Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

For ikke og snakke om 200 t AG3 som ble til spiker,om de ikke skjønner nå at Norge må kjøpe inn tilsvarende kal og antall, begynner jeg og lure på om de er vell bevart.Vi må ha et sterkt heimevern i disse tider.

3 Likes

Nå begynner russland med samme propaganda mot Moldova. Dette begynner virkelig og bli alvor om ikke putin snart blir styrtet.

Forslår en søknad til medlemskap i NATO. Og den søknaden bør behandles i ekspressfart!

2 Likes

Operasjonen har tydeligvis gitt mersmak for Putin og co. Tidlig i krigen sirkulerte det et bilde der Lukaschenko peker med stokken sin på et kart med røde piler som viste planlagte bevegelser for de russiske styrkene. Der var det også en pil fra Odesa-området og inn i Moldova.

Belarus dictator Alexander Lukashenko appeared to show Russian plans to invade Moldova through Ukraine (nypost.com)

Om de skal ta disse behovene for en “korridor” særlig mye lengere, så skal vi se at russland snart har behov for å opprette en korridor til russland, gjennom europa/amerika canada og alaska.

Han blir neppe styrtet, og Vesten har tilsynelatende vært altfor naive i sin tolkning av Putins hensikter. Hans store plan synes å være å bygge et nytt Stor-Russland. Han anser seg visstnok å følge i sporene til de store tsarene, og da kan han ikke stå tilbake fra dem i erobringsiver.

3 Likes

Milde måne, står litt mer på tilsvarende nrk-artikkel: “Vi kjemper nå mot hele verden, som under den 2. verdenskrig. Da var også hele Europa og hele verden mot oss. Nå er det på samme måte, de har aldri vært glad i Russland, sier generalen til russiske medier.”

For en retorikk, historieforalskning og agressivitets-nivå?!?

6 Likes

Hehe, ja, lend-lease programmet var noe Sovjetunionen var med på under andre verdenskrig, når de sloss mot Hitler-Tyskland. Nå er det Ukraina som er med på lend-lease programmet. Hvem er Russland da? :stuck_out_tongue:

Status:

Såvidt jeg vet, så er neste mulighet for at det blir godkjent 26. april. Med tanke på at det ble enstemmig stemt igjennom i sentatet, så ser jeg på det som ganske sannsynlig at dette vil skje ASAP.

ref: All Info - S.3522 - 117th Congress (2021-2022): Ukraine Democracy Defense Lend-Lease Act of 2022 | Congress.gov | Library of Congress

2 Likes

Tar vi det de sier 100% seriøst er det kort vei til “Vi ser oss nødt til å bruke atomvåpen”.

Dagens

image

4 Likes

21,200 stemmer bra med tallene i lekkasjen (eller hva det var) fra Kreml. Andre gangen dette skjer.

Kevin Rothrock on Twitter: “In a now deleted VK post, the pro-Kremlin media outlet Readovka claims that Russia’s Defense Ministry stated at a “closed briefing” that it’s lost 13,414 soldiers in Ukraine plus another 7,000 who are missing. 116 sailors killed aboard the Moskva, with 100+ still missing. https://t.co/jHx7lZi9WA” / Twitter

4 Likes

Om vi bare ser på tapene her er jo dette mer enn de fleste land har i totalt militært materiell. Ganske drøyt om alle tallene er riktige.

Tror de kjenner litt på tapene hva angår materiell og trent mannskap ja

1 Like

Tapene er ca. 3:1 forhold mot Ukraina, hvis man bruker listene til oryx. Det er visstnok et ganske normalt forholdstall i en angrepskrig. Det betyr også at ukraina har store tap, og at forholdstallet kanskje utjevnes noe hvis russerne skal drives tilbake mot grensen.

Spørsmålet er jo om Ukraina med mye mer utbredt dronebruk kan klare å drive angripskrig hvor de plukker fra hverandre de russiske stillingene på avstand.

Nord for Kyiv, så startet russerne med å lage seg defensive posisjoner osv, men det endte jo bare opp med en full retrett. Hadde de kunnet bite seg fast, så hadde de heller gjort det. Nå er logistikken i Donbas en god del bedre enn den var der dog.

Nye spekulasjoner på om Putin er syk. Må si meg enig i at han ser svakere ut, sliten og litt oppblåst i fjeset

4 Likes

Du har helt klart scrollet forbi innleggene mine med russisk media, la oss se hva de driver med for tiden…

Det skremmende er deres antagelse om at målgruppen er mottagelig for dette.

7 Likes

Julia Davis, driver “Russian media monitor”. Der har du en jobb jeg ville ha vært totalt uegnet til. Jeg brekker meg når jeg trykker meg inn på disse eksemplene.

4 Likes

Vanlig bivirkning av kortison/steroider, som forsøkes i behandling av parkinson.

6 Likes

Nja, beklager i så fall. Men uansett, dette var angivelig sitat fra en general…

1 Like