Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Stort land, så det vil nok skje en god del helt vanlige uhell i løpet av krigen. Her ser det ut til at vollen under skinnegangen har blitt erodert vekk og så har et ensomt lokomotiv vært uheldig. Det hadde vært noe annet hvis det var et tog med en masse vogner fulle av stridsvogner, da kunne man ha begynt å tenke sabotasje. I tillegg vil sannsynligheten for at dette var sabotasje minke med avstanden fra grensen, når vi får vite hvor dette faktisk var.

3 Likes
5 Likes

Public Outrage Mounts as Siberia Forest Fires Spread at Unprecedented Rate - The Moscow Times

Mye skogbranner i RU. Noe kan være påsatt. Vanligvis er det en del russiske forsvarsansatte som bekjemper skogbranner.

4 Likes
5 Likes

Regjeringsbygg i Moldova er truffet av granater.

4 Likes

Kan det bli mere pinlig for Norge?
Skal utrede behov for norsk tilpasning, en regjering styrt av en femtekolonist ved navn Jonas Gahr Støre

7 Likes

Noen som har en god oversikt over status på bakken i Ukraina?

«Lite» nyheter om hvordan frontene beveger seg om dagen

False flag på gang i Moldova….?:thinking::cold_face:

Et regjeringsbygg i Transnistria skal være skadd etter at det ble hørt tre eksplosjoner, samt at granater ble funnet i nærheten, ifølge Reuters.

Fra februar i år, men interresant å lese i retroperspektiv og mtp nyheten om eksplosjon i Transnistria

Earlier this month, Russians also undertook military drills in Transnistria, showing the world how it can use its presence in the breakaway state in relation to the Ukrainian crisis. Russian troops in the unrecognised country also guard an ammunition depot - the largest in Eastern Europe.

False flag for å sende inn russiske tropper?? Meget mulig. Så kjører de kanskje på med tvangsrekruttering i Transnistria som de har gjort i Lugansk og Donetsk. De trenger vel sårt fersk kanonføde i den russiske krigsmaskinen. Vet ikke helt hva slags forsvar Moldova har, men foreløpig har Russland mer enn nok med å prøve seg på Donbas, tror jeg.

2 Likes

Høres mer ut som falsk flagg i Transnistria. Skylder på Moldova og går inn der også… men vi finner nok ut av det de neste dagene da Moskva kommer med en påstand som er blank løgn.

Da er det vel påtide at Moldova ber om hjelp fra NATO/US til å fjerne invasjonen, bombe dem tilbake til steinalderen. Eller de-putinisere regionen.

Jeg vurderte forøvrig å dra til landet i 2017, men INGEN, ikke engang internett hadde noe positivt å si. Jeg droppet det

3 Likes

Russland tar endel, Ukraina tar litt tilbake. Ingen store bevegelser. Russland går iflg britisk etteretning på store tap. Ukraina mener Russland går seg tomme i løpet av 2-3 uker og at de da vil kunne pushe dem tilbake.

Forskjellen fra kyiv angrepet er at det er nå mye tregere og mer metodisk. Ukraina er også mye bedre forberedt. Russland har også mye bedre forsyningslinjer som er nærmere Russland og bedre beskyttet.

Det er litt tidlig å tenke at dette går bra, men det ser ut til at Ukraina sakte men sikkert bygger seg opp med forsyninger fra vesten og full mobilisering, mens Russland brenner opp det de har av erfarne tropper, smart ammo og gode tanks.

Spørsmålet blir hvor nedslitt Russland sin reserve av tanks faktisk er. Og hvor mye tungt utstyr Ukraina får og klarer å bruke.

5 Likes

Hvor mange dager har han igjen før Ukraina kan putte flere stjerner på listen sin med døde høyerestående offiserer og generaler?

En trestjerners er jo en fin fangst, jeg tviler det blir catch and release!

1 Like

Øynene til en psykopat

3 Likes

Ser det jeg skriver kommer i konflikt med det jeg leser her https://rusi.org/explore-our-research/publications/special-resources/operation-z-death-throes-imperial-delusion. Dessverre, så stoler jeg mer på den kilden. 9. mai er iflg dem dagen hvor Russland sier at de er i krig og godt mulig at de mobiliserer. Hvis jeg tolker dem rett.

Propagandamessig hadde det ikke overrasket.

Feiring blir markert med en fullskala mobilisering innad i Russland på bakgrunn for nok en gang å slå nazismen…

Et plot som er såpass dårlig at man til og med hadde blitt skuffet i en dårlig B-film.

4 Likes

Ifølge VG sier Lavrov at det er en “reell fare” for tredje verdenskrig. Vi kan tenke at en slik påstand er helt absurd all den stund det er Russland som har startet det hele. Men slik denne krigen utvikler seg, og slik Russland til stadighet produserer nye fiendebilder og teorier, blir det vanskeligere og vanskeligere å avvise slike påstander som vrøvl. Det virker nesten som Russland ønsker en eskalering for en gang for alle å få satt Vesten på plass. I så fall blir spørsmålet hvordan Kina stiller seg til en slik utvikling. De har møysommelig bygget seg opp til en økonomisk stormakt. Dersom Putin trykker på knappen, vil alt det bli borte, og verden satt mangfoldige tiår tilbake.

5 Likes

Det han bygger opp til et at Russland mobiliserer dessverre.

https://www.washingtonpost.com/world/2022/04/23/ukraine-belarus-railway-saboteurs-russia/

Kan bli interessant å kjøre tog i Russland framover.

2 Likes

Ja det styrer mot en situajson der alle taper dessverre. Ett utbomba russisk forsvar som ikke har noe å bidra med. Så står det en dødssyk despot som driter i alt, som ikke sover uten sovemedisin og har makt over atom våpen. Det beste som kan skje er at noen innad i Kreml tar ansvar og tar livet av Putin. Da kan det bli fred.

4 Likes