Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Fikk med meg hvor muggen stemning det var tom i finansavisene når AP SV samarbeidet røk ut døra nesten før de begynte. Sier litt om politisk standpunkt det og (sånn statistisk sett; uten å dra en eneste journalist over en kam)

1 Like

Selv ikke når det ble H/FRP regjering var stemningen i pressen så muggen som nå :joy:

1 Like

Pressen trodde de skulle få en regjering med AP, SV, MDG og Rødt.

Og så blir det AP og SP i stedet. Klart de føler seg snytt.

6 Likes

Det som er litt komisk er at med Hareide i styringen av KrF, så hadde de sikkert vært over sperregrensen og vært rettet mot venstresiden og vi hadde fått en AP/SP/Krf regjering, evt en AP/SP regjering med KrF som støttespiller.

… i stedet spilte Ropstad Krf over sidelinjen og AP/SP regjeringen vil slite med at selv om de nok kan bli greit enige om ting, så vil de slite å få støttespillere til helheten de presenterer.

Interessant lesing: The great American tax haven: why the super-rich love South Dakota | Tax havens | The Guardian

Litt langdrygt, men veldig, veldig interessant. Tildels handler artikkelen om hvordan unngå skatt, men den tar også for seg konskvensene. F.eks. så fjernet de loven i Sør-Dakota som artikkelforfatteren mener skaffet pengene til den industrielle revolusjonen i Storbritannia.

If the richest members of society are able to pass on their wealth tax-free to their heirs, in perpetuity, then they will keep getting richer than those of us who can’t. In fact, the tax rate for everyone else will probably have to rise, to make up for the shortfall caused by the wealthiest members of societies opting out, which will just make the problem worse. Eric Kades, the law professor at William & Mary Law School, thinks that South Dakota’s decision to abolish the rule against perpetuities for the short term benefit of its economy will prove to have been a long-term catastrophe. “In 50 or 100 years, it will turn out to have been an absolute disaster,” said Kades. “Now we’re going to have a bunch of wealthy families, and no one will be able to piss away that wealth, it will stay in the family for ever. This just locks in advantage.”

4 Likes

Helt enig, ikke greit med lønnstrekk.

Ville det ikke her vært naturlig med skriftlig advarsel og sparken neste gang det skjer? Her tenker jeg at arbeidsgiver ikke vil sparke dem fordi det er vanskelig å få tak i sjåfører.

3 Likes

Hadde tatt seg ut om politikerne fikk lønnstrekk hver gang de ble tatt i å live noe de ikke holder feks.

3 Likes

Merkelig at høyresiden klager så fælt over valget. De har jo fått en som forstår dem som statsminister.

Faktisk er Jonas Gahr Støre den politikeren i Norge som er best egnet som statsminister.

Min oppfatning er at høyresiden er veldig fornøyde. Dette gikk så godt det kunne gå. Nettavisen f. eks. (Stavrum)

3 Likes

MDG er ute,da er vel vi alle fornøyd,-utenom de kandidatene som enda terroriserer innbyggerene i Oslo :sweat_smile:

4 Likes

Ja og at Rødt er ute er en bonus. Så toppet de hele kransekaka med å holde SV ute også.

5 Likes

…litt rart at ikke det “demokratiske” media har reagert på justeringen på valgresultatet… :thinking:

Det er jo snart ikke sammelignbart?

Hva er endringen?

SV er ute…resten husker jeg ikke :sweat_smile:

Er dette lov…at de kan bare sjonglere slik med partriene i etterkant?

Hvem var det som brøt ut? Er vel SV selv som velger å ikke være med på å danne regjering.

1 Like

De skulle vært mer voksne og respektert sine poster i valgbrøken og heller kommet til en enighet.

Men det er vel kanskje likegreit at det nå blir som det blir,-for jeg forstod at SV hadde litt for drastisk syn på det med oljeutvikling og noen andre ting som ikke passer til å iverksette i politikken i disse tider.

Men det ser ut som at tilliten til Støre er god nå,-gitt ut ifra det presset han blir satt under nå,-både med regjeringskabalen og i tiden fremover,-utav det jeg har sett under kampanjen hans før valget.

Dette er jo helt vanlig i politikken. Forhandlinger går ofte skeis historisk. Det er en grunn til at vi hadde mindretallsregjeringer i årevis før.

4 Likes

For de fleste mennesker er det greit med sensur så lenge man sensurerer de “riktige” tingene.

4 Likes

Spesielt vestlige samfunn viser seg å være helt forsvarsløse i møte med skadelig desinformasjon i digitale medier.

Jeg tenker disse plattformene burde ha et redaktøransvar på samme måte som tradisjonelle medier.

4 Likes

Fordi:

Godt oppsummert synes jeg :stuck_out_tongue:

Også er det jo noen som mener at Facebook bl.a. har algoritmer som ender opp med prioritere “fæle sannheter som har blitt skjult for deg av massemedia”. Også kalt ren og skjær oppspinn. Jeg tenker vi kommer til å le av hvordan vi håndterte sosiale medier om 10-20 år.

3 Likes