Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Ja, det er sannsynligvis ingen tvil om at dette er en krig skapt av eldre menn, som ikke klarer å glemme Sovjetunionen.

1 Like

Det er tydelig nå at denne krigen ikke blir avsluttet med noen fredsavtale før den er avgjort på bakken og den ene siden ser at de ikke kommer lengre. Som artikkelen nedenfor argumenterer for så må vi trappe opp den militære støtten til Ukraina. Her virker det som Europa henger langt etter og kunne gjort mye mer. USA og UK har i hvert fall gitt en del, men store deler av Europa gir fortsatt lite. Mye av det Tyskland lovet har så vidt begynt å komme fram og mye av det er i dårlig forfatning, det er rett og slett alt for dårlig. Er dette et symptom på at europeiske land har minimalt med militært utstyr på lager og ikke kan avse noe av dette uten å svekke egen beredskap, eller er det den politiske viljen det står på?

6 Likes

Edit: Tror jeg leste artikkelen feil og er enig. Signalene, støtten og posituren utad bør være jernhard, samtidig som det må være rom for å søke snarest mulig avslutning av krigshandlingene bak kulissene med akseptable kompromisser. Ved første øyekast så det ut som strategien de argumenterte for utelukket sistnevnte, og det gjør den jo ikke. Kan heller ikke falle meg inn at USA/NATO vil signalisere noe annet enn det WSJ mener de bør gjøre.

Man bør hele tiden forsøke å forhandle frem en fredsavtale, men jeg tviler på at Putin går med på en avtale som ukrainerne vil akseptere før han ser at Russland taper militært på bakken. Ukraina bestemmer selv hva de vil gjøre og de er ikke interessert i å overgi noe territorium til en diktator som kidnapper, voldtar, torturerer og dreper. Men utover signaler så bør den materielle militære støtten også økes og her mener jeg europeiske land burde gjort mye mer. Det virker som det har blitt gitt fint lite utenom det utstyret som ble annonsert ved starten av krigen. UK har jeg sett har gitt ting av stor militær verdi også underveis, men hva gjør resten av Europa?

Norge har vel så lite på lager at vi har fint lite vi kan gi. Norske Naval Strike Missile kunne ødelagt skip fra den russiske svartehavsflåten så dette er sikkert det beste våpenet vi kunne gitt, men det er vel en politisk umulighet å sende et slikt våpen. Folkeopprør for NSM til Ukraina anyone?

5 Likes

Kan hende, jeg er litt mer optimist i all den tid jeg vurderer det dithen at Russland allerede har tapt katastrofalt og eneste veien ut er en innpakkbar “seier” å selge på hjemmebane. Tidsvinduet for dette er smalt og i ferd med å lukkes.

2 Likes

Ikke sikkert det er lurt å fortelle om alt som leveres. Håper ukrainerne kan gi russerne noen overraskelser.
For hver dag som går svekkes Russland.

5 Likes
3 Likes

Vi vet ikke hva som skjer. Men det kan virke som de på en eller annen måte fyller på med våpen fra Polen? Det var også snakk om luftvern avansert fra Slovakia? Lurer på hvor lang tid det tar fra slike ting er offentlig før det er på plass. Noe som undrer meg veldig er at de offe tliggjlr slike beslutninger. Hvorfor ikke holde dette hemmelig?

4 Likes

Jeg er helt enig. Vi i Norge har på et vis et krav på å få vite at “Norge søker å støtte Ukraina med humanitært materiell og forsvarsmateriell” eller noe i den duren. Det må være en viss åpenhet pga. interne forhold i våre demokratiske land - vi må vite NOE om hva som skjer. Men det blir en rød klut og bare tull og tøys å annonsere hva vi sender, når vi sender det, hvor vi sender det og at vi skal sende mer og mer osv. Litt hemmelighold kunne vært ok.

Slik jeg ser det så handler det om å påføre Russerne store nok tap til å ville gå inn i forhandlinger og da må man gi Ukraina potente nok våpen til å kunne få en “2 for 1 rabatt” hva gjelder falne soldater. Jeg tror at selv 1:1 vil være uakseptabelt for Russland i en langtrukken krig - så alt som kan skade russiske styrker på avstand mens man selv er i relativ sikkerhet vil være veldig bra.

Nå har vi en situasjon hvor russerne ikke er motiverte - mange av de vil nok gjemme seg, gå sakte, kjøre sakte, gå i ring osv. bare for å unngå å komme i konfrontasjon. Hver tur noen skal tilbake med en lastebil for å hente forsyninger kommer man til å bruke så mye tid som mulig i russiskkontrollerte områder for å sikre egen eksponering i kortest mulig tid - det er ren matte. At man har følelsen av at “bare jeg bruker noen timer ekstra her nå så kan krigen være over til jeg kommer tilbake igjen” hjelper ikke på logistikken. Noe av det beste Ukraina kan gjøre for å svekke Russisk logistikk er å gi inntrykk av at forhandlinger går mot en avtale. Det kortet kan brukes mange ganger.

2 Likes

Ja ikke sant. Det er totale kjeltringer vi har med å gjøre. Gjennomkorrupt system. Så at det burde være topp hemmelig hva vi sender til Ukraina forstår jeg ikke. Jeg sa det lenge før krigen. Jeg håper de fyller opp Ukraina med våpen før det bryter ut. De kunne hatt topp utstyr og luftvern klart hadde de vært skikkelig forberedt.

1 Like
4 Likes

Mener Stoltenberg i et intervju for en stund tilbake sa noe slikt som at Nato oppfordret land til å ikke lenger publisere informasjon om hvilken militær støtte som ble gitt. Så jeg mistenker også at det er en del mer støtte enn det som er offentlig.

5 Likes

Så det området her? Som vel er derfra Russland ønsker å bruke artilleriet sitt fra? :stuck_out_tongue:

Kort oppsummert er konklusjonen deres at Russland ikke kan okkupere mer og Ukraina kan ikke kaste dem ut. De beskriver også hvordan de mener at Russland evt kan bryte stalematen. Og hvordan stalematen vil være brutal for Ukraina og hvordan de nå trenger langsiktig hjelp til å holde resten av Ukraina gående.

2 Likes

Vi får vite litt, men mye er nok hemmelig. Når Russland truer med å slå til mot våpenforsyningene så er det en selvfølge at man enten holder dem hemmelige, eller at man slipper falsk informasjon om hva man planlegger. Man skal vel ikke se vekk fra at mye av det vi har fått vite gjennom media er avledningsmanøvre fra NATO. Og det er helt ok. Jeg står ikke på Wikileaks-barrikadene for å si det slik. :slight_smile:

5 Likes

:cold_face: Gufs fra fortiden :cold_face:

Ellers… jeg ser at US air force nå får lov å operere over Moldova, tidligere har de stort sett kun holdt seg over Romania, Polen og svartehavet.

2 Likes

Både fortid og nåtid og fremtid.
Den må tidlig krøkes som god krok skal bli.
Nazi-Tyskland, Kina, Nord-Korea, Russland med flere i et nøtteskall.

4 Likes

Informasjonen stemmer godt med informasjon ovenfor her. Men hvis denne knipetangmanøvren stemmer.

Da blir det mange POWs.

5 Likes

Nå får ukrainerne sitt Suomussalmi.

1 Like

Mest spent på hvor mye tropper ukraiana har i denne offansiven og evt hvor mange de kan sende sørover når de evt har knust Russland i nord.

Virker som sørflanken er mest prekær for øyeblikket.