Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Om de ikke vil invadere Taiwan, hvorfor trener de på det, og utruster styrkene sine for det, og sender 40-50 kampfly inn i Taiwansk luftrom daglig de siste dagene?

Kina har jo bygget baser på rev i Sørkinahavet, godt innenfor filippinsk økonomisk sone, og herser med både Vietnam og Japan, og sender store flåter med hundrevis av fiskebåter på rene plyndringstokt rundt omkring i Stillehavet, til steder der de lokale ikke har tilstrekkelig militærmakt til å kunne bortvise de, der de bokstavlig talt tømmer havet for ressurser.

Beklager å måtte si det, men Reistad er en vattnisse, som har havnet på totalt feil sted.

Sabotør, er vel helst det man burde kalle slike…

Ingen sier at det ikke er vanskelig… Har det stoppet mennesker før?

Det er forsåvidt et godt poeng, jeg vet ikke. Men det er jo noe vi ser over alt hele tiden. Regner jo med at PRC ønsker å bli en global militærmakt, som USA, men det går jo ikke når de har amerikanske allierte langs hele kysten, også i taiwan.

Taiwan er jo gamle ROC - Republic of china. Kommunister i kina, nasjonalister i taiwan. Begge ønsker å annektere hverandre og bringe områdene “hjem”, på motsatt vilkår.

Taiwan er en globalt veldig tilgjengelig økonomi, og faller det inn under kina så kan jo det ha konsekvenser hvis Xi har større planer.

Jeg vet ikke, kan ikke noe om det. Feel free to teach me!"

India har de største Thorium-forekomstene.

Ikke så rart egentlig, når man vet hvor høy bakgrunnsstråling de har…

Aha, okei. Jeg mener bare det ble nevnt i en sammenheng engang, men jeg har nok blingset. Det var snakk om at Kina eide enormt mye områder utenfor kina hvor det var høye forekomster av thorium, f.eks australia, men kan jo se ut som jeg tar feil.

Kina bruker alle triksene i boka, og noen til, for å ødelegge for USA og Vesten.

Trump kom til makten, og pekte på Kina som den store trusselen, men det var “ingen” journalister eller politikere enige i før Biden kom til makten. Og Kina har jo stort sett holdt de aggressive aktivitetene sine på et relativt lavt nivå, helt til Bidens udugelige flukt fra Afghanistan. Da fikk Xi bekreftet at landene rundt Sørkinahavet er klare til plukking, siden de føler seg usikre på om USA er villig til å stille opp for de.

2 Likes

De har ganske fine veier i Afrika. Jeg har reist gjennom sør Afrika, Botswana, Zambia og Zimbabwe. Der prater de i telefon på Telenor sitt nett. Så vi kjøper ikke bare mat nei.

Australia sin bistandspolitikk i Afrika består mye av å sponse lønna til bønder, mekanikere, elektrikere og andre håndverkere som reiser 6-12 mnd til Afrika og lærer de opp i yrket sitt.

3 Likes

De landene du ramser opp har fra 50% til 600% høyere BNP pr innbygger enn Malawi. Dette var forsåvidt ute på landsbygda og var for 20 år siden.

South Africa 12,095
Botswana 6,711
Zambia 3,449
Zimbabwe 2,895
Malawi 1,568

Litt interessant å se hvor stor forskjell det er i BNP pr innbygger på disse tallene og de over fra Wikipedia. OBS ikke-0-bunnet graf, så ser verre ut i 2001 enn det egentlig var. Ser jo også at det ser ut til at problemene rundt 2001 med tørke og politisk ustabilitet satte landet 6 år tilbake…

1 Like

Men de får vel bistand for det om Malawi er fattigere? Tror ikke bistand og BNP følger hverandre 1:1. Og selv om Norge er viktig for oss så er det knapt en mann i Afrika som bryr seg om Norge. Andre vestlige land gjør andre ting enn å gi mat. Utdanning er f.eks et viktig bidrag. Investeringer i bedrifter en annen.

I følge wikipedia har de bare litt mer enn Norge. Men finnes enormt mye forskjellige estimater.

Norge har ca 1.36%

Norge har ca 4%

1 Like

SSB gjorde tidligere i år et dypdykk i forskjellene mellom menn og kvinner i Norge i forhold til hvor mye de eier og aldersforskjeller, veldig spennende lesning syntes jeg, så tenkte å dele. Mange aha-opplevelser ^^ https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/gjeld-utjevner-formuesforskjeller-mellom-menn-og-kvinner

F.eks. eier menn mer enn kvinner, men har også mye mer gjeld:

2 Likes

Noe som også er interessant er å sammenlikne forskjellene i lønninger til menn og kvinner, og sette det opp mot gjennomsnittlig mottatte ytelser fra staten.

Da er pluselig nesten hele lønnsforskjellen hvisket bort. Mener kvinner får nesten dobbelt så mye i ytelser/tjenester fra stat og kommune.

Ser også jeg har fem ganger så mye gjeld som gjennomsnittet på min alder… :see_no_evil:

2 Likes

Det er ikke snittet, men medianen her :slight_smile: Snittet vil alltid være høyere enn medianen pga. de med ekstreme tall på oversiden.

2 Likes

Ah, selvfølgelig :joy: Allikevel :man_shrugging:

Ekstreme forskjeller mellom kjønnene der altså. Wow

Tror du de har vurdert reelle forskjeller eller forskjeller på papiret? Gifte menn står ofte på papirene, mens reelt eier konene 50%.

1 Like

Det kommenterer de faktisk i første avsnitt :slight_smile:

1 Like

:smiley: :+1:


image

1 Like

Det er alltid morsomt å lese budsjetter fra avtroppende regjering (eller byråd, som i Oslo) etter at de har tapt valget. Da skal man komme med masse “fine” saker som man vet de nok aldri ville foreslått hvis de hadde vunnet valget. Men, i opposisjon kan de da si “dette foreslo vi i regjering” eller “dette var vi også med på å gjenomføre.” Flott spill for galleriet, men skal man bedømme regjeringen så er det nok bedre å bruke hvordan de har styrt de siste årene framfor ett budsjett når de har tapt valget og skal overlate makten til andre.

5 Likes

Alternativ overskrift…?

2 Likes