Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Ja, hva tror du skjer med skattenivået hvis Rødt kommer på vippen ?

1 Like

Det kommer jo helt an på regelverket, bedrifter i oppstart bør gis en form for skattelette de første årene.

Ha ha, så du vingler mellom Rødt og Frp/H ?

Ikke stort, en liten vridning i at kapitalskatt på utleie feks går opp. Ellers tror jeg ikke mye vil skje. Men skattelette for allerede rike vil kanskje ikke kunne gjennomføres.

Kort om Rødt og MDG`s mediedekning…så kan det tenkes at de(media) ønsker klarere fremtyding av politikken deres…slik at folk ser hvor mye dumt/lite gjennomtenkt politikk de har å by på i det totale bildet…

Effekten kan i verste fall bli morsatt…der folk “strømmer” til valglokalene og stemmer FOR disse fanatikerene :crossed_fingers::worried::crossed_fingers:

Nei, jeg mener at forskjellene i samfunnet bør gjøres mindre, altså at tiggerne på gata skal kunne ha tak over hodet. For 40 år siden fantes ikke sånt i Norge mens det er mange av dem nå. Og at vi som tjener mye kan betale en et par prosent eller mer ekstra i skatt.

Og at innovasjon også bygges opp.

Tror du at Rødt ønsker at alt næringsliv skal overtas av staten? I så fall bør du lese deres partiprogram.

Men helt ærlig tror jeg vi står ovenfor mye vanskeligere utfordringer enn hvor mye skatt du og jeg skal betale.

4 Likes

De eneste fanatikerne jeg ser her er dem som rakker ned på et parti de tydeligvis ikke vet mye om.

4 Likes

I 2005 fikk Norge en finansminister fra SV. Åtte år senere kom finansministeren fra Frp. Begge satte sitt stempel på statsbudsjett, pengepolitikk etc. Og Norge seg videre bare på styringsfarten. For de fleste var partifargen i praksis likegyldig

Det er så mye som ligger fast i det norske systemet, og godt er det. Endringer tar tid og er ytterst sjelden revolusjonerende.
Men mindre vi går inn i en skikkelig nedgangstid, med børskrasj og konkurser, skal jeg spise min imaginære hatt om de økonomiske forskjellene ikke er blitt større i løpet av neste stortingsperiode - som de nesten uten unntak (finanskrisen 2008-2009) har blitt de siste 35 årene.

5 Likes

MDG taler for seg selv….:sweat_smile:

Rødt skal “ta” de rike….vellykkede investorer som bl.a. har skapt et navn jeg bærer på ryggen hver dag jeg er på jobb,en jobb jeg er fornøyd med!

Da passer det ikke å gjøre slik at vi skal skape et politisk opprop mot dem som ønsker å skape skatteverdier…og har god innsikt og driv til å skape arbeidsplasser.

Kapitalismen er ikke perfekt,men er den beste økonomiske modellen som er utprøvd til nå.

Jeg synes Rødt spiller på dem som sitter med en misunnelse og ønsker å ta hevn på de store kapitalistiske “herrer” ved å stemme på et parti som kanskje har 2-3 gode ideer,mens der resten er til å gjøre permanent harme på den norske økonomien og velferden vi har idag.

5 Likes

Det er nærmest unison enighet blant økonomer om at inntekter fra naturressurser som olje, vann og oppdrett i fjordene bør skattlegges ekstra mye, men likevel valgte regjeringen å droppe å innføre en grunnrenteskatt på oppdrett.

(Grunnrenteskatt er skattlegging av noe som kommer fra ressurser som ikke er knyttet til verdiskapningen i produksjonsprosessen).

Jeg håper at en rødgrønn regjering kan innføre denne type skatt i fiskerinæringen.

Hvorfor?

Fordi jeg mener at hele landet bør få mer igjen for de naturressursene vi eier i fellesskap.

5 Likes

Ja, vær glad du har jobben, så lenge det varer. Selv lever jeg av eiendom og har andre hobbyer jeg driver med (les: blant annet andre investeringer som stort sett går åt helvete).

Det her er jo rent vrøvl. Er det noen som ønsker å legge ned privat næringsliv? :joy:

Det virker som en del folk tror det.

