Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jada, poenget var bare at det kryr av utenlandske spesialstyrker i Ukraina for tiden. Flertallet er inne for å rådgi/støtte UA.

1 Like

De vil jo trenge hundretusener av soldater for å okkupere noe mer enn østftylkeme

Putin ser ikke veldig sprek ut på siste videoene som publiseres av ham.

6 Likes

Alle land med oppegående etterretning har spesialstyrker i alle viktige krigsområder i verden for å samle intel. Regner med Norge også har det. Men de deltar i utgangspunktet ikke i kampene, bare observerer og sender info til sitt land. Om de sloss blir det en uventet endring fra vanlig praksis.

Bra, for en mulighet her ville jo vært at Russland eskalerte med kjemiske stridsmidler. Da hadde vi vært ett steg nærmere atomkrig.

2 Likes

Kjemiske stridsmidler mot en atomsikker bunker med ABC filter?

Høres ut som det ikke funker :stuck_out_tongue:

Men Mauriopol er vunnet! sier Putin. Bortsett fra azovstal. Den bare omringer vi og later som ikke finnes.

3 Likes

For å illustrere Putins seier i Mauriopol.

“Jeg vant NY Marathon!, Men jeg løp bare 100meter. Og jeg var alene”!.

2 Likes

Dagens oppdatering

image

4 Likes

Han karen her mener Russland i beste fall bare har ca 3k tanks som kan settes inn i strid. Dvs snart er 1/3, kanskje så mye som 1/2 allerede tapt i Ukraina

6 Likes

Det er vel en uhyggelig sannsynlighet for at Russerne bare murer igjen alle utganger i det bunkersystemet?

2 Likes

Det er bygget for å huse 40.000 arbeidere som skal produsere stål og våpen i en atomkrig.

Hvor stort, hvor mange innganger og utganger tror du det er ?

Azov hadde igår fortsatt APCer som de brukte for å redde 500 mann. Etter at Russland har sluppet alle konvensjonelle våpen de har tilgang på over anlegget i en uke.

4 Likes

Det blir fint hvis man kommer så langt at Ukraina skal ta tilbake byen med makt, da vil Russland ha en fiendtlig hær innenfor forsvaret sitt.

Det jeg lurer litt på er hvor mange tuneller fra azovstal ut i sjøen det finnes.

Mistenker at det er svært vanskelig å sperre av for russerene.

2 Likes

En annen tolkning av nyheten er at russerne trenger flere soldater til fronten. Det er ikke som om de har flust med folk.

Bra kart: https://liveuamap.com/

2 Likes

Man kan la seg provosere av langt mindre

Et viktig poeng er at de nok deler sin intel med UA om det er fordelaktig - men det sitter ikke norske strateger og planlegger logistikk, offensiver og spesialoperasjoner (det er det kanskje lettere å mistenke to andre land for å være med på).

1 Like

han sitter og holder seg fast i bordet her også. Kliper på hjørnet. Er det noe han har gjort lenge?

3 Likes

Det er en del nordmenn som jobber som fremmedkrigere der nede, men det er på eget initiativ ja. Så i visse tilfeller er det nordmenn i strid der selvsagt, men det offentlige er nok “bare” etteretningsgrupper 1-2 steder i landet med 3-5 pers og en analytiker som rapporterer til ledelsen i Norge. Det er i hvert fall vanlig oppsett fra alle tidligere kriger vi har deltatt i, samt områder vi trenger intel om.

Og så er det noen som mener å se at han har på seg hudfargede hansker. Pussig fremtoning uansett.

Ja det forstår jeg. Men jeg tror nok at USA og UK opererer anderledes og at det for eksempel sitter amerikanere et eller annet sted i verden og setter sammen real-time data fra radar, sattelittbilder, overvåkningsfly som gjør at de får “ideer” om svake punkter og sårbarheter som Russland har og at de deler dette tilbake til Ukrainerne på en svært detaljert måte…

Si for eksempel at det er en kolonne på 20 kjøretøyer som beveger seg fra Belgorod og inn mot UA og at disse er satt sammen av X, Y, Z. Det kan man dele uten å være svært delaktig i krigen. Men om man for eksempel deler at “vi har beregnet at veistrekningen mellom A og Å mangler artilleridekning og er et svært godt utgangspunkt for bakholdsangrep” eller at “småveien mellom B og D har ikke hatt trafikk av russere og må antas som en fri passasje ned til D, sender man tropper ned dit så får man avskjært russiske forsyninger som går via D på hovedveien” så blir det annerledes. Det er en forskjell på om man overvåker fienden og opplyser om det man ser eller om man begynner å tenke og planlegge på vegne av Ukraina.

Enig i at Putin tviholder i bordet. Tydelig han ikke vil ha hånden fri - kan det være at han rister på hånden om han slipper den fri? Det kan være noe medisinsk som medfører skjelvinger…

2 Likes