Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

SV-nestleder Fylkenes ønsker en innstramning av pendlerbolig-regelverket - antagelig for at han skal unngå å lede seg selv ut i fristelse og gjøre det han nå gjør.
Det blir som en alkoholiker som vil ha hjelp til å slutte å drikke.

2 Likes

Det måtte være i kapitalistiske miljøer.

Jeg tror selv de gjør det fordi de ikke er så opptatt av å karre til seg mer mer mer, eller mer sannsynlig; de vil ha regler som gjør at grådighet ikke belønnes så godt.

Godt de fleste er fornuftige…her er en gjeng “kreative” tenkere😅

4 Likes

Jeg synes det er et utrolig snodig å mene at folk på venstresiden skal avstå fra å ha utleieeiendom eller investere i aksjer, altså at det gjelder andre regler for en fra SV enn en fra FrP.

Jeg stiller ikke folk på høyresiden til veggs for å benytte sosiale goder de er mot, eller FrP-ere for å kjøre bomveier der de kunne kjørt rundt. Incentiver funker på alle, uavhengig av politisk ståsted.

Fylkesnes har integriteten i behold når han har jobbet for en politikk som strider mot hans økonomiske interesser. Han har dessuten betalt for sin egen bolig i hjembyen.

(Han sniken fra AP derimot …)

Vi har et økonomisk system som er designet for at man skal bygge verdier ved å låne billige penger til kjøp av sekundærbolig.

3 Likes

Det er ingen som er mot all profitt?

1 Like

Om skatt fordeles direkte fra selskaper til folket (og staten) i form av aksjer, ved at selskapenes aksjekapital hvert år vannes ut, vil alle i landet tjene på at selskapene tjener penger og får mer profitt.

Det vil gi fokus på å gjøre kaka større istedenfor fokus på hvordan kaken kan fordeles.

1 Like
2 Likes

Interessant og verdt å lese :cowboy_hat_face:

Ref kommentarer her om at monetære belønninger er viktigst. Alle som har drevet med frivillig arbeid vet at det er mye annet som kan motivere. Å ha vært på en dugnad får i hvert fall meg til å bli litt ekstra fornøyd.

4 Likes

Jeg kan love deg at private investorer vil bli mindre villige til å investere egne penger når skattene økes og politikken blir mindre næringsvennlig. Jeg er ikke alene.
Det betyr at hjulene vil snurre saktere og statskassa får mindre skatteinntekter til å fordele til sykepleiere, lærere og andre.

Hvis du tror formann Moxnes vet bedre enn private investorer hvor det lønner seg å investere i nye bedrifter, så tror jeg det er liten vits i å diskutere videre.

9 Likes

Forskjellige folk blir motivert av forskjellige ting.

Hvis man allerede har en godt betalt jobb med diverse goder og man klarer seg fint, er det ikke nødvendigvis penger som er førsteprioritet ved en eventuelt ny jobb eller belønning.

Men sliter man ræva av seg og får endene akkurat til å møtes, så ville jeg likt å sett hvem som ikke hadde prioritert penger ved neste korsvei.

Men fra eget ståsted kan jeg se noe av poenget.

Jeg er heldig nok til å ha en godt betalt jobb, og overtid er ganske lukrativt. Men siden vi har det helt greit økonomisk hjemme og pga. arbeidsgivers totale shitshow av styring og ledelse, har jeg takket nei til overtid såpass mangen ganger at det utgjør godt over en halv million siste 2 åra.

Grunnen er ganske enkel:

1: Behovet for overtid er pga. beslutninger tatt fra toppen, som går på tvers av alle anbefalinger og råd nedenfra.

2: Bruken av overtid blir i neste omgang brukt mot deg som gruppe for å demonstrere hvor overbetalt man er, uten å ta hensyn til ekstratimene som blir generert. Men samtidig er man 100% avhengig av overtiden for å få hjula til å gå rundt…

Dugnad ser jeg som noe helt annet. Det er ingen som på toppen som tjener penger på at man er med på en dugnad. Det er felles innsats for å bedre noe alle kan bære nytte av uten at noen tjener penger på det. Kan ikke sammenligne det med hvordan man belønner i jobbsammenheng.

2 Likes

Beklager på forhånd om dette fremstår nedlatende, men det er ment som et seriøst spørsmål.

Skiller ikke FRP seg såpass mye ut fra andre partier med politikken sin at de automatisk tiltrekker seg veldig mange velgere?

