Fint om du linker opp artikkelen, synes det gjør diskusjonen mer ryddig, og ikke minst bedre kvalitet på det som postes for folk leser om “ting og tang” på Tekinvestor.
At Bulgaria skal importere gass fra Hellas, kommer nok fra at en mulighet til å erstatte russisk gass ed Aserbajdsjansk gass, og den rørledningen går altså fra Aserbajdsjan, gjennom Tyrkia, deretter gjennom Hellas og inn i Bulgaria. Slik jeg forstår det fungerer ikke Hellas som annet enn et transitland.
Mitt inntrykk, slik en en korrespondent i franske nyhetskanalen France24, som fra navnet tydeligvis er bulgarer og sitter i Bulgaria, så var Bulgaria oppmerksom på at dette kunne skje, men omtaler den Aserbadjanske gassen som en “plan B”, som grunnet en del logistikkutfordringer sies å å være “which might be difficult at this stage”.
Det er jo ikke helt samme story som du beskriver, og det er derfor jeg er interessert i å lese artikkelen du har lest for å se hva som eventuelt er feil i France 24 sin nyhetsformidling.
Snutten fra France24 er kun på 2 minutter.
Og som sagt, jeg er villig til å lære mer, bare link opp artikkelen du har lest.