Jeg kan på forhånd si at jeg har ikke et svar som kommer til å tilfredsstille de som i utgangspunktet er uenige med meg. Jeg har heller ikke noen interesse av lange diskusjoner, da jeg synes dagens politiske system i seg selv er ganske suboptimalt, og jeg kan ikke nok om det.
For det første legger til grunn at det er begrenset hvor mye innvirkning Rødt hadde fått for norsk politikk, uansett om de hadde fått litt høyere oppslutning. For det andre så stemte jeg ikke Rødt, selv om det selvfølgelig ikke forsvarer uttalelsen min om at “rødt kan bidra til et bedre samfunn”. Litt påvirkning av Rødt tror jeg hadde vært til det positive. I stedet for å gå på enkeltsaker, som jeg egentlig ikke interesserer meg så mye for, kan jeg heller zoome litt ut og si hva jeg mener. Det er skrevet litt flåsete, men ta det for det det er.
- Jeg synes det moderne samfunn er ganske sykt. Vi flytter konstant kravene og forventningene for vekst og hva vi skal eie og ha mulighet til. Problemet jeg har med dette er at dette endrer bare forventningene vi har, ikke hvor fornøyde/lykkelige vi er. Basert på dette synes jeg dagens bruk- og kast-samfunn er egentlig mest av alt unødvendig, for jeg ser ikke hva vi får ut av det. Før hadde jeg mindre ting, men satt mye mer pris på det. Nå har jeg masse ting, men setter ikke pris på det. Alt i alt er lykkenivået mitt ganske konstant, uavhengig av hvor mye jeg eier. I dagens situasjon bruker jeg bare vanvittig mye mer ressurser for å tilfredsstille “forventningene” jeg har, uten at det gir meg noe. For min del kunne vi godt ha skrudd tiden tilbake 20-30 år.
- Jeg synes det er helt fjernt å føle noe eierskap til nasjonaliteten min. Det er bare tilfeldig at jeg er “norsk”, og at denne flaksen skal kvalifisere meg til å ha et liv andre bare kan drømme om synes jeg er sykt.
- Min familie er svært rik. Samme greia her som med statsborgerskapet mitt; bare flaks. Igjen får jeg servert muligheter andre bare kan drømme om, uten at det sier noe om meg og mine ferdigheter. Hvorfor skal dette være førende for livet mitt, mens andre i motsatt ende av flaks-skalaen har svært begrensede muligheter?
- Påvirkning av arv og miljø. Jeg er egentlig for at alle er sin egen lykkes smed, men samtidig ser jeg hvordan folk blir formet fra fødselen av. Hvor lett er det å lykkes når du hele livet har hatt påvirkning som egentlig bare har gjort deg en enorm bjørnetjeneste? Mener ikke at alle FRP-velgere er dumme, men mener at mange uintelligente folk stemmer FRP. Er man født inn i familier som ikke evner å ta selvkritikk og se objektivt på ting, men heller velger å se på andre som en trussel, hvor alt handler om flaks/uflaks, hvor man har forakt mot utdanning, kunnskap og forskning og prøver å finne syndebukker for hvorfor livet ikke har blitt slik de selv ønsket osv, så stiller du med et enormt dårlig utgangspunkt. For all del, det finnes ulike typer kunnskap. Jeg synes folk som skryter av “livets skole” som utdanning har et image-problem, da flesteparten av “studentene der” er voksen person som ikke en gang evner å gjøre seg forstått skriftlig. Samtidig har de har ekstremt enkle løsninger på alt av komplekse verdensproblemer, på tross av at de ikke har noen som helst forståelse for historie og hvordan verden henger sammen. Da er det litt av en dannelsesreise som skal til bare for å penetrere alt bull-shitet du har fått servert gjennom morsmelka. For min del synes jeg sånne folk, og hva de lærer bort av vranglære og fremmedfrykt, er farlig, på samme måte som klimahysterikere som traumatiserer unge med retorikken sin er farlige.
- Å behandle tenner som en del av kroppen er jeg ekstremt for. Virker som folk har null forståelse for faktorer som påvirker tannhelse. Jeg skjønner ikke hva som er forskjellen mellom tannhelse og helse generelt. Tannhelse påvirkes av medfødte faktorer som gener og hvordan tungebåndet ditt er (som fører til søvnapne, munnpusting, dårlig utvikling av kjeven, som igjen fører til dårlig tannhelse . I tillegg kommer alt som går på kosthold, som uten tvil påvirkes i stor grad av miljø.
Kort sagt; verden er kompleks, og ekstremt mange ting som skiller “vinnere” og “tapere” er resultat av faktorer man selv ikke kontrollerer. Basert på dette synes jeg folk skal ta mindre eierskap til at de har lyktes- mens andre ikke har det, og heller ha mer respekt for andre mennesker og deres situasjon. Derfor synes jeg det er greit at “vinnere” bidrar mer, om dette kan hjelpe “taperne”. Om Rødts politikk sørger for dette i stor grad vet jeg ikke, men jeg er i alle fall i mot å øke ulikhetene.