Bare fordi et parti ser på grunnprinsippene om et klasseløst samfunn basert på det Karl Marx kalte kommunisme betyr ikke det at de skal innføre kommunisme i Norge.

Det vil derimot si at de ønsker å beholde statlig eierskap i en del næringer, der feks Frp ønsker å selge ut (noe som definitivt ville være å gjøre permanent harme på den norske økonomien og velferden).

1 Like

Ja det er bra vi er enige om noe, og kan være enige om at vi er både enige og uenige. De som tjener mest er også dem som forsøpler miljøet mest.

Ja kanskje, men det er grunn til å tro at en del av markedet er villig til å betale ekstra for ekstra god kvalitet, noe det mest sannsynlig ville føre til med økt beskatning. På grunn av økte fradrag for forskning og utvikling. Samme ville kunne skje med lønnsomheten.

Har det noen gang vært en 8-års periode hvor de rikeste ikke har blitt rikere?

3 Likes

Det hadde vært gøy om hvis vi hadde skippet disse kaotiske debattene vi har sett politikere snakke i munnen på hverandre…noe som kan fullstendig spore av interessen for politikken hos folk.

Derfor hadde det vært langt mer lukrativt om alle partier hadde heller kommet med matematiske tall og grafer istedet for masse store ord og lovnader…her hadde uansett MDG gått på en sinnsyk smell,og alle 16 åringer ville endelig sett hvor verden står i tiden…

Rødt tror jeg ville hatt litt problemer med regnskapskabalen…hvertfall i kontrast i forhold til Norge idag,-så jeg tror neppe på høyere oppslutning etter en slik fremføring.

De styrende forslagene er så utav kontrast til hva norge består av idag,at det ville blitt et høyrisiko av et politisk eksperiment…

Det blir spennende å se uansett på hvem som vinner.

1 Like

Ekstremrikdom har også en demokratisk side. Det ligger mye makt i noen milliarder på bok.
Mye av den samfunnsutviklingen vi har hatt, er ikke noe vi har gått og stemt over. En mengde viktige beslutninger som angår oss alle blir tatt helt andre steder enn på Stortinget, i fylkesting og kommunestyrer…
Sandra fra Sandaker og Bygdø-gutta rundt Langviksbukta legger alle en stemme i urnen, men innflytelsen/påvirkningen på samfunnsutviklingen er en smule ujevnt fordelt.
Så det er nok ikke BARE misunnelse når sosialistisk side har framgang.

5 Likes

Hvis det først skal gå så galt at Støre blir Statsminister, så håper jeg at Rødt kommer på vippen.
Da får vi i det minste mye moro de neste 4 år. Det blir gratis Muppet Show i alle medier, og Norge er vel eneste land som faktisk har råd til galskapen i 4 år.

3 Likes

Enig, det vile vært interessant og kanskje godt for både utfallet og den generelle forståelsen av hva som skjer.

Jeg er ikke siker på at MDG ville gjort det så dårlig som du sier da.

Dessuten skal det sies at mye forskning er finansiert bransjen det forskes på, som selvsagt kan gi noe feil utfall.

Uansett - godt valg alle sammen!

Noe moro blir det sikkert. Men det er jo ikke verre enn at Støre kan søke støtte på borgerlig side i enkeltsaker.
Som Erna gjorde da Frp gikk ut av regjering og hun mistet flertallet i Stortinget.
Statsbudsjettet er det verre med. Det er en totalpakke,

2 Likes

Ja vi får se hva som skjer, jeg synes det er interessant at Støre som sitter på en liten formue fortsatt står på venstresiden i politikken (om man kan kalle Arbeiderpartiet for venstresiden).

Noe annen interessant er SV-politikeren som leier ut to leiligheter (eller flere), og likevel ønsker at forskjellene skal jevnes ut.

Tro hvorfor de gjør sånt?

1 Like

Nettopp !
Finnes vel ikke mer korrupsjon, kameraderi etc enn i sosialistiske regimer. Fylkesnes viser sitt sanne jeg.

Putin er en av verdens rikeste.

3 Likes