Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Det er ikke M-72 som vil redde Norge i en krigssituasjon.

Akkurat nå er det bare NATO som kan gjøre det, for vi mangler det aller meste.

9 Likes

De er heldigvis allerede på vei.

9 Likes

Godt mulig dere har rett altså, men jeg har følgt med på sosiale medier rettet mot den russiske befolkningen; og tro det eller ei: der viser de mye av det samme: det vil si etterlatte ukrainske våpen, tanks osv, ukrainere som overgir seg osv. Godt mulig det er mer propaganda/løgn på russisk side enn ukrainsk, men antar at begge parter bruker mye innsats på propaganda for å fremme kampmoral.

Når det gjelder spm om hvor de rykker frem, så er det ikke godt å si men virker som de har omringet Kharkiv, og rykket forbi den sørover, hvor målet ser ut til å møte divisjonen som rykker nordover fra Krim, som har tatt Melitopol, og de har vel også omringet Mariupol. Hvis de lykkes å møtes, har de omringet Lugansk-fronten - men ser foreløpig ut som det er et godt stykke der fremdeles. Men dere sier at den ukrainske Luganskfronten har ankommet den russiske grensen?

I sør-vest ser det ut til at de har tatt Kherson, og at de nå rykker nordvestover for å blokkere Odessa, i første om gang er vel målet Nikolayev. Men ser ut som strategien er å omringe byer hvor det er mye motstand, heller enn å innta dem.

Når det gjelder de angivelige nye tonene fra Russland, refert fra Berlingske, der Lavrov sier at “Zelensky er Ukrainas leder”, så vet jeg ikke om det egentlig er et så stort toneskifte, i så fall skulle jeg gjerne sett transkript av den uttalelsen, eller lenke til selve intervjuet på Al Jazeera. Overskrifter gir ofte ikke et så godt bilde.

Uansett, hvordan den militære situasjonen egentlig er, finner vi vel snart ut av. Er det forresten noen som har noen gode kart over situasjonen?

4 Likes

Har du noen inntrykk av om demonstrasjonene mot krigen kan øke i omfang i Ru?

Dette er åpenbart ikke bra hvis det er hold i det:

1 Like

Gammelt fly, dårligvær. Ingen ønsker krig mellom Russland og Nato. feil skjer også i grenseområder.

Meldt kraftig snøfall og skikkelig guffent vær de kommende dagene. Gjenstår å se hvordan det påvirker fremdriften til den store russiske konvoien.

2 Likes

Balansert artikkel

2 Likes

Det som kommer til å skje som motreaksjon på at vi forsyner “en illegitim gruppering” med tunge våpen er at Russland sender våpen til islamister, enprosentere/HA og nazigrupperinger over hele Europa. Russisk krigføring foregår på et temmelig bredt plan.

1 Like

Vet ikke helt, leste at det skulle holdes noen demonstrasjoner i dag. Det er nok en del uro pga sanksjoner og rubelen som stuper - men usikker på om det slår ut i motstand mot regime.

1 Like

Så lenge snøen kommer før kulden, så er det good shit, for da får ikke bakken frosset nok til at russerene kan bevege seg i terrenget.

Når russerene i tillegg har vært i felt i ukevis, og ikke har spist skikkelig på fire dager, så begynner det å lukte napoleonskake…

3 Likes

Dette må nesten ha vært fake news, hadde vært store nyheter ellers.

2 Likes

Slik dette utvikler seg vil det overraske meg om dette ikke ender i et statskupp der Putin blir fjernet. Uavhengig hvem som mister x antall personell på bakken og hvem som rykker frem eller tilbake her eller der, så er det mer eller mindre utenkelig at Putin har så bred og dyp støtte at oligarker, generaler og andre støttespillere vil bivåne det som er det moderne Russlands undergang. Når du kun har støtte fra Syria, Nord-Korea, Eritrea, Belarus og deg selv så har du i praksis ingen reelle steder å henvende deg. Man kan argumentere for at de kan skaffe markeder i Kina, men har de mest å tjene på å bedrive «Marshall-hjelp» til en skrantende utopisk Sovjetstat de neste 30-40 årene, eller pleie gode handelsavtaler med et fremdeles velstående Vesten?

Putin har helt sikkert en hard kjerne - en indre sirkel som er idealistiske nok til å følge med skipet til bunns. Likevel tror jeg sakte men sikkert at den mindre harde kjernen i tur og orden vil begynne å se etter muligheten for å posisjonere seg for et Russland med en fremtid.

Det er ingen utfall der Putin kan komme fra dette med hverken æren i behold eller på en måte der han redder ansikt. En uke inn i krigen er dette åpenbart. Han har malt seg inn i et hjørne, som i og for seg er skummelt nok i seg selv, men alternativene er utslettelse eller overlevelse. Jeg tror sirkelen med ja-mennesker blir mindre og mindre for hver time som går.

15 Likes

nyheten er bekreftet

2 Likes

Kanskje ikke.

Når russerene begynner å ødelegge ukrainske byer, så er det neste logiske skrittet for ukrainske styrker å gå inn i Russland…

Det tviler jeg på, det var eventuelt at de hadde presset ut de Russiske styrkene i det området.

Takk for info, er greit å få info fra begge sider.

Det virker som ting går greit i sør, ikke så bra i nord. Kharkiv blir bombet fordi det bare ligger 20km fra grensen, så der får de fram forsyninger. Det samme gjelder i sør, der kan de bruke skip. Ukraina hadde hatt bruk for NSM. :see_no_evil:

Denne har jeg abonnement på, så jeg kan jo dele litt:

De russiske soldater i Ukraine har mistet modet på krig.
På aflyttede samtaler kan man høre dem græde af angst og klage over, at de ikke kan få fat i forsyninger.
Nogle af dem vælger at desertere, andre nægter at adlyde ordrer, og ordene er lyden af en hær, som har kendt bedre dage.
Det oplyser et britisk efterretningsfirma, som har offentliggjort de aflyttede samtaler.
Det er umuligt for Berlingske at verificere ægtheden af samtalerne, men både den britiske og amerikanske efterretningstjeneste bekræfter, at der er store moralproblemer i den russiske invasionshær.
(…)
Det samme fremgår af udtalelser fra russiske krigsfanger og deres familier. Den russiske organisation Soldatermødrenes Komite drukner i opkald fra grædende mødre, beskriver en journalist, som tilbragte en hel dag hos komiteen, i Guardian.
(…)
Den dårlige moral forklarer også, hvorfor så mange russiske militærkøretøjer er blevet efterladt i felten, og hvorfor så mange russiske soldater har overgivet sig.
»Russiske soldater har med vilje slået hul i brændstoftankene på deres køretøjer for at undgå kamp,« siger en amerikansk militærkilde til The New York Times.
(…)
Derfor er soldaterne sendt i krig med enten civile mobiltelefoner eller billige walkie-talkies, som de selv har måttet anskaffe sig. For eksempel var en krigsfange udstyret med en billig Baofeng walkie-talkie, som er produceret i Kina og kan købes for et par hundrede kroner.
(…)
en af optagelserne kan man høre soldater, som bryder grædende sammen under kampe ved Kharkiv, og på en anden kan man høre, hvordan en enhed får til opgave at fragte 200 døde russiske soldater og 300 sårede til en fremskudt base i byen Navilajkova.

8 Likes