Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Denne talen og ikke minst filmen som ble vist vil nok sette dype inntrykk i kongressen. Sterke saker.

6 Likes

Jeg syntes filmen var sterk, likte også at han fortsatte på engelsk etterpå.

Hvis det ikke kommer sanksjoner/massiv støtte så vet ikke jeg.

8 Likes

Tror hele situasjonen, og også denne talen og filmen, gjør at USA vil strekke seg så langt de føler de kan. Må bare berømme Zelensky for hans lederegenskaper og hans taler. Han har formuleringer som setter seg igjen hos tilhøreren. For eksempel nå nettopp, når han minner om de berømte ordene “I have a dream” og fortsetter med å si “I have a need”. Kan virke litt banalt å henge seg opp i slik ting samtidig som barn og andre sivile drepes, men ord betyr noe. Lurer på hvor mye Zelensky selv skal ha ære for når det gjelder å mobilisere verdens støtte, jeg kan ingenting om dette, men vil tro at han har gjort en svært viktig jobb.

6 Likes
2 Likes

Men jeg tenker at vi må være bevisste på at Zelensky balanserer på et stram line med sine talegaver, fordi han utvilsomt legger et betydelig press på Vesten og USA. Og så labile og sannhetsaverse som Putin og hans innerste sirkel er, kan de være troende til det meste om de opplever at USA truer Russland.

1 Like

Herlig :smiley:

3 Likes

Skulle likt å vite hva han mente med:

• NO evidence of MORE :ru: supplies coming into :ukraine:

Neppe det som står der.

2 Likes

Geniale droner. Veier 2,5kg, lydløse, synes ikke på radar, billige og dødelige.
Akkurat hva Ukr trenger.

4 Likes

Han sier også at ukrainske myndigheter i Kyiv ble bedt om å fjerne sine tropper fra den russisk-okkuperte Donbas-regionen i starten av «operasjonen», men at de ikke gjorde det.

– Vi hadde ikke noe annet valg enn å iverksette en «en militær spesialoperasjon», sier han, og legger til at de måtte gjøre det i selvforsvar.

Det er derfor de bruker artilleri mot Mariupol, som ligger i Donbas, for å frigjøre de stakkars sivile i byen. Ypperlig logikk. :face_vomiting:

5 Likes

Ja rart at Ukraina ikke ville flytte troppene fra Donbas hvor Ukraina enda kontrollerte ca 60% mens putins leiesoldater kammuflert som opprørere kun har 40%.

2 Likes

Gutta i langley jubler.

MSTA også kjent som 2S19 tatt uskada av ukrainske styrker.

2 Likes
3 Likes

Putin: - Vi hadde ikke noe annet valg

18 Likes

Med rekkevidde på 29km, så burde disse vanligvis være laaangt fra fronten

RU har jo pusha den fronten mot å omringe Kiev. Så fronten er vel litt “tynn” på mange områder.

1 Like

Financial Times: Ukraina og Russland jobber med fredsavtale

i dag kl 15:27av NTB

DEL

Ukraina og Russland skal jobbe med en foreløpig fredsavtale på 15 punkter, ifølge Financial Times.

Den britiske avisa Financial Times opplyser å ha fått informasjonen fra tre personer som deltar i forhandlingene.

Ukraina skal blant annet godta nøytralitet og militære begrensninger, gi opp ambisjonene om medlemskap i Nato, og skal love å ikke tillate utenlandske baser eller våpen på ukrainsk territorium i bytte mot sikkerhetsgarantier.

Forholdet mellom Ukraina og Vesten kan fortsatt bli et stort hinder i forhandlingene. Det samme gjelder statusen til okkuperte territorier som ble tatt fra Ukraina i forbindelse med krigen i 2014, da separatister tok kontroll over deler av Donbas-regionen samtidig som Russland annekterte Krim-halvøya.

2 Likes

Både og, de er jo pansert og har nærkampvåpen. Så du drar de gjerne litt bak fronten. Problemet er jo at det ikke finnes noen frontlinje. Og når ting setter seg fast… happy hunting. :smiley:

1 Like

Det virker som han begynner å bygge opp sin argumentasjon for å rettferdiggjøre invasjonen dersom de blir trukket inn for diverse domstoler.

1 Like

Gleder meg til denne krigen er over og jeg slipper å høre Stoltenberg snakke engelsk.

10 Likes