Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

En som skrev at han forbanner de som måtte prøve å bekjempe korrupsjonen i Russland. Ville forandret den russiske bjørnen til en mektig fiende. Unektelig et poeng.

8 Likes
5 Likes

Burde vært på VG-lista!

6 Likes
3 Likes

Tror ikke Russland er så fornøyd med at Ukraina sitter på en haug tyrkiske droner som viser hvor sårbare de er. Tyrkia startet utvikling og produksjon av disse fordi usa ikke ville eksportere til dem. Heldigvis for Ukraina.

6 Likes

Her er det ett land som har fått kjenne på mye mildere sanksjoner fra Vesten, som nå begynner og bli en virkelig torn i siden på Putin

https://amp.ft.com/content/433eb7e7-0c32-4c00-863a-9f1f9f294e9b

1 Like

Jeg har null tiltro til de tapstallene ukrainske myndigheter publiserer. Samtidig må man regne med at russerne sminker sannheten.

Uansett, så har det med all sannsynlighet kostet mer enn forventet. Til sammenligning tok det amerikanerne 10+ måneder å miste ~500 soldater i Irak vs. 1 uke for Russland i Ukraina. Ikke at det er en sammenlignbar krig, men det setter ting i perspektiv.

2 Likes

Ser ut som den ene avdelingen på norske grensa har mistet 300 man alene. Den andre virker nesten å være utslettet i kharkiv.

Jeg tror faktisk ukrainske myndigheters tapstall er ganske realistiske

7 Likes

I så fall er det helt ekstremt. Personlig blir jeg overrasket om det faktiske tallet er høyere enn 30-40 prosent av det som er påstått. Selv det er svært høye tall (og min spekulasjon er ikke verdt en pøkk).

2 Likes

Kilden er en nordnorsk nyhetskilde som har god kontroll på hva som skjer i murmansk området.

Virker også som landingen i Odessa igår ble stoppet fordi alle båtene opplevde at soldatene nektet å gå i land.

13 Likes

Denne brigaden er også stasjonert i Murmansk

3 Likes

Hvor pålitelig er Euromaidan? Her høres det jo ut som ukrainerne har slått gjennom på østfronten og nådd den russiske grensen i Luhansk. I så fall er det jo gigantiske nyheter?

5 Likes
6 Likes

200 virker å være nesten utslettet etter kampene i kjarkiv, veldig spent på tapstallene der. De vil jo vi få fatt på siden. Norge har god kontroll på de avdelingene.

4 Likes

De har visstnok ikke sendt hele brigaden sørover. Bare et par bataljoner…

Er det ulovlig å legge penger i potten her? Tidenes investering.

4 Likes

Der har 4 russiske kampfly krenket svensk luftrom… i alle dager er det de røyker i kreml

Russiske kampfly krenket svensk luftrom onsdag

Fire russiske kampfly har krenket svensk luftrom onsdag, skriver det svenske forsvaret i en pressemelding.

3 Likes

Denne historien er ikke mest interessant fordi Kina og Russland for et par dager siden inngikk sin desidert største avtale om gass-leveranser.

"Gazprom PJSC took a new step toward potentially its biggest-ever natural gas supply deal with China as nations around the world sever economic and political ties with Russia over the country’s invasion of Ukraine. The Russian gas giant signed a contract to design the Soyuz Vostok pipeline across Mongolia toward China, Gazprom said in a statement. If Russia reaches a new supply agreement with China, Soyuz Vostok will carry as much as 50 billion cubic meters of natural gas per year to the Asian nation.

Ei heller fordi en link mellom øst og vest gjør at gassen fra Yamalfeltene kan re-dirigeres fra Europa til Kina etter behov.

“Bloomberg reported that if Russia and China were to reach a new supply deal, Gazprom could build an interconnector between its westbound and eastbound pipeline systems, allowing it to divert gas from fields that currently supply only Europe to China.”

Mest fordi handel ikke skal gjøres opp i US dollars , men i Euro. USD kan risikere å miste sin status som world reserve currency, trigget av krigen i Ukraina.

6 Likes

Her er det vil bare å finne frem saltbøssen og ta seg en stor klype salt.

Ja, jeg regner med at det er ganske mange som faktisk ville gjort det helt gratis!