Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Blir putin styrtet så får vi håpe at de som gjør det også går for fritt valg. og at Navalnyj med flere som urettmessig har blitt fengslet blir satt fri.

https://www.nettavisen.no/aleksej-navalnyj/

3 Likes

News from my sources in Moscow:

  1. Shoigu is out of the game, he may become disabled if he survives.
    He suddenly had a massive heart attack, he is in intensive care, connected to the devices. Rumor has it that the heart attack could not have occurred from natural causes.

20 generals of the MO were arrested. All headquarters. Everything is clear here - the total embezzlement of funds for the preparation of the Ukrainian leadership and the population for the solemn meeting of the army of liberators from Russia. Since 2014, about $10 billion allocated by Putin for the preparation of the blitzkrieg has been stolen.

From funny. Arkady Dvorkovich is still under house arrest. He is expected to testify against his colleagues and friends. Sources in the FSB say that if he does not make a deal with the investigation, he will be transferred to the pre-trial detention center Matrosskaya Tishina or Lefortovo.

5 Likes

Det er ganske vanlig, for de fleste marinenasjoner, å få en “boks” på kartet de skal holde seg innenfor under oppdrag - spesielt om det er mange fartøy i nærheten. Å finne ut hvor et skip er er ikke spesielt vanskelig om du vet det generelle området de oppholder seg i - spesielt med luftstøtte.

4 Likes

Kan det være at RUS har totalt undervurdert UKR sin evne til å treffe båter?

Du som kan faget, vet du ca hvor langt fra land Moskva var?

1 Like

Ikke mitt fag, men i følge UA-map så ble båten truffet ved Slangeøya. Nærmeste ukrainske kyst er da ca. 35km fra øya.

1 Like

Hvis det var så nært som 35km (under 19nm) vil man kunne observere det fra en høyde på land. Med en øyehøyde på ~20m vil en nok klare å se skipet på radar. Kan du se det med egne øyne trenger du ikke veldig avansert skyts for å kunne treffe. Avstanden kan måles/regnes ut, på gamle analoge våpen kan en se på tabeller for å se hvilke vinkler som skal til…

Edit: Jeg husker feil her - det jeg blandet med var å se med radar - det begynner å bli noen år siden jeg var på havet. Line of sight kalkulator, skipet er minst 35moh - antakeligvis høyere inkl master:

image

https://planetcalc.com/1198/

4 Likes

Kan slenge inn at det er rykter om at de bruker Bayraktar som observasjonsplatform.

Dvs de kan bruke dronen ute i sjøen for å visuelt på båten.

3 Likes

Det sies at de ble skutt med ukrainske Neptune-missiler. De har en rekkevidde på 280km:

1 Like

Det er akkurat rekkevidden til en penguin mk 2 om jeg ikke tar helt feil.

Uansett å komme så nær land åpner opp for et utall kort distanse sjømissiler

1 Like

Slik at det blir ek drøssevis med ustabile land med atomvåpen?

Sikkert smart. Vet vi hvor stridshodene er plassert? Er de spredd utover hele landet?

6 Likes
8 Likes

Det store spørsmålet er hvor lenge verden kan sitte passivt å se på Russland begår folkemord.

For hver dag som går uten inngripen fra Vesten, så blir «vi» mere og mere delaktig i folkemordet

Professor i historie ved Yale University, Timothy Snyder, har tidligere skrevet flere bøker om både Russland og Ukraina. Han har lest kommentaren fra Sergejtsev og på sin nettside kaller han det et «folkemordsdokument».

9 Likes

Ideelt sett så gir de opp atomvåpnene sine.

Men uansett er det mye lettere å håndtere et lite land med noen hundre atomvåpen enn et gigantisk land med 6000 atomvåpen.

3 Likes

Jada. Det er sant. Men er feks 10 land med 600 aromvåpen hver, og utstabil ledelse pga de blir kastet ut i noe uventet, bedre enn å ha et stabilt Russland?

Jeg tror ikke det.

4 Likes

Er Russland stabilt, mener du?

Russland må opphøre å eksistere.

Og det vil de gjøre om man klarer å gi befolkningen maktmidler mot sikkerhetsstyrkene.

Det er ikke tilfeldig at russiske soldater er å regne som kanonføde.

For da er de ingen trussel for regimet etter krigen.

4 Likes

Hvorfor for faen skal og må alle bli med i NATO ?

Var det Zylinski de ropte opp alle å bli i landet? Var det han som delte våpen ut til sivile liktsom vi snakket om skolebrød? Var det smarte hoder som lagte med familier brannbomber med flasker?

Hvis USA har holdt seg unna og UKR hadde i utviklet seg i en moderat demokratisk prosess hadde (mener jeg) ikke gitt galskapen Putin grunn for dagens krieg. Finland og Sverige… the bull is not dead yet. Hvorfor ikke vente litt?

What is the saying. Keep you friends close and you enemies closer !

F. F… kunne vi ikke hadde vært klokkere enn Putin?

1 Like

Hvis du har grense mot Russland, så er det nok best å være medlem av nato, ellers invaderer de.

18 Likes

Ja som svar på at Putin advarte sivile og ba dem forlate byene, fikk de sivile isteden utdelt våpen og lærte å lage brannbomber. Resten er historie. Om de sivile hadde fulgt Russiske myndigheters advarsler kunne en del sivile tap vært unngått.

Det vil ikke si at Putin hadde rett i å gjøre folkemord, det forteller bare at han i alle fall kom med advarsler i forkant.

Helt enig Putin er mister devil himself her, at vesten ikke kunne vært klokkere er ufattelig for meg å forstå.

Jepp, de burde tatt opp Ukraina i nato i 2008 når de søkte.

8 Likes