Hvilke reelle alternativ har man om man:

  • er konservativ?
  • mener klimaendringene ikke er menneskeskapt?
  • er ekstremt negative til innvandring?
  • ønsker mindre skatter og avgifter (og bompenger)?
  • er religiøs?
  • ser på enhver bestemmelse som et inngrep i personlig frihet?
  • er motstander av el-biler?
  • er generelt skeptisk til myndighetene?
  • misliker at utdanning > erfaring?

Jeg skjønner at det finnes noen alternativer på flere av enkeltsakene her, men mange av disse holdningene henger sammen. som vil begrense antall “valgalternativer”. Flere av disse enkeltspørsmål er for mange såpass viktige at de alene kan avgjøre hvem man stemmer på.

Jeg er fullt klar over at det går an for oppegående folk å stemme FRP. Samtidig skulle jeg ønske at man ikke i så stor grad kunne kjenne lusa på gangen, for hver eneste person jeg vet stemmer FRP utstråler “FRP-holdninger” lang vei. De er enten borderline rasister, har et ekstremt “vi og dem”-syn, hater el-biler, har “livets skole” som utdanning, hater Oslo og misliker folk som ikke har fysisk arbeid, tror på en rekke konspirasjoner og knapt nok greier å gjøre seg forstått skriftlig.

Hvor blir det av alle de “normale” FRP-velgerne som baserer valget sitt på rasjonalitet, ikke forakt, og som greier å ha et balansert syn i diskusjoner og saker?

5 Likes

Jo, og det er en smart strategi fordi de polariserer velgerne til enten å elske dem eller hate dem, akkurat som Trump var en mester til.

Samme ligner vi med feks Venstre som har en mer saklig og mindre ekstrem profil er det vel ganske klart at ikke så mange hater Venstre, og heller ikke elsker det partiet.

Hvem bryr seg om at en del av velgerne hater deg, om den andre halvparten elsker deg? Du får totalt sett flere stemmer ved å være retorisk anlagt og komme med ekstreme meninger.

2 Likes

Dette er så spot on! :clap:

Dessverre har miljø-debatten nå blitt redusert til én grad hit og en grad dit, og om man tror på menneskeskapte klimaendringer eller ikke. Tragisk.

5 Likes

Godt mulig dette er ekstreme tilfeller, men er disse jeg kjenner til. Har laget listen helt selv, utelukkende basert på de primitive ryggmargsreflekser jeg har inntrykk av kicker inn hos FRP’ere. Dette er reflekser jeg selv og mange i min krets hadde i ung alder, men som har blitt deaktivert i møte med kunnskap og forskning. Tror dette er et syn på FRP’ere som er ganske vanlig, i hvert fall i min krets, så trenger ikke noe kontakt med PR-avdelingen til SV for å komme med disse tankene. Ikke stemmer jeg SV heller.

6 Likes

Ja, jeg opplever også at det er helt vanlig med nedlatende syn på sine meningsmotstandere.

Dessverre!

5 Likes

Er folket her enige i måten de rødgrønne regner og kommer frem til de store ulikhetene på?

Basert på detaljerte norske registerdata over eierskap til selskap kan vi tilordne inntekten til selskapene direkte til eierne. Dette gjør det mulig å få en mer fullstendig måling av inntekten den enkelte rår over, og å sammenlikne fordelingene før og etter de ulike skattereformene på 2000-tallet. Vårt foretrukne mål på markedsinntekt tar utgangspunkt i det offisielle målet for markedsinntekt, men vi benytter et mer komplett mål for eierinntekter: Vi erstatter mottatt utbytte og den skattepliktige delen av realisert kapitalgevinst med personlige eieres andel av selskapenes overskudd, dvs. eierandel ganger årsresultat.

Ikke rart det blir strekk i laget når du har en sånn gjeng som finner på tall.

Se her ja, SV, MDG og RØDT.

Heia :norway:

1 Like

Jeg SKAMMER meg over å bo i et av verdens objektivt sett desidert beste land å bo i, der folk stemmer disse partiene… Hvor misfornøyd går det an å være liksom? Da skal du hate og være uenig i ALT som skjer her i landet… tragisk!

Edit: Tror Norge må være det landet i verden der befolkningen har mest hang til selvskading, ja nest etter svenskene da selvfølgelig… men så ser en jo også hvordan det står til der om dagen…

5 Likes

Helt naturlig med at regjeringsslitasje og pandemi medfører maktskifte, men trasig at den nye regjeringen må sitte på disse partienes nåde.

2 Likes