Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Beklager at jeg såret deg. :slight_smile:

1 Like

Det er litt morsomt å se og høre reaksjoner fra voksne mennesker når det kommer til enkelte ting, samtidig som de påberoper seg rasjonalitetens høysete. Sikter ikke spesielt til forumet, men erfaringer bredt over i lunsjsamtaler på jobb, selskaper, offentlige debatter etc.

De mest følsomme og sinte debattantene i forrige ukes kveld i Trondheim var eksempelvis ikke de “radikale”, men de godt voksne fra SP og FRP.

Skolegårdsrasjonaliteten har ingen ende.

Denne diskusjonen sklei helt typisk ut i en svada meta-diskusjon. Men sånn er det jo typisk når en diskuterer med visse grupper.

Om de har gjort et godt eller ikke godt arbeid er ikke det jeg kommenterer. Sier bare at du tar feil. De har objektivt gitt mer makt til kommunene. Regjeringen som kilde på hva de har gjort er veldig bra, fordi det viser loven før og etter, samt alle innspill for og mot i høringen og voteringen.

2 Likes

Synes dette blir totalt usaklig og i mine øyne er det du som er ansvarlig for at diskusjonen gled ut.
Du tar jo ikke i det heletatt hensyn hvordan det politiske bildet i Norge ser ut og hva en stemme til Rødt i dette valget i realiteten kan føre til.
Kunne ikke falle meg inn å stemme på Rødt men jeg ser ingen grunn til å tillegge de som stemmer på de ekstreme holdninger.

6 Likes

Rødt i Norge ønsker neppe å etablere en norsk versjon av Gulag (les: åpenbart ikke). Det sagt så bygger de ideologien sin på den som ligger til grunn for historiens største slakt av mennesker.

5 Likes

Dette er på nivå med de som knytter ABB og all den moderne høyreekstreme terroren vi har i moderne tid til FrP (og det er ikke bare deg som holder på med det her).

Jeg synes det hadde vært greit å heve nivået noen hakk, for begge ytterpunktene er nå sterkt representert i befolkningen og er helt legitime politiske partier.

2 Likes

Rødt er et revolusjonært klassekampparti. Deres ideologi springer direkte ut fra kommunisme.

Mente ikke å senke nivået, men det er et faktum som ikke bør bli helt glemt.

Helt i orden om du eller andre ønsker å bemerke at ABB sin høyreekstremisme kan kobles til FrP, selv om det mildt sagt er søkt.

4 Likes

Jeg påpekte at det ikke var rimelig?

1 Like

Jeg tror vi er hjertens enige, med unntak av at jeg (som er eldre enn 30 og har fagbakgrunn innen statsvitenskap og historie) synes det er betimelig å minne om at et nytt parti over sperregrensen er fundert på kommunisme. Det er ikke å “spore av” noe som helst, selv om det kanskje er et ubehagelig historisk bakteppe.

7 Likes

Kapitalismen står for fall, vi har bare ikke skjønt det enda…

Man må huske på at rødt ikke er NKP, og «nystiftingen» i 2007 innebar å ta avstand fra de totalitære kommunistregimene.

Nå legger vi bak oss den mest totalitære regjeringen siden krigen :crazy_face:.

Tror personlig ikke AP+SP skiller seg merkbart fra H.

Rødt har lite med NKP å gjøre.
Noen i Ap stiftet SF. Ungdomspartiet SUF forlot SF og dannet AKP (m-l). Dette partiet gikk sammen med noe uavhengige sosialister og stilte i valg lister under fanen Rød Valgallianse. Dette er forløperen til dagens Rødt.

Mens NKP forble Moskva-tro, sluttet AKPs beundring for Moskva med Stalins død. Blikket ble rettet mot Kina, i Europa var Albania med diktatoren Enver Hoxha det store forbildet.
Siden samtlige stater som har vært inspirert av Moskva eller Mao stort sett har gått på snørra, tror jeg dagens Rødt for tiden har gått litt tomme for internasjonale forbilder. Rødt er vel nå er et anti-kapitalistisk parti, uansett hvor denne “styggedommen” måtte dominere.
Rødts alternative samfunn er mao. foreløpig kun på tegnebrettet.

2 Likes

Hvor er forsvaret av FRP? Det er mye angrep mot Rødt og FRP, men kun det mest ekstreme har tydeligvis mange forsvarere. Akkurat det forstår ikke jeg.

1 Like

Nå var det konkrete ekstreme påstander om velger som stemte på Rødt jeg kommenterte.
Jeg leser ikke alt på denne topicen men hvis noen kom med like ektreme påstander om velgere av andre partier kunne jeg fort funnet på å kommentere dette også.
Du må gjerne forsvare Frp-velgere hvis du vil det.

1 Like

La merke til at VG nå har fjernet live-dekningen av covid fra forsiden av nettavisen.

Det er vel et tydelig tegn på at man omsider skal avslutte hysteriet.

5 Likes

Midlertidig pga valget?

2 Likes

Litt forskjellige tilnærminger:
Frp-leder Sylvi Listhaug erklærte valgnatta at de skal gjøre det vanskelig for den nye regjeringen frem mot neste valg.

– Er det noe Frp kan, er det å drive opposisjon. Nå får vi et sosialistisk styre, og vi kommer til å utfordre dem hver bidige dag de neste fire årene for å skifte dem ut ved neste korsvei, sa Listhaug i partilederrunden i Stortinget.

Erna Solberg sier Høyre skal ha en konstruktiv og forutsigbar rolle i opposisjon.

– Vi skal ikke drive med spill, men jobbe med de sakene hvor vi vil utfordre regjeringen, men samarbeide med regjeringen hvis det trengs, sier hun.

2 Likes

Sylvi er jaggu meg en spesiell type.
Alt hun gjør er gjennomtenkt, så her skal de være vaktbikkje og opposisjonsparti med stor O.

Covid på retur og valget over. Da kan vi igjen ha fullt fokus på de viktige tingene i livet.
FOTBALL, FOTBALL og FOTBALL.