Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Null. Synes mest av alt det er skummelt hvor konsekvent og mørk den eksistensielle retorikken er fra Kreml. Det fremstår for meg som de nå gjør alvor av det de fremstiller som et “endelig” med Vesten.

Det er helt i orden at dere er uenige i meg i om det er hensiktsmessig for diplomater å ikke lytte til motparten. Akkurat nå er det en såpass skummel situasjon at Toje sin “det er ikke tiden for utenrikspolitikk med hjertet, men med hodet” kan være beste vei å gå.

Synes det er et kraftig faresignal at en i utgangspunktet svært høyt respektert og kompetent mann som Lavrov opptrer og formulerer seg som han gjør.

Ja, ekle greier. Må passe oss for å ta den for helt god fisk, selvfølgelig.

2 Likes

Kan ikke si meg mer enig, hvor mye skal ødelegges før det hvite flagget kommer når det uansett vil komme til slutt.

Urovekkende påstand:
Norge blir medkriger i krigen grunnet våpenleveransen, som betyr at Russland har rett, på bakgrunn av en FN-pakt, til å angripe Norge. EU kan ikke komme til unnsetning, ei heller NATO iom at artikkel 5 visstnok krever at angrepet ikke er folkerettslig begrunnet for at medlemslandene skal kunne mobilisere.

https://www.facebook.com/896155566/posts/10165914018520567/?sfnsn=mo

3 Likes

Sant eller ikkje. Ville nok uansett seie at det er tullete for eit lite land med grense til Russland å provosere dei noko meir en nødvendig. Å ta offentleg avstand og kritisere krigen, absolutt. Fysisk bistå Ukraina? Litt meir problematisk.

2 Likes

Fra klippet:

Skjønner politikerne hva de har satt i gang?

Svaret på dette er et rungende “nei”. Den ukritiske, åpne eksporten av våpen til Ukraina mener jeg er uansvarlig og uklok. Samtidig er det politisk “umulig” å ikke hive seg på.

Når det er sagt, så er påstanden mer folkerettslig oppkonstruert enn noe annet, slik jeg vurderer den. Det er mer et interessant utgangspunkt for en debatt enn noe annet.

6 Likes

Denne pandoras eske er det Putin selv som har åpnet. Krig medfører ekstremt mye usikkerhet over utfall og reaksjoner, det var en sjanse Kreml var villig til å ta.

4 Likes

Ingen er uenige i det.

Filibuster trekket er ikke lenger akseptabelt når så direkte grusomme handlinger er begått og startet. Nå er det legge seg flat som gjelder.

Men tror helst at Russland vil at Ukraina skal miste gløden. Det kan de gjøre med psykologisk-terror over tid eller direkte ødeleggelse, den siste der er nok heller vanskelig om de vil ha en varig regimeendring, så da blir det nok den langtekkelige pratingen og uendelig lang rekke med militærmakt utenfor hovedstaden…

Den retorikken vi nå hører, fra Russland har ikke Europa hørt siden tiden med Adolf Hitler.
Det mest skremmende er selvfølgelig at dagens Hitler, Putin har atomvåpen.
Samtidig fascinerende å se hvordan han har fullstendig kontroll på absolutt alt i Russland ingen i ledelsen som drømmer om å mukke, talen til lavrov i dag var til å gråte av.

4 Likes

Den loven fra 1959 var der sikkert av en grunn. Og det var vel nettopp pga vi kunne havne i slike ekstraordinære situasjoner som vi er i nå, at den ble laget.

Hvis man jobber i Nordsjøen så ville jeg blitt mer bekymret når Norge sender våpen til Ukraina. Jeg tror ikke det betyr så mye for oss som bor på land - sånn umiddelbart.

Men jeg mener vel i bunn og grunn at det er en akseptabel risiko. Det jeg oppfatter som uakseptabel risiko er å sende norske militære tropper til grensen mellom Polen og Ukraina, og/eller støtte en flyforbudssone.

Jeg ville heller ikke støttet å være det første eller eneste landet som sendte våpen.

2 Likes

Litt artig:

Gå inn på google.com/maps og se på de NYESTE anmeldelsene på en hvilken som helst bar/restaurant i Moskva.

1 Like

Syntes det er utrolig vanskelig å svare på. Hvilken risiko er vi villige til å ta?

Moralsk riktig, men praktisk unødvendig risikabelt?

1 Like

Helt uenig,nå må de forstå at det er ingen vei uten om og styrte putin. Se bare over den massive sanksjoner,russland blir isolert. Dette er meget godt signal at de nå må forstå realiteten.

4 Likes

Er glad vi tok til fornuften og sender våpen til Ukraina!
Satan for en kampvilje det folket har.
All respekt til Ukraina

8 Likes

Bare så det er sagt, de creepy imperium artiklene til Russland var ikke bare på RIA, men også Sputnik, sjekket selv.

3 Likes

Hvis det stemmer, så setter jo Norge seg i en trøblete situasjon. Jeg tror neppe vi får en rakett som treffer en barnehage på tur på Karl Johan, men kanskje en aksjon mot norske kommersielle interesser kan bli uført mer “åpenlyst”.

Akkurat nå tror jeg sjansene for cyberattack fra steder vi ikke kan bevise, men sterkt mistenke at Russland står bak er signifikant. Feks mot gass- eller oljeinstallasjoner.

Hvis det Aalby referer til stemmer så kan jo feks Lavrov påpeke at norske våpen tar russiske liv, og at det er en, om indirekte, så en aktiv handling. Er da en sabotasje mot en norsk gassrørledning til kontinentet en mer, mindre eller tilsvarende gjengjeldelse?

Man setter da Putin i en situasjon han eventuelt kan utføre en slik handling samtidig som han kan skru av gassen sin.

Min tanke er at selv om det skulle være det moralsk riktige å gjøre så er ikke real-politikken i det så lur. Det er energipolitikken som er Putin sitt sterkeste kort. Hvorfor gi han flere kort å spille på?

6 Likes

Ukraina har selvsagt ingen sjanse til å vinne krigen. Det de dog kan håpe på, er å holde ut så lenge at de totale kostnader for Russland blir så store at de kan vinne frem med bedre betingelser i forhandlinger.
Er det så utenkelig at Ukraina gir opp Krim og de to utbryterrepublikkene? Hvorfor skal de tviholde på en del av landet der flertallet ikke ønsker å være en del av Ukraina? Der fremtiden ellers blir en uendelig blodig og lang borgerkrig? Hvorfor da ikke heller konsentrere seg om å sikre den delen av landet som holder sammen og har felles interesser?

3 Likes

Eller hvis man jobber på Goliat I Barentshavet…

1 Like

Tror du virkelig å holde dette store landet med motsandsviljen vi nå er vitne til er bærekraftg for Russland med rasert økonomi?

6 Likes