Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Noe spesielt at en som er psykotisk kan få gå rundt som en fri mann og skade andre. Høres veldig rart ut. Fyren trenger behandling og samfunnet burde beskyttes mot han.

4 Likes

Vet ikke om du er klar over det, men det kom vaksiner på banen for noen måneder siden. Det har blitt nevnt i media minst et par ganger.

3 Likes

Helt enig.

Men, når han klarte å slippe unna “er det noen jøder her, f*ck jøder” på scenen, så er det ting som tyder på at han sikkert kommer seg unna denne også, uten å Kaveh seg for my opp…

2 Likes

Slik går det når sentralplanleggere skal “håndtere” et virus…

1 Like

klarer kineserene denne unnamanøveren så er de jammen dyktige :sweat_smile:

Da kan de opprettholde aktiviteten noenlunde, og samtidig la investorene i evergrande ta mye av støyten.

Blir lånetap for store for enkelte statseide Kinesiske banker, bailes de ut…

Kan fremdeles gå halvgreit dette her.

2 Likes

image

image
image

Finner ikke folk, skylder på brexit. Problemet er i mine øyne at jobbene ikke går an å leve av hvis du bor i England, så lønningene må opp. Også er sikkert arbeidsvilkårene crap.

1 Like

Dette er sikkert riktig, men noen må allikevel ta ansvar for at landet ender i en slik situasjon?

Finnes neppe 90k lastebilsjåfører over natten selv om du dobler lønningene.

2 Likes

Vel, de som drev lastebilselskapene burde jo ha sett tegningen? De, bedre enn noen andre visste hvor mye utenlandsk arbeidskraft de hadde.

Fortsatt mange som ikke ønsket at brexit skulle skje. Ser man hva de ulike selskapene som eier bensinstasjoner sier. Så er ikke mangelen sååå vanvittig som enkelte medier spekulerer i. Om de virkelig mangler 100.000 sjåfører så vil de 150 hæren setter inn ikke hjelpe noen ting.

Tenker ting går helt greit i England når folk roer seg ned.

1 Like

Er det lastebilselskapene som utdanner lastebilsjåfører?

Finnes vel en del sertifisering som må på plass før man kan starte som sjåfør?

Nei, men ansetter dem. Uten god nok lønn og vilkår, så blir det ingen som gidder å utdanne seg.

@Evilfreud tror du har rett. Jeg har slekt i både Skottland og England og ingen av dem har kommentert dette. Også blir det jo idiothamstring når man først begynner å skrive. Vi holdt vel på å gå tomme for fuckings dopapir her i fjor. :joy:

Ser for meg at fraktselskapene ikke var fornøyd med å måtte betale skikkelig lønn, så de har vel bare latt det stå til.

Det er vel heller lønna enn brexit som er unskyldningen ja. Menmen, viktig at Brexit var misslykket. Ellers kan jo hele EU prosjektet ryke.

Hele City ( i london) ville jo dø ut hvis brexit skjedde og finansselskapene flykte).

Menmen.

1 Like

konspirasjonsteoretikeren inni meg forteller meg at inflasjonen er her for å bli,grunnet den enorme gjelden USA og verden sitter med nå,-høy inflasjon er blitt brukt tidligere for å kutte ned på gjelden,-dette gjorde USA f.eks. tilbake i 1950-& -60 tallet.

Men de vil forsiktigt sette opp rentene slik at inflasjonen nå får et “platå” å stabilisere seg på,-slik at ikke de ender opp som Japan tilbake på 90`tallet,så her har vi et perfekt “Lesson Learned”.

Christine Lagarde gir beskjed…

1 Like

Rettet på denne for deg

Har vel skrevet det samme selv og FED har sagt at inflasjonen det siste tiåret eller deromkring har vært under 2%, så nå kan den ligge litt over for å skape balanse.

3-4% årlig hadde spist godt av statsgjelden. De må bare komme i balanse :see_no_evil:

Jeg har null tro på 4-5% framover. Jeg tenker også det kommer til å bli veldig ruglete de neste 18-24mnd. Det tar tid å få skikkelig balanse i markedet.

Hvis Norge kjører renta opp som de har planlagt, samtidig som oljen går opp vil vi en sykt sterk krone igjen. Så vil eksportnæringen gå dritt :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Brexit har lite og ingenting med situasjonen å gjøre.

Det som er problemet er at UK har begått økonomisk selvmord med å ha ekstremt strenge og overdrevne tiltak knyttet til covid.

Ingen konsekvenstankegang overhodet utover å ha så strenge tiltak som mulig.

Men svært beleilig å skylde på «Brexit» så klart.

2 Likes

Dette er ikke 780k! :stuck_out_tongue_winking_eye:

  1. Covid. Når Europa stengte ned, reiste utenlandsk arbeidskraft hjem fra UK. Forsinkelser/utsettelser i førerprøver for nye sjåfører forsterker problemet.
  2. Brexit. Nye immigrasjonslover har gjort det vanskelig for utenlandske sjåfører å slippe inn i UK igjen.
  3. Skatte-endringer. Det er nå dyrere/mindre profittabelt for utenlandske sjåfører å jobbe i UK.
1 Like

Vel, startlønnen er på 24k, så kanskje ikke så fristende for en jobb hvor du ikke er hjemme? :stuck_out_tongue: