Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

image

image

Er jo faktisk relativt lav vaksinegrad i Israel og den er rimelig lik på de to toppene.

2 Likes

Nei, jeg mener at når det er så få innlagte så kan man ikke trekke så veldig bastante konklusjoner. Da er det ofte også en del tilfeldigheter som spiller inn.

Men seff hjelper vaksine mot alvorlig sykdom.

Flere steder man ser sammenhengene da.

Den over er vel basert på denne:

Edit: Tok bort det siste da det nok gir litt overdrevet inntrykk hvis man ikke leser sammenhengen.

2 Likes

Husk at covid og influensa er to helt forskjellige sykdommer og at det er en konspirasjonsteori å sammenligne dem.

Det er to forskjellige sykdommer men det er selvsagt lov å sammenligne dem.
At de lager en kombinasjonsvaksine som inneholder stoffer som gjør at immunforsvaret forbereder seg mot begge sier ingenting om forskjellene mellom dem da.

Vi har jo i dag sekskomponentvaksinen som beskytter mot difteri, stivkrampe, kikhoste, poliomyelitt, Hib-infeksjon og hepatitt B. Vil ikke påstå de er helt like uten at jeg kjenner de veldig godt.

5 Likes

Det er to helt forskjellige virus. Hva er poenget ditt?

4 Likes

Bør kanskje lese to setninger om hvert virus før man skal sammenlikne de? :stuck_out_tongue: Har vel ikke gått igjennom hele coronapandemien uten å ta en titt på hva influensa og covid faktisk er?

Her kan man lese om de forskjellige typene virus og forskjellene mellom dem ved interesse: Virus classification - Wikipedia

1 Like

(min utheving)

Foreldre må i snitt i dag betale 9900 kroner mer i året for en barnehageplass sammenlignet med 2013, da de borgerlige partiene overtok regjeringsmakten. Det er en økning på 40 prosent. Justert for prisøkningen er økningen på 4587 kroner i året.

3230 kroner pr. måned er maksbeløpet barnehagene kan ta i foreldrebetaling i 2021.

– Det er ganske mye penger. Det har vi merket veldig, sier Raymonds sønn, Sebastian Maira Johansen (29).

Han er som sin far politisk aktiv, og han er leder av Alna Ap.

Har du to unger i barnehage, så er det jo nesten 20.000 mer i året. Det har jo en stor betydning for barnefamilier, legger Johansen senior til.

… hadde det ikke vært for søskenmoderasjon da. Å sette seg skikkelig inn i noe før man går ut i avisen hadde kanskje vært lurt. :stuck_out_tongue:

Fra og med 2014 har den borgerlig regjeringen valgt å øke prisene hvert år. I flere år har prisene økt mer enn lønns- og prisveksten. Dette gjelder årene 2014,2015, 2018 og 2021.

Hadde den borgerlig regjeringen kun valgt å prisjustere beløpet, ville en barnehageplass i dag ha kostet 2813 kroner pr. måned i dag.

Det er jo ikke så hot da :stuck_out_tongue:

Dessverre begynner vi å se post-fact strategier fungere bra i Norge også, det har vært normalt i USA i lang tid, spesielt under Trump. Poenget er kort sagt at man sier noe som provoserer, det deles i sosiale medier/media og 100.000 ser overskriften, 20.000 leser saken, 2000 ser feilen. Man ender med 98.000 som mottok ditt budskap og 2000 som fikk et dårlig inntrykk. Så kan man eventuelt beklage feilen etterpå. Da er de 98.000 for lengst opptatt av noe annet og av de 2000 som så feilen i utgangspunktet får du kanskje 1000 til å få et positivt bilde av deg igjen. Politisk er det veldig effektivt og hovedgrunnen til at populisme er så ekstremt effektivt på nett. Fører dessverre til vrangforestillinger i befolkningen på sikt og mye annet møkk.

Etter min mening skulle det vært et stort fokus på å bli kvitt sånn kommunikasjon før det skaper konsekvensene vi så i USA her også.

4 Likes

Her er det slett journalisme (ingen tid satt av til faktasjekking) i tillegg til dårlig jobb av han som politiker. Tviler på at det er gjort bevist her.

Ser man på svaret Melby har burde kanskje venstresiden være litt fornøyd:

Melby: – Ap evner ikke å prioritere

Kunnskapsminister Guri Melby (V) sier i en kommentar at maksprisen har økt noe under den borgerlige regjeringen fordi den har prioritert de med dårligst råd.

Hun peker på at Venstre i regjering har innført gratis kjernetid i barnehagene for barn fra familier med lav inntekt. Det har ført til at rundt 44.000 barn har rett til gratis kjernetid i barnehage, og cirka 56.000 barn får billigere barnehage.

– Resten av oss betaler mer i måneden enn for åtte år siden, men dette er familier med sterkere økonomi, sier Melby.

