendringer er på vei ut eller til oppkjøp. Det er resultatet av Rødt, AP, SV og KRF sin politikk, og deres retorikk er dessverre så effektiv at flere andre partier må istemme delvis for ikke å miste velgere. Konsolidering i mulitnasjonale selskaper er eneste lønnsomme driftsmulighet per nå for de som har valgt den veien.

Realiteten er at Rødt skviser ut de små norske selskapene og skaper grobunn for multinasjonale selskaper. De gir tjenestene mindre mulighet til å løse sakene de er lovbundet til å løse. Alternativet for en barnevernleder da blir dette: Enten bryte loven ved å ikke hjelpe barnet, eller bryte loven ved å leie inn bistand som kan hjelpe barnet. Det er ikke noe tredje alternativ her fordi det offentlige er for rigid til å takle variasjonene i aktivitet som er i barnevernet, samt det enorme spennet i kompetanse man trenger for å takle alle sakene som kan oppstå. Så du får gjerne gå til barnevernleder i en kommune med 2 ansatte, som er de eneste med noe kompetanse som er villige til å jobbe der, at alle saker de ikke kan takle selv får de bare la være fordi ingen har lov til å bistå dem.

Både de private og offentlige får konstant nye beskjeder, lovendringer, pålegg og endrede vilkår fra politikere som basert på noe så idiotisk som idelogiske meninger skal bestemme hva som er best.

Det beste for Barnevernet nå hadde vært å få fred til å tilpasse seg og bygge seg om så de kan møte alle de enorme endringene som er gjort de siste ti årene. Spesielt ny barnevernlov med alle tilhørende lover i barnevernsreformen som kommer nå. Det blir for mange endringer for raskt til at de kan henge med, selv om de gjør en ekstremt god jobb med det så vidt jeg kan se. Utdannelsene burde egentlig endres nesten i løpet av hvert semester bare for å holde tritt, og så tar det 3-4 år i arbeid før de faktisk kan regnes som erfarne nok til å takle det alene. Og da er mye av det de lærte blitt endret. Jeg skjønner ikke at de får tid til alt, med en veldig krevende jobb i tillegg.

Det jeg skulle ønske politikerne fokuserte på var foreldrene og hvordan vi tar vare på og skaper trygghet for barna våre generelt i Norge. Hvordan kan vi gjøre samfunnet sånn at ikke hvert 20. barn(+mørketall) må ha hjelp fra barnevernet? Hvorfor stiller ingen, jeg må bare si det igjen, INGEN, det spørsmålet? Og hvorfor er ikke det fokus generelt? Det er et av de viktigste problemene vi har i Norge at minst hvert 20. barn trenger tiltak(Altså påvist svikt i omsorg, vold, overgrep, adferd osv. som etter undesøkelse blir konkludert med at det er så alvorlig at barnevernet må inn og hjelpe). Du blir kvitt de private ved å forebygge de alvorlige sakene også, og det er veien å gå for politikerne som ikke liker de private av prinsipp i stedet for å gå veien om et veldig komplekst fagfelt de har liten innsikt i og rote til nødvendige og kostnadseffektive tilbud som fungerer og sparer det offentlige for enorme summer sammenliknet med hva de får betalt for arbeidet. Reduseres rammene med rundt 7% ville de fleste gå konkurs på sikt fra det jeg ser på Proff. Er ikke det effektivt nok, så må jeg nok ta økonomiutdannelsen igjen. Det gir litt overskudd, som sikrer at tjenestene blir der selv når de ikke er lønnsomme i perioder, men ikke så mye mer.

Beklager rant, dette er ikke ment spesifikt mot deg, mer generelt. Blir så lei av at folk som ikke kan dette skal styre meningene til folk flest. Jeg kan i det minste drive litt folkeopplysning her. Dette er noe jeg virkelig bryr meg om, som jeg har nevnt før. Alt ligger ute hvis man vil lete og lære, på regjeringens sider, tilsynssidene, ssb, bufdir, proff, nyhettsidene osv. Dropp sosiale medier, der er det omtrent bare oppgulp fra folk som vil tjene penger/likes som hobbyblogger, folk som har sitt syn fra politikere/media/enkeltsaker og enkeltpersoner med legitime dårlige opplevelser, men de er få i det store bildet heldigvis. Dessverre kan barnet aldri få en stemme(og godt er det, at deres rettigheter beskyttes), men da er det kun foreldrene man hører.

