Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det er trolig riktig, og det er i realiteten det vi ser nå, “hangover” etter snaue to år med lockdowns. Man kan ikke stenge verden over så lang tid uten store forstyrrelser, de kommer bare ikke umiddelbart.

4 Likes

Det kommer veldig an på hva slags jobb du har.

Det er ikke alle lastebilsjåfører som kjører langtransport.
Det er vel helst distribusjon som er problemet her. Og de kommer hjem etter jobb.

Nå skal det sies at den letteste måten å fikse problemene på ville være å midlertidig slakke litt på kjøre og hviletidsbestemmelsene, for de er ekstremt rigide.

SV bryter regjeringssonderingene. Det ligger mao. an til en mindretallsregjering med base i sentrum.

Støre vil kunne slalåmkjøre både til høyre og venstre for å skaffe flertall.

Så det blir AP/SP med H støtte? og AP/SP med SV støtte? :see_no_evil:

AP/SP = 76 mandater, trenger 9 til
H, FRP og SV har >9
V+KRF = 11
V+MDG = 11
V+Pasientfokus = 9
R+MDG = 11
R+Pasientfokus = 9

  • Jeg ser liten grunn til at de får med R på noe de ikke får med SV på.
  • Sentrumsalternativet er da V+MDG eller V+KRF.
  • Pasientfokus kan være på vippen her hvis de får med R eller V men ikke MDG/KRF.
  • Jeg tenker at V har mye uspiselig politikk for AP når det kommer til arbeidsmiljøloven osv, men her har ikke AP noe problem med å få med seg SV tenker jeg.

Nå kjenner jeg ikke reglene, men kunne de i praksis gått med høyre?

Så hadde vi vært kvitt dette splittende rødt-grønt-blått-styret, og bare hatt en slags brun smørje i midten.

1 Like

Jeg tviler sterkt på at det er noen regler mot det, men det gir liten mening.

Som jeg ser det, så kommer den kommende AP/SP regjeringen til å veksle mellom å hente støtte i sentrum til venstre eller til høyre.

De kan gå med hvem de vil.

SV+H+FRP har flertall.

Men H vil ikke i noen regjering, de skal bytte leder denne perioden og har nok med å klargjøre til 30% valg neste gang.

Dette tror jeg også. Masse saker de får H med på, og veipolitikken til FRP vil også skaffe dem støtte.

At SV går ut er vinn for landet og svært stort tap for SV. Som nå blir et ikke parti denne perioden.

2 Likes

Statsbudsjettet er en samlet pakke som et flertall må samle seg bak. Blir litt mer krøkkete for Støre nå. KrF har f.eks sagt nei til et budsjettsamarbeid. Kanskje får SV likevel en innflytelse her?
Ellers blir det trolig varierende flertalls-konstellasjoner i andre enkeltsaker.

kanon:
I prinsippet kunne Ap og Høyre dannet regjering. Det er tross alt de som har mest til felles, både innenriks og ikke minst utenriks. Men begge vil være det bærende fundamentet på hver sin side av den imaginære midtstreken. Deres eksistensberettigelse er delvis som motvekt mot hverandre. Men bedre politiske venner finner man ikke i Norge.

3 Likes

Støre: “Nå åpner alfabetet seg” :rofl:

Synes han svarte godt der, som jeg postet over, det er veeeeldig mange alternativer for en AP/SP regjering for å få støtte til enkeltområder :stuck_out_tongue:

EDIT: Hørte gjennom hele intervjuet av Støre og må si at fyren kan prate for seg. :slight_smile:

4 Likes

Har skjønt det er mange legemedisinske eksperter her på forumet, så tenkte å forhøre meg om det er noen som har en forklaring på hvor jeg har regnet feil.

Under svineinfluensaen ble det sagt følgende:

“548 nordmenn har fått alvorlige bivirkinger av Pandemrix-vaksinen, viser nye tall.
– Dette er den mest alvorlige vaksinekatastrofen i moderne tid, sier smittevernekspert Preben Aavitsland.”

