Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Kanskje du burde være litt mer kritisk til hva du tror på. Et studentprosjekt fra Princeton basert på informasjon fra aktivister?

For tiden er verdens atomvåpenarsenal ca 10% av det det var på det høyeste. Og alle atomvåpnene er heller ikke operative.

Tro heller ikke at missilubåtene til Russland ikke overvåkes nøye. Jeg er rimelig sikker på at de nok vil senkes rimelig umiddelbart ved en kjernefysisk konflikt.

7 Likes

…hvis i det hele tatt er et poeng å svare på dette,
så var et forsøk på å supplere med et pedagogisk hjelpemiddel og dertil et realistisk et (link til «studentprosjektet» PLAN A | Princeton Science & Global Security). Verden har aldri hatt et skarpere, mer moderne og farlig atomvåpenarsenal.

Jeg vet ikke hva poenget ditt egentlig er. At det ikke er helt sikkert at hele verden blir offer for atomvinter? At man kanskje klarer å hindre eskalering av en atomkrig før det går så galt?

Det er ikke «aktivister» som har forsket frem våpnene, plassert ut disse på ulike plattformer og beregnet konsekvensene av bruk.

5 Likes

Studentprosjekt. Backet opp av anti-atom-aktivister, gjerne med støtte fra FSB.

Målet deres er å spre frykt, slik at Russland kan true seg til viljen sin.

Jo mer skremt dere blir, jo større er sjansene for at putler begynner å sprenge atombomber.

1 Like

Nå må du seriøst rulle inn.

Jeg har personlig sett NATO-simulasjoner. Det jeg henviste til er det mest realistiske jeg fant umiddelbart i åpne kilder, fra et ledende amerikansk universitet og fagmiljø, basert på omfattende datasett.

NATO/USA og Russland kjører regelmessige simulasjoner for å justere egen positur. Det er bokstavelig talt mange hundre mennesker sin dedikerte jobb, i egne avdelinger og spesialiserte scenariogrupper. Dette er ikke lek.

Ikke at det tjener noen hensikt, men whatever, kanskje andre er nysgjerrige:

9 Likes

Kan ha vært norske missiler som senket Moskva :partying_face:

2 Likes

Nei. Norge har ikke sendt NSM. Det er ikke det samme våpensystemet som m72/mistral - som man i utgangspunktet kan utruste hvem som helst med for å bruke effektivt (m72 og mistral altså)

Endelig noen som ser skogen for trærene.

5 Likes

Nei det er jo ikke fredsforhandlinger russerene driver med.

10 Likes

Dette er helt utrolig bra at Ukraina har kapasitet og ramme mål i russland.

10 Likes

Les artikkelen fra NRK

Det har jeg.

Norge har ikke sendt NSM, vi har svært få av dem og vi har heller ingen landbaserte enheter vi kan sende.

Polen som har kjøpt den landbaserte utgaven kunne i teorien ha sendt noe, men det tviler jeg på de vil siden de har svært få av dem.

Neptune som Ukraina har er litt større enn NSM og skal være det som senket moskva.

Dessverre, så ser det ut til at Russland denne gangen har en plan som går ut på noe annet enn at Ukraina skal legge seg ned og spille død.

Russian forces have adopted a sounder pattern of operational movement in eastern Ukraine, at least along the line from Izyum to Rubizhne. Russian troops are pushing down multiple roughly parallel roads within supporting distance of one another, allowing them to bring more combat power to bear than their previous practice had supported. Russian troops on this line are making better progress than any other Russian advances in this phase of the war. They are pushing from Izyum southwest toward Barvinkove and southeast toward Slovyansk. They are also pushing several columns west and south of Rubizhne, likely intending to encircle it and complete its capture. The Russian advances even in this area are proceeding methodically rather than rapidly, however, and it is not clear how far they will be able to drive or whether they will be able to encircle Ukrainian forces in large numbers.

Vi får håpe motartillerisystemene kommer frem så fort som mulig - de kan være helt avgjørende. Beveger russerne seg langsomt frem kan de hele tiden dra artilleriet med seg og det gjør det mye vanskeligere med motangrep.

Ellers… jeg pleier å lese det Robert Mood skriver. Han har mange gode tanker:

1 Like

Respekt!

14 Likes

Det er likevel ikke Russland som utgjør en trussel mot det amerikanske hegemoniet (unipolar verdensorden). Kina er aktøren (sikkerhetspolitisk og økonomisk) som er av betydning. Montro om Kina er tjent med situasjonen som utfolder seg i Ukraina og at vestens ressurser potensielt blir sittende fast i en årelang hengemyr.

1 Like

Kina er tjent med å se vestens reaksjon.

Og jeg tror Beijing er livredde. Det pasifistiske Europa har plutselig gått head on med Russland og Ukraina får ekstremt mye støtte.

Det tror jeg ikke Beijing hadde trodd ville skje.

10 Likes

Tro er for religiøse. Det er lite empirisk data som tyder på at Kina er livredd og avstår fra strategiske målsetninger. At RU aggresjon kjøper Kina regional handlingsrom er relativt omforent i den akademiske diskusjonen.

Den manglende støtten til RU fra nettopp Kina tyder jo på akkurat det jeg sier.

Mistenker også at en Taiwan invasjon er langt mindre sannsynlig av samme grunner.

7 Likes

Ehm. Seriøst. Man erklærer de facto økonomisk krig mot Russland og så er man forferdet over at de tar igjen?

Blir det noen konsekvenser for de europeiske politikerne som sørget for å gjøre EU avhengige av russisk gass tross alle advarsler? Næh.

7 Likes