5 Likes

Oi det ble langt :stuck_out_tongue: Vel, sånn er det med politikk. En setning kan ta en bok å motbevise, derfor er populisme farlig. Ingen leser boka.

For noen uker siden uttalte Moxnes at Rødt ikke er et kommunistisk parti. Det var enten hos NRK eller hos TV2. Hadde de stått klart frem som tilhengere av revolusjon, dvs trodd på nødvendigheten av voldelig omvelting av det kapitalistiske systemet - som kommunister per definisjon gjør - så ville Moxnes&Co neppe heller blitt løftet frem på den måten de har blitt. NKP - Norges Kommunistiske Parti - det er, som det også fremgår klart av navnet, et virkelig kommunistisk parti. Det er symptomatisk at Moxnes’ “politiske engasjement” begynte med “antirasisme”. Rødt er sånn sett typisk for den “kulturmarxistiske venstresiden” som mangler klassebevissthet fordi de aller fleste av dem har bakgrunn fra middelklassen.

Kan noen gi en oppsummering? :sweat_smile:

Privat barnevern er nødvendig og positivt økonomisk og sosialt for enkelt kommuner og samfunnet som helhet. Rødt, SV, KRF, AP tar feil, så grundig jeg kan forklare hvorfor, står over.

  • etterspør fokus på å forebygge de alvorlige sakene fra disse partiene, da de kvitter seg med et av hovedproblemene de private løser og dermed også de private. Om de har så lyst til at de skal bli borte.
2 Likes

Så det du sier er at man i tillegg til de vanlige kommunale tjenestene trenger noen som kan stille med ekstra kapasitet der det trengs?

Tjenestene får antall stillinger basert på innbyggertall og skal levere et like godt og bredt tilbud uavhengig av størrelse hele året. Hvor mye de har å gjøre varierer stort i løpet av året og antall stillinger er satt på et nivå hvor de mye av året har nok kapasitet, men ikke hele året. Alternativet ville vært å doble antall ansatte for å kunne dekke alle scenarioer, men vi har ikke i nærheten av nok erfarne barnevernspedagoger o.l. til å fylle det behovet. Og kostnaden ville vært veldig høy sammenliknet med dagens løsning.

I de minste kommunene fører løsningen med folketall til 1,5 stillinger totalt og i de største over 100.

Problemet i de små kommunene er todelt enkelt forklart, da at det ikke er mulig å dekke kompetansen som kreves i variasjonen av saker i tillegg til at det er perioder hvor 1,5 stillinger er for lite og perioder hvor det er for mye.

Større kommuner har hovedsakelig problemet med at når 50-100 stillinger ikke er nok til å dekke behovet trenger de flere på kort varsel. Siden en undersøkelse har frist fra oppstart til den skal være ferdig på 3 mnd har de da vanskelig for å søke ut stillinger raskt nok til å dekke behovet i tide, uten å få fristoverskridelse, som er et lovbrudd og fører til at barn sitter uten hjelp.

Det er ikke sånn at det er arbeidsløse høyt kompetente barnevernspedagoger i Norge. Alle jobber et sted, så det er omtrent bare private som kan bidra da som en fleksibel løsning som skalerer opp og ned naturlig med behovet det offentlige har.

I tillegg til kapasiteten kommer problemet med turnover på 32% i tjenestene, det er derfor ikke alltid behovet som styrer om kapasiteten er for lav, men også antall kompetente ansatte der og da.

Så ja kort sagt trenger man ekstra kapasitet der det trengs nå og da, helst på veldig kort varsel, med veldig høy kompetanse og erfaring til en lav pris.

Rødt sitt prinsipp-program:

Det var dette Karl Marx kalte kommunisme.

Siste setning i prinsippene deres. Den store konklusjonen hvis du leser deg gjennom 20 sider om hva Rødt står for - helt prinsippielt. Ikke i enkeltsaker, men på ett overordnet nivå.

Hvis Moxnes har sagt dette, så lyver han selvsagt.

Programmet har mange høytsvevende positive tanker som jeg personlig syntes er helt virkelighetsfjerne. Men, de tar ingen avstand fra klassisk Marxisme eller Marx. Tvert i mot, de sier at de prinsippielt er Marxister, og står for det samme som Karl Marx.

Du finner jo andre gullkorn der:

Seier for reformkampen skaper ikke bare framskritt for flertallets frihet, trygghet og velferd, men også økt kunnskap, politiske verktøy, tiltro til egne krefter og selvtillit til å føre den demokratiske kampen over neste skanse. Den progressive reformen kan være et springbrett for en større revolusjonær offensiv.