– Denne gangen går vi til valg på fulltidsplass i barnehage og SFO for alle barn fra familier med dårlig råd. Ap evner ikke å prioritere, men vil heller spre midlene tynt utover, sier Melby.

Det dumme med slike tiltak er jo at det er noen som ligger rett over grensen og ender opp med å betale full pris. Har en søster som vel endte pent og pyntelig i den kategorien. Kan godt være hun hadde hatt det enklere med trygd enn jobb.

Helt riktig at media kan være med på å bøte på slike feil med sylskarp faktasjekking, men de må også gjengi politikeres budskap i sitater for ikke å manipulere innholdet. Så det er en vanskelig filtrering å gjøre. Samtidig blir problemet størst når politikerne får en usensurert plattform å tale fra, som f.eks. Trump på Twitter. Norske politikere har delvis brukt Facebook og Twitter til det samme, og det er et av risikoområdene jeg ser.

Ting er nok som regel ikke gjort bevisst, med unntak av politikere sine poster på sosiale medier som er filtrert av et kommunkasjonsbyrå i forkant. Da har de ikke muligheten til å si at resultatet ikke var meningen. Når det går igjennom et mediehus er mediehuset ansvarlig til en viss grad og da kan vi la tvilen komme flere av aktørene til gode.

1 Like

Ikke noe i veien for å sitere og ha en bemerkning om at det som ble sagt var feil. Det vil jo være tvilstilfeller, men her var det jo rimelig klart.

1 Like

Når trygd blir nesten like gunstig som å være i lavlønnet arbeid, hender det man tenker slik.

Vanskelige greier å få til på en verdig og rettferdig måte i praksis, samtidig som man har gode insentiver for folk å være produktive/holde seg i arbeid.

Den enkleste måten å gjør det slik at arbeid alltid lønner seg er at det ikke er diverse terskler som gjør at man får ting billigere/gratis. Da vil man for hver ekstra krone man får ved å arbeide vs trygd sitte igjen med den ekstra kronen. Barnetrygden er jo laget etter den lesten.

1 Like

Har liten erfaring med trygd, men sånn jeg opplever arbeidslivet i hvert fall virker det å leve på trygd som et verre liv enn å jobbe. Jeg personlig ville heller fått 10% mindre i mnd. og hatt en jobb å gå til enn å være i praksis pensjonist med masse småting jeg måtte gjøre for å beholde trygden som 30-åring. Virker veldig slitsomt på psyken å være en byrde for samfunnet i stedet for en som er med å bidra, men folk opplever det sikkert forskjellig. Også det å miste potensialet som ligger i en jobb virker helt utrolig kjipt. Man kan prestere og vokse og komme ut av situasjonen med lav lønn i de fleste yrker. På trygd er man stuck i lavmål.

Det er nok veldig personlig og til dels også kulturelt betinget.

Det er vel kanskje spesielt typisk hvis man er alenemor og bare såvidt får endene til å møtes tidsmessig og pengemessig også ser man andre som får div hjelp og klarer seg fint med trygden uten å måtte jobbe. Da kan nok motivasjonen få seg en liten knekk. Også er det jo slik at hvis man har foreldre som er trygdede at man ser at det fungerer helt ok.

Hadde et morsomt børsår i fjor og tjente faktisk bedre på aksjer enn på jobben. Kunne ikke falle meg inn å ikke ha jobb. Driver å vurderer å be om en 90% stilling. Hadde gjort det mye lettere å gjøre litt greier ved siden av.

3 Likes

Det er gøy helt til de greiene ved siden av begynner å koste penger i stedet for å tjene :stuck_out_tongue_winking_eye:
Om man da bites av “må tjene det tilbake”-instinktet er veien kort til “kan jeg få mer overtid” :stuck_out_tongue:

Men ja ser helt klart at ikke alle er single 29-åringer med få-ingen som er avhengige av seg.
Bare barn i seg selv alene ville gjort min økonomi sparsommelig. Om man så skal få det til å gå rundt med betydelig mindre på trygd(vil jeg tro?) så ville det vært vanskelig av helt andre grunner enn noe så idealistisk som bidrag til samfunnet og selv-verd osv. Selv om det kan komme på toppen i tillegg. Men da ville jeg sagt at det er personene trygd er laget for.

Har dog sett nok av folk i min situasjon livsmessig som er trygdet, som både er smartere og sterkere enn meg og kunne gjort hundrevis av jobber og hatt det bedre enn de har det. Men for mange blir fortalt at jobb er stress eller vanskelig før de engang har prøvd skikkelig. For unge oppegående uten barn i dag er ikke arbeidsmarkedet vanskelig og kravene som stilles kan de fleste oppfylle med litt innsats i perioder. Skulle ønske det ble formidlet bedre til de unge, så de hadde sluppet å stresse seg til sykdom på veien til arbeidslivet. Som sagt tror jeg det ville vært vanskeligere å leve på trygd enn å jobbe. Tror det gjelder en del av de på trygd, men som sagt over er det andre som trygd er riktig for i hvert fall i perioder.

1 Like