Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Hvis det skulle være noe tvil om forholdet mellom Kina og Russland.

4 Likes

Forklar hvorfor Tyskland skal legge ned sine atomkraftverk midt i den verste energikrisen Europa noensinne har vært oppi.

Du virker jo å ha stor tro på EU sine politikere.

1 Like

Det bestemte de for typ 10 år siden, nå snakker de om å reversere det. Jeg er enig i at det var idiotisk.

Nei, det gjør de ikke.

De er så totalt virkelighetsfjerne at de kommer til å ta med seg hele Europa i dragsuget. Det blir forhåpentligvis slutten på EU da.

1 Like

Men dette? Har da USA en konkret plan om å gi dem videre? Eller er dette avskrekking foreløpig?

1 Like

Begynner å bli ganske mange trofeer på de ukrainske bøndene

13 Likes

Det er nok planen til USA å gi dem til Ukraina.

Men det er tydelig at Polen sørger for å sikre sin egen ræv, ved at det er USA som offisielt gir de til Ukraina.

Da kan ikke USA eller andre NATO-land snike seg unna paragraf-5 ved et angrep på Polen.

2 Likes

Ja, det er jo det Polen ønsker. Men er USA rede til det?! Jeg håper ikke det.

2 Likes

Det skjer etter at USAs utenriksminister på søndag sa at de sammen med Polen jobbet for å få på plass en avtalen som kunne forsyne Ukraina med fly.

Polens statsminister Mateusz Morawiecki er Norge og sier at Polen ikke er en part i denne krigen og at Nato er ikke en part i denne krigen. Overføringer av offensive våpen må derfor bli tatt av Nato som helhet.

– Det er derfor vi er villige til å sende dem til Rammstein, men ikke er villige til å gjøre noe på egen hånd, sa Morawiecki.

Så USA er ready and willing.

Er ikke helt sikker på at dette kommer til å skje. Foreløpig virker ingen av dem rede til å ta ansvar for en eventuell overføring av flyene:

White House press secretary Jen Psaki said Monday that the U.S. would not oppose Poland’s “sovereign decision” to send fighter jets to Ukraine, stressing: “They make their own decisions, but it is not as easy as just moving planes around.”

Mandag var i går.

Og det er sannsynligvis godt over tusen liv siden.

Jeg håper at Joe og Jens kommer til å si nei denne gangen også, som jo skjedde etter at den overivrige EU-diplomaten lovet fly i forrige uke.

Hvis dette skjer, så er det en vanvittig stor og farlig eskalering i mine øyne.

9 Likes

Denne gangen høres det spikret ut.

3 Likes

Meldingen er kommet etter dette, så vil tro en plan er i gang.

Ja, men sitatet her innebærer også at de ikke vil ta ansvar for å sende dem: “We are looking actively now at the question of airplanes that Poland may provide to Ukraine and looking at how we might be able to backfill should Poland decide to supply those planes.”

Vi skulle alle ønske at Ukraina hadde 30 stk. MIG-29 de kunne fly i dette øyeblikk, men i hvert fall jeg ønsker ikke øke risikoen for å starte WW3 dramatisk for å få det til.

2 Likes

Russland har vel sagt tydelig at de kommer til å angripe flyplasser i de land disse flyene ev. vil operere fra.

Vil vi da se NATO artikkel 5 i sving?

1 Like

Det var i før.

Da var tanken at Polen skulle sende de.

Nå er det derimot USA som skal sende de.

Og jeg gjetter at de blir sendt inn via Svartehavet, slik at ikke de krysser noen NATO-grense mot Ukraina.

Det er selvfølgelig meningen at de skal ha base i Ukraina.

2 Likes

Jeg håper Russland prøver det…

Skjønner, og de har fortsatt operative og fungerende flyplasser der?

1 Like