Så hvis man tror at Rødt “bare vil ha reformer” så sier de i sitt prinsippielle program klart og tydelig hva deres neste steg er.

Jeg har jo sagt før at jeg syntes Nazisme og Marxisme er to forferdelige ideologier, og jeg ser liten moralsk forskjell på dem. At det er stuerent å stemme på marxistiske partier er og vil forbli en gåte for meg. Tyder egentlig på at folk rett og slett er historieløse fjols, og at man stemmer på ett parti uten å forstå hva slags samfunn de vil jobbe mot: ett helt jævlig ett, som alle kommunistiske samfunn må bli av nødvendighet.

Orker ikke diskutere det for mye nå som det er valgkamp, men jeg kjenner folk privat, og folk her på forumet forsåvidt, som syntes Rødt er flotte snille mennesker, og jeg mener de er fundamentalt uærlig ondskapsfulle idealister som tiltrekker seg alt for mange godtroende fjols som er misunnelige på de “slemme rike.”

Er det ikke deilig å ha noen å hate? Rødt er partiet for deg.

SV står jo for mye av det samme, uten å være like gale, så ser ikke helt hvorfor oppegående folk ikke velger dem i stedet. Hvis man først er så langt på venstresiden.

6 Likes

Fordi de har lysbakken ikke moxnes

1 Like

Moxnes definerer seg som sosialist. Det er sikkert mange i rødt som definerer seg kommunister, og det er vel derfor de debatterer det internt. Det eneste som står om kommunisme er at det klasseløse samfunnet (Marx’ kommunisme) er partiets visjon, men når man skal «ta» noen må man ofte klippe og lime som det passer ens egne poenger.

Er det ikke deilig å ha noen å hate?

1 Like

Det skal nok bli godt å få Trump tilbake.

1 Like

Godt mulig han lyver så han tror det selv. I det samme intervjuet påstod han også at Mimir Kristjansson meldte seg inn i Rødt i 2017. Jeg syntes det hørtes rart ut så jeg sjekket det med en gang mot det som står om Kristjansson hos Wikipedia:

Han var leder i Rød Ungdom 2006-2008.[3] og var medlem av arbeidsutvalget i Rødt i perioden 2008-2010. Mímir Kristjánsson – Wikipedia

Etterpå begynte jeg å lure på om jeg virkelig kunne ha hørt riktig. Men det er jeg rimelig sikker på at jeg gjorde. SV hadde vel forøvrig også sosialisme som sitt mål i partiprogrammet da Erik Solheim var partileder. Så det sier ikke all verden. Når Moxnes lyver som han gjør da viser det også at han setter sine egne, mer eller mindre opportunistiske “meninger” foran alt som evnt måtte stå i partiprogrammet.

Synes Høyre har vært ganske gode på å ta en pragmatisk tilnærming til ting, selv om jeg er uenig i en del fra regjeringsperioden som har vært så synes jeg ikke det var så verst. Syntes folk her at de gjorde en dårlig jobb eller var det greit nok? Man får jo uansett ikke et parti som bestemmer alene, så det blir kompromisser her uansett hva man tenker er best. Litt dumt synes jeg at man uansett får populisme i regjeringen, enten høyre eller venstre eller mdg. Skulle ønske det var et alternativ som var litt sånn status quo+litt forbedringer her og der. Kanskje for kjedelig :stuck_out_tongue:

1 Like

Tenker mye det samme.

2 Likes

Han har vært utmeldt 2011-2017, så vidt jeg husker. Hvorfor i alle dager skulle han lyve om det?

Moxnes sa ingenting i det intervjuet om at Kristjansson hadde vært utmeldt. Han snakket tvert imot som om Kristsjansson aldri før hadde vært medlem av Rødt.

Jeg har ikke hørt konteksten, men det virker som en rar ting å henge seg opp i.

Ingen av dem har hatt klasseløse samfunn?

1 Like

Nå er du inne på noe. Det klasseløse samfunn er rødts visjon. Gjennomført demokratisk og ikke-voldelig. Det er det som står i programmet.

Man kan mene hva man vil om det, men når man drar inn totalitære regimer som har kalt seg kommunister viser man at man er mest opptatt av å slenge dritt, og ikke en reell diskusjon om politikk.

2 Likes

I Sovjet og Kina ble makten tatt med vold. I Venezuela holdes den med vold. Det fungerer ikke

2 Likes