Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Apropos, det var vel ca noe sånt folk sa til Thomas Edison rett før han fikk glødelampen til å funke.

Uansett; når det er en interessant teoretisk øvelse, kanskje det mulig å bake inn noen av prinsippene i samfunnet?

Av nysgjerrighet: Finnes det noen grense for deg der du vil si at en person, eller en andel av befolkningen (f.eks topp 5%) eier for mye?

1 Like

Han svarte ganske bra for seg synes jeg, slik det er nå i forhold til oppslutning vil Rødt kunne gjøre mer om de ikke er i regjering, fordi de i regjering vil bli en nikkedukke. Om de skulle få 20% feks er jeg 100% sikker på at han ikke ville sagt det samme. Men når det er rundt 4% man snakker om så er saken en annen.

Jeg vil at Rødt skal komme over sperregrensen rett og slett fordi de verdiene vi har i Norge er i ferd med å vannes ut; sosialdemokratiet er en viktig brikke i årsaken til at Norge mange år har blitt kåret til verdens beste land å bo i.

3 Likes

Her er en interessant artikkel fra CEO i Ycombinator og Open AI.

Han snakker om å innføre fast skatt på bedrifters verdi, slik at bedriftene vanner ut aksjekapitalen årlig og betaler skatt i form av aksjer.

Inni regnestykket har han også en slags borgerlønn, så alle innbyggere får betalt sin andel i selskapenes skattebetaling i form av aksjer. Så kan de som vil selge dem selge, andre kan beholde aksjene. Det vil sikre at hele samfunnet er på lag med bedriftene for at de skal få mest mulig omsetning og resultat.

1 Like

Teoretisk, ja.
Men med det norske skattesystemet vil vi ikke komme dit.
Jo mer man tjener, jo mer skatter man.
Bra det :+1:

Problemet med forskjellene er de i bunn.
Men sosialistene er mer opptatt av de på toppen.

4 Likes

Nope, ikke tull i det hele tatt. SSB har beregnet at den rikeste %'en betalte 20% skatt i 2018. Den rikeste 0,1%'en bare 11% skatt).
Formuene går i arv, og gapet øker. Helt enig i at formuesskatt er et instrument som slår skjevt ut i flere sammenhenger, men merk at jeg kun refererte til den mest formuende 1%.

1 Like

Fra min side (og jeg tror fra mange som stemmer Rødt) er det ikke snakk om at det skal innføres kommunisme, langt ifra*, det handler vel mer om at de idealene som feks Arbeiderpartiet har stått for og som har nærmet seg Høyresiden i en årrekke, skal fortsette å være noe landets styresmakter kan rette seg etter.

*Selv Rødt selv ønsker ikke å innføre kommunisme slik vi har sett den i andre land; de ønsker å beholde demokratiet slik vi har det, og til og med innføre mer demokrati (at vi skal være med å bestemme mer i enkeltsaker ).

Synes du man skal betale skatt hvis man verken tar ut lønn, utbytte eller annet ?
Dagen de tar ut penger kommer skatten privat.

Bedriften deres må med i regnestykket, og det burde SSB vite.

1 Like

Så alle skal bli gründere?
Hva tenker du om innsatsen til de ansatte i helsevesenet, skoler og barnehager de siste to åra? De er late og bare hever lønn?

1 Like

De baserer vel politikken på marxistisk teori, men jeg har en sterk følelse av at du og rødt har vidt forskjellige oppfatninger av hva begrepet innebærer. Karakteristikkene du bruker om rødt står ikke i forhold til noe som står i partiprogrammet (etter min oppfatning).

Har for øvrig ikke særlig kunnskap om marxistisk teori utover at jeg leste om det i SNL pga. deg i går.

1 Like

Det stemmer, og det er noe helt annet enn den kommunismen du og de aller fleste andre refererer til.

Hva vet du om det?

Da kan vi vel si det samme om alle de politiske partiene, at alt de har i sine partiprogrammer er å sminke grisen, eller?

De gjør en fantastisk jobb og burde ha bedre lønn.
Det ser dårlig ut nå som produktiviteten (kaka) vil bli mindre.

1 Like

Vanskelig å gi folk lønnen de fortjener i en bransje som ikke er konkurranseutsatt.

Det er baksiden av medaljen (en av dem) med offentlig helsevesen.

2 Likes

Bare så det er klart: jeg er ingen ihuga Rødt-velger, men jeg synes det er bra å få en motvekt til den til dels destruktive kapitalismen noen andre partier står for.

At Norge har høye skatter i oljenæringen kommer alle til nytte. Hadde det ikke vært for venstresiden ville disse skattene vært lavere, og Norges innbyggere generelt, og velferdsstaten spesielt vile stått svakere.

3 Likes

…og belønningen er tvungen lønnsnemnd. Så igjen, ikke rart SV og rødt rykker frem.

Høyresiden har klart dette helt på egenhånd og kan takke seg selv, grådigheten har blitt for stor.

1 Like

Kommer an på hvilket samfunn man ønsker seg. Ønsker man et samfunn hvor formue, på samme måte som tidligere tiders titler (og medfølgende formuer) går i arv og avstanden er stor mellom fattig og rik - behold dagens system. Personlig er jeg tilhenger av mekanismer som gir flertallet likere muligheter og utgangspunkt.
Men utgangspunktet her var at du skrev at sosialisme resulterer i økte forskjeller. De rikeste i Norge har aldri vært rikere enn nå, etter 8 år med ikke-sosialistisk regjering.

2 Likes

Vel, jeg håper faktisk Rødt kommer på vippen.
Kanskje det norske folk vil lære av det.
Forskjellene vil øke og landet bli fattigere, hvis ikke SP tar til fornuft og bytter side.

1 Like

Der er vi to (altså over sperregrensen).

Det vet du ingenting om, ikke jeg heller.

Men du gir Rødt vel mye kred ved å påstå at de vil føre til et fattigere Norge ved å få inn noen flere politikere på Stortinget…?

1 Like

Ja, de bedriftene som sliter i dag vil konke eller selges til utlandet.
Dvs oppstartbedrifter. De vil ikke klare økt skattebyrde.

Fordi Rødt får 5% av stemmene?