Så gikk jeg inn på denne siden: https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger%20og%20sikkerhet/Rapporter%20og%20oversikter/Koronavaksiner/20210909%20Rapport%20over%20meldte%20bivirkninger%20av%20koronavaksine.pdf

Her er det meldt (og behandlet) 1919 alvorlige mistenkte bivirkninger etter kun Pfizer og Moderna. 3,3 millioner har tatt 2 doser av disse. I tillegg er det mange flere meldinger som ikke er behandlet enda.

Under svineinfluensa var det 2,2 millioner som tok pandemrix. Så det jeg lurer på: er disse tallene sammenlignbare? Hvorfor kalte man det i så fall en vaksinekatastrofe den gang basert på bare 500 alvorlige mistenkte bivirkningsmeldinger? Slik jeg skjønner er det akkurat samme definisjon den gang som nå; det vil si mistenkte alvorlige bivirkninger - altså ikke nødvendigvis en kausalitet.

Eller er disse tallene faktisk sammenlignbare og årsaken til at det ikke er en katastrofe i dag er at korona ansees å være mye mer farlig enn svineinfluensa, og at vi da kan ofre flere på “sunnhetens alter”?

1 Like

Tenker vi hører på hva Aavitsland sier nå og tar diskusjonen om vaksinen på andre forum :kissing_heart:

1 Like

Det er mange områder AP/SP/FRP gir mening på, men jeg tror retorikk gjør ett permanent samarbeid umulig. Det blir interessant å se hvor de søker samarbeid om sitt første statsbudsjett. Det er det viktigste slik jeg oppfatter situasjonen.

Personlig tror jeg det går bedre med AP/SP enn med AP/SP/SV, men det er jo personlig subjektiv oppfatning, fordi jeg ikke ser poenget med at miniputtnasjonen Norge skal “redde verden” gjennom å kaste bort vår formue på det grønne skiftet, så lenge det reelle problemet er hva Kina, India, og USA gjør. Ergo er jeg mer fornøyd med at de ikke binder seg for mye til å være en superklimaregjering, noe jeg ikke oppfatter at AP/SP vil gjøre. Selv om de nok tar problematikken seriøst.

2 Likes

Dette er et gedigent problem altså :-/

7 Likes

Snart har vi dem her også.

Interessant artikkel. Må jo si at forfatteren treffer godt når det kommer til min oppfatning av høyre. Dvs at de i stor grad ser ut til å jobbe for 1‰-en.

7 Likes

Bra innlegg, selv om han kunne tatt enda hardere i.

Det Høyre står for har ingenting med kapitalisme eller markedsøkonomi å gjøre. Det de jobber for er sosialisme for de rike, hvor staten (skattebetalere) tar all risiko og storkapitalistene sitter med gevinsten.

I tillegg sterk konkurransevridning til fordel for store konsern på bekostning av mindre bedrifter.

Kleptokrati og oligarki. Der har du Høyre anno 2021.

5 Likes

Er det noen politiske partier du liker? :see_no_evil:

Pasientfokus

2 Likes

Stort sett pest eller kolera hele gjengen.

Men Høyre er det aller verste partiet.

1 Like

God fredagskronikk.
Ikke tvil om at Høyre har fjernet seg fra folk flest og blitt en forsvarer av turbo-kapitalismen.

Der jeg har sans for Høyre, selv om jeg aldri har brukt stemmeseddelen deres, er forsvaret for en viss valgfrihet i hverdagen. Ap og Høyre har mye til felles, men her skiller de lag.

Jonas Gahr Støre uttalte en gang i vinter at nå var det på tide at vanlige folk fikk en hånd på rattet.
Samtidig vil Ap fjerne muligheten for vanlige folk til å velge hverdags-tjenester selv. Fra barnehager, skoler, sykehus til sykehjem. Dvs. hele livsløpet. Er du ikke fornøyd med hva det offentlige kan tilby - synd for deg.

Så rattet Støre tilbyr vanlige folk er kun for å holde seg fast. Kjøretøyet er statlig fjernstyrt.

Til denne klokketroen på statlig styring og at ethvert alternativ og enhver konkurranse er skadelig, har Høyre en funksjon.
Men partiet bør minnes om at Sandra på Sandaker og lakse-Witzøe på Frøya begge bare har en stemmeseddel hver å putte i valgurnen.

6 Likes