Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Problemet er at det er historieløst å tillate denne type sensur, spesielt på komplekse problemstillinger som klima. Ved å kontrollere informasjonsflyt kontrollerer man også hva som til enhver tid skal være sannheten. Sjansen for at det blir misbrukt er overhengende stor. Det kan virke fristende men historien har vist at det vil slå tilbake. Det er naivt å tro noe annet i dag.

4 Likes

Jeg må jo si at jeg er enig i prinsippet ditt. Jeg mener også at dette er et stort problem. Jeg har ikke noen god løsning.

Vet ikke om tråden er rett, er vel ikke rette forumet i så måte, men;

Hva tror folk om Kinas tilstedeværelse og hypphet på taiwan?

1 Like

Litt av greia som jeg ser det er jo at for Facebook og andre sosiale medier, så kan det virke som at de får høyere inntekter ved å spre dritt. Det insentivet kan godt reguleres bort uten at man begynner med sensur.

Vennlig påminnelse om at klimaforskning fikk årets nobel-pris i fysikk.

3 Likes

Poenget som blir dratt frem i videoen er jo at Kina ville vært nokså dumme hvis de bare gikk for å invadere Taiwan. Det sies at i “krigsspill” simuleres det at kina også utfordrer vestens tilstedeværelse i det vestre stillehavet ved å angripe amerikanske baser i guam, japan og et land til som jeg ikke husker i farten. Altså et ganske stort angrep som ville mobilisert en del styrker.

Australia forventer jo også at USA kommer og ordner opp i dette.

Det er mulig Xis bilde som sterk mann må dyrkes om de plustelig får innenlandske problemer med uro og protester. Stabilitet internt i Kina er nøkkelen til at dette ikke skjer tror jeg.

Det blir litt som russerne som rasler med sabelen internasjonalt hver gang det blir fokus på opposisjon internt.

Kina går til krig når de tror de vil vinne. Og akkurat nå er sannsynligheten deres for å tape en konflikt lavere enn den noen gang har vært.
Og det begynner USA og deres allierte i området å se.

Med andre ord er det “nå eller aldri” for Kina.

Det er jo “litt” spennende. Russland var det ikke veldig vanskelig for USA + EU å boikotte når de invaderte Ukraina. Det går bare ikke hvis Kina går inn i Taiwan. Taiwan har TMSC og de har 53% av det globale halvledermarkedet.

Ref: https://focustaiwan.tw/business/202109040011

1 Like

På en måte ja, men de får inflytelse ved å bistå i stedet for å voldta :stuck_out_tongue: Er nok mer bærekraftig enn det vi i vesten gjorde med Afrika, og samtidig en større utfordring for oss på lang sikt. Tror ikke Afrika vil være særlig vennlige mot EU/USA når de endelig kommer seg på beina igjen med hjelp fra Kina.

Altså, verden har vel komt såpass langt at en fullskala krig mellom teknologisk fremtredne land er ganske usannsynlig etter mitt skjønn. Dette handler vel stort sett om handel og kontroll på råvarer. Skal sies at Russland annekterte Krim uten særs militær motstand fra de allierte, men økonomiske sanksjoner ble det. Det betyr jo ingenting når mesteparten av handelen kan rutes gjennom f.eks kina.

Samtidig så er vel Taiwan også “kinesere” - og begge vil vel gjenforenes, bare på motsatt vilkår. I kina står CCP mens i Taiwan har man det nasjonalistiske parti. Begge claimer den andre nasjonen lagt inn under seg. Og gitt at Taiwan er en såpass høyteknologisk økonomi som @christian sier, med våpen fra usa og allierte i alle retninger ser det nokså usannsynlig ut at en invasjon vil finne sted. Sanksjonene som ville oppstått hadde ruinert Kina som nasjon da ca 17% av GDP er inntekt fra eksport.

Tror vi virkelig på en fullskala krig i dagens samfunn som ikke involverer grunnlag som f.eks terror eller andre religiøse narrativ?

Kina kriger allerede masse med USA og vesten, men det skjer ikke på gamlemåten med invasjon fysisk. 99% skjer digitalt i informasjonskrigen og teknologikrigen, samt økonomisk og politisk. Det fysiske holder de til Afrika og øst/sør-øst-Asia, som vesten følger relativt lite med på.

Verdensøkonomien hadde ikke taklet at verden skulle prøve å boikotte Kina+Taiwan pga TMSC. Det hadde halvert tilgangen på alt fra gressklippere, biler, mobiltelefoner, PC-er, osv. Kina kan mao invadere Taiwan uten å være redd for at det kan skje. Det tar årevis å bygge opp slik kapasitet noe annet sted. Det er nok ikke uten grunn til at USA nå ser ut til å ønske at det bygges TMSC fabrikker i USA med subsidier.

Hvis taknemmeligheten er så lav for alle bistandsmidlene våre så er det jo andre fattige land å hjelpe

1 Like

Er klar over det, men nå menes klassisk invasjon. For det er eneste måten de kan få kontroll over Taiwan. Og samtidig er det nok ønskelig å få fjernet alle amerikanske baser på Filippinene og Sør-Korea og Japan, og ikke minst Guam.

1 Like

Bistandsmidlene våre har stort sett vært satt inn for å hjelpe på symptomene på problemer, ikke for å løse problemene. Å bygge infrastruktur er et viktig startpunkt.

Så på The Boy Who Harnessed the Wind - Wikipedia og den er vel ganske illustrerende på hva som er galt. Tidligere bistand har vært mat, ikke hjelp til å sørge for bedre selvforsyning.

2 Likes

Mens Norge sitter på henda tar Kina innersvingen: Kina skal teste kjerne­reaktor som går på thorium

1 Like

Poenget er at Kina sannsynligvis ikke vil invadere taiwan, for det gir de forsåvidt ingen leverage. Når du har et belte med Filippinene, Japan, Taiwan og Sør-korea, alle i kahoots med Uniten, får kina en jobb med å holde suverenitet der. Ved å ta Taiwan er det også frykt for at det vil eskalere til noe større og eneste grunn til det måtte jo vært hvis Kina har større planer og ønsker kontroll over det vestlige stillehavet.

1 Like

Er det ikke kina som sitter på rundt 90% av verdens thoriumforekomster ? eller noe i den duren?

Fra det eksperimentelle kraftverket og til et brukbart konsept, er veien lang og tornefull, sier Reistad. Han synes også det blir for tidlig koble prosjektet til klima og klimatiltak.

– Rent generelt så er det mye av diskusjonen på dette området preget av en teknologioptimisme knyttet til uprøvde systemer