Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det er kjempelett å finansiere økende velferd med å tappe oljefondet for penger også slik planen til rødgrønn side er. Høyre gikk inn i regjering for 8 år siden med en oljekrise i fleisen. Likevel har de klart å omstille, og AS Norge tjener i dag penger igjen etter corona. Men for all del, du glemmer fort hvis du ikke husker byråkratiet fra Stoltenberg-tiden.

4 Likes

Hvorfor stemme Rødt hvis man ikke ønsker kommunisme? Finnes det da noen som helst grunn til å stemme på det partiet? :man_shrugging:

Eller er det snakk om en tåpelig form for protest? Jeg fatter det ikke.
Helt hårreisende at noe slikt anses som stuereint.

4 Likes

Norge er så gjennomorganisert at det er begrenset hvor stort handlingsrom den enkelte regjering har.
Landet vårt er som en fullastet supertanker på maxfart. Det tar laaang tid før man ser synlige kursutslag.
På toppen av det hele er ikke avtroppende og påtroppende kaptein veldig uenige om kursen fremover - bortsett fra i noen symbolsaker.

8 Likes

Vel, nå er det jo et betydelig flertall for å åpne innvandringsslusene på vidt gap.

Så asylmottakene kommer til å å være sprengfulle utover høsten, og alle hotelleiere gleder seg, i alle fall så lenge de får erstatning fra staten for skader på inventar og bygninger…

Oljeindustrien kommer til å svinne sakte hen, fordi de innser at det ikke er noen fremtid i Norge, annet enn å fortsette nåværende produksjon frem til det blir for dyrt å utvinne.

Strømprisene vil fortsette i taket, fordi alle oljeplattformene som snart skal fases ut først skal elektrifiseres.

Velkommen til den politiske “Fimbulvetr”

Om fire år er Norge sannsynligvis som en kopi av Sverige, men med betydelig dårligere infrastruktur.

5 Likes

Innvandringspolitikken til Høyre, Sp og Ap er vel blåkopier. Det samme er oljepolitikken.

X-faktoren er hva SV får av gjennomslag.

4 Likes

Nettopp. Men Høyre hadde i alle fall FRP som klarte å holde de litt igjen.

Heldigvis er MDG under sperregrensen, og samtidig er jeg egentlig litt glad for at Høyre og FRP ble såpass mye redusert, når ulykken likevel skulle være ute, siden det betyr at Støre ikke trenger å hente “atomkofferten” om det er en sak han sliter med å få gjennom…

(Atomkofferten= Rødt+MDG)

Jeg er også overrasket over at Rødt har fått såpass stor oppslutning. De har klart å pakke inn tankegodset sitt på en god måte, men man kommer ikke unna at ideologien er kommunisme. Har pratet med noen i omgangskretsen om dette (vedkommende vurderte å stemme rødt), og argumentet hans var at “noen ganger må man svinge pendelen helt til andre siden for å havne på midten”.

Synes slik eksperimentering er skummel, og det gjelder begge veier (ytre høyre / venstre).

5 Likes

Hvem på børsen tror vi kan komme godt ut av regjeringsskiftet og overraskende høy oppslutning til SP f.eks? Jeg tror VGM kan være en vinner her… har ikke aksjer der selv.

Stor fare for at miljøpolitikk blir distriktspolitikk…

CO2 Capsol og acc som allerede har ett ganske kraftig sugerør inn i statskassa… har selv aksjer i Capsol.

Selvsagt er det andre grunner. For det første er ikke kommunisme noe man behøver å frykte når man stemmer Rødt med den oppslutningen de ligger på. Rødt kommer da aldri til å få en oppslutning som vil gjøre at de kan innføre de mer ekstreme delene av programmet sitt.

Hovedårsakene til at folk stemmer Rødt helt uten at man er det minste for kommunisme tror jeg er:

  1. De har noen enkeltsaker som folk er enige i. Feks gratis tannhelse, ut av EØS og beskatning av rike. Det er mange som stemmer på enkeltsaker. Alle partier har en del slike stemmer der personer stemmer ut ifra en enkelt sak som er viktigst for de.
  2. Man stemmer på Rødt fordi man ønsker at partiet skal dra en sosialistisk regjering mot venstre. Man ønsker en Ap-regjering som heller mot venstre (SV) og ikke mot høyre (SP).

Så jeg tror veldig få av Rødt sine stemmer kommer fra folk som er i nærheten av å ønske kommunisme.

4 Likes

At børskursen til et enkelt selskap har økt er ikke et tegn på at landet som helhet har gått bra.

Kommunene har absolutt ikke fått mer selvstyre under Høyre. De har sentralisert i rekordtempo og overført makt til byråkrater i Oslo og ikke minst EU.

Men men. Nå er det over.

3 Likes

Må man virkelig argumentere mot at du sier at rødt er det samme som å stemme på nsdap og konsentrasjonsleire. Det faller på sin egen urimelighet og usaklighet.

Rett og slett en kunnskapsløs og historieløs sammenligning.

Greit å unngå usakligheter og dumheter selv om man ikke er enig med partiet. Jeg skulle personlig sett rødt under sperregrensa, jeg er også storfornøyd med at mdg kom under sperregrensa.

4 Likes

Med grunnlovsendringen som lovfester prinsippet om kommunalt selvstyre og flyttet av ansvaret for mye mer av barnevernet over til kommunene, sammen med midler til å fylle de oppgavene vil jeg si at de har langt på vei gitt kommunene mer selvstyre. Gi gjerne eksempler på det motsatte.

Uttalelser som dette gjør meg bare enda sikrere på at min plass i politikk er langt unna der du befinner deg. Hvis jeg noen sinne, som voksen mann, havner i en situasjon hvor jeg gapskratter av at noen jeg er uenig med gjør det dårlig, så tror jeg virkelig det er tid for litt selvrefleksjon.

Ser nå hva annet du greier å lire av deg, så tror nok det er litt vel mye å forvente i ditt tilfelle.

5 Likes

For det første har kommunereformen innebært at en rekke kommuner er blitt sammenslått med tvang og mot innbyggernes vilje. Er det lokalt selvstyre?

Interessant at du bruker regjeringen som kilde på at regjeringen har gjort et bra arbeid. Er det en nøytral kilde, føler du?

Dette innlegget oppsummerer egentlig mye:

Uansett så er valget over. Er ikke sikker på at det nødvendigvis blir så veldig mye bedre, men Høyre har gjort en elendig jobb på stort sett alle områder. Dvs. alle egentlig.

1 Like

Du var jo senest her forleden ute og brunbeiset Frp-ere? Merkelig at det gjør så vondt når man selv blir truffet bredside.

7 Likes

At noen poengterer barnslighet, feil, usakligheter og dumskap, er ikke det samme som at de er såret :slight_smile:

Jeg tror ingen blir såret av kommentarene dine :slight_smile:

1 Like

Jeg stemmer ikke MDG, og det gjør meg ingenting at de ikke kom over sperregrensa. Jeg spurte hvor blir det av alle FRP’ere som ikke er “ekstreme”. Savner å se FRP’ere som ikke fremstår som ekstreme og primale.

Jeg ønsker seriøst å forstå FRP-velgere. Nå vet jeg ikke hva ChrisRock stemmer, men han fremstår jo nøyaktig som den stereotypien jeg har av FRP’ere.

Fordi det er så veldig voksent å kalle sine meningsmotstandere barnslige og dumme? Ok…

Ble ikke såret. Er mer at jeg mister troen på menneskeheten.

1 Like