Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Er du av den oppfatning at EU driver med statlig sensur, har de historisk for det mener du?

Synes Nettavisen skriver unødvendig lange, belærende og til tider irriterende artikler som dessverre har forsuret enkelte familiemiddager. Skal innrømme att jeg gjerne ikke er innenfor målgruppen der, men setter stort sett pris på å lese informative artikler selv om jeg ikke er enig i innhold eller vinkling.

Innrømmer gjerne att de med rette har kritisert regjeringen titt og ofte selv om jeg var lettet av å bli kvitt Høyre/FRP ved siste valg.

Her er de dog ikke inne på noe.

3 Likes

Det gjør de jo helt åpenbart. De har også truet Elon med å sperre Twitter for bruk i EU dersom han åpner for ytringsfrihet i henhold til amerikanske regler.

Hvor står det her at de vil legge rammer for ytringsfriheten
"Enige om ny digital lov

Breton viser til at forhandlere fra Europaparlamentet og EU-landene natt til lørdag ble enige om sluttversjonen av EUs lov om digitale tjenester, DSA (Digital Services Act).

– Et mål for DSA er å beskytte fundamentale rettigheter på internett, inklusive frihet fra myndigheters innblanding, folks ytringsfrihet og tilgang til informasjon, sa kommisjonens talsmann i digitale spørsmål, Johannes Bahrke, ifølge Nyhetsbyrån Direkt i en briefing."

Må da være en fordel å slippe slikt søppel på disse platformene.
Eller er du uenig?
" User-generated content platforms like Twitter and Facebook will be required to implement robust content moderation systems to ensure they can quickly take down illegal material such as hate speech, incitement to terrorism and child sexual abuse."

Javisst, klart de fremstiller det som hensikten.

Hvorfor truer de med å sensurere twitter da? Men dette blir litt off-topic.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-26/musk-s-free-speech-twitter-dream-gets-eu-warning-via-twitter

Kan du svare på spørsmålet?

I dette tilfelle er jeg helt på linje med EU, er det svaret klart nok for deg?

1 Like

Hvorfor truer de med å sensurere twitter da?

Bør ikke søppel som dette bli sensurert mener du?

" User-generated content platforms like Twitter and Facebook will be required to implement robust content moderation systems to ensure they can quickly take down illegal material such as hate speech, incitement to terrorism and child sexual abuse."

Ja, hvem kan være mot å sensurere «hate speech» og «misinformation» lissom.

Men de som klarer å tenke litt lenger enn nesetippen forstår at det åpner for omfattende sensur.

10 Likes
1 Like

"Som straff for at dere ikke vil selge, vil vi slutte å kjøpe ", sånn omtrent. Mange av disse sanksjonene og boikottene virker å være vel så mye symbolikk som økonomisk motivert. Hvis man ønsker å ramme den russiske økonomien, er det ikke bare fint at rikinger bruker pengene sine på vestlige luksusvarer, reiser til vesten osv.? Hvis IKEA erstattes av “idea”, McDonalds av onkel Vanja osv, stopper man ikke da en kontantstrøm som går ut av Russland? Dumaen har også legalisert parallellimport av sanksjonerte varer. Komponenter som fører til at samlebåndene i russisk industri, inkludert våpenindustri, stopper er selvsagt noe helt annet.

2 Likes

For å spinne litt videre, det er ikke mange eksempler på at slike sanksjoner fører til de politiske målene som ønskes oppnådd. Iran, nord Korea etc durer på enda mer innbitt og antivestlig enn før. Det virker som om mange håper på at sanksjonene skal føre til at russerne vender seg mot sin egen ledelse. Men han med propaganda-showet på TV med villaer ved como-sjøen blir ikke akkurat noe mindre patriotisk etter at villaene hans ble konfiskert.

1 Like

Det viktigste forsvaret mot fiendtlig propaganda er i mine øyne en velinformert befolkning med gode, troverdige nyhetskilder. RT er en liten trussel rett og slett fordi de fleste skjønner at det er propaganda. Da blir sensur et litt vel hardt virkemiddel for noe som er et lilleputtproblem. At staten håndplukker medieaktører og forbyr de er et enormt steg. Det blir spurvskyting med kanon.
Norge trenger ikke å blokkere RT, ikke fordi RT ikke lyver(for det gjor de!!), men fordi veldig få tror på løgnene deres.

5 Likes

Greit å se hva Russland selv skriver et sted hvor man vet det er dem.

5 Likes

Fra by til ødemark. Nå blir det vanskeligere å følge krigen i Ukraina. (aftenposten.no)

Utviklingen i TV dekningen på de statlig styrte kanalene tyder ikke på at krigen går fremover på en god måte fra russisk perspektiv. Hadde de ligget an til å vinne enkelt hadde aldri disse desperate diskusjonene om WW3 og martyrdød vært et tema.

Men deres verdsettelse av menneskeliv er skremmende med tanke på deres tilgang til atomvåpen.

3 Likes

Jeg så denne i går, og har gått og tenkt på hvordan uttalelsene kan tolkes.

Først, hun sier ikke at Russland kommer til å bruke atom først, argumentet går slik:

  1. hvis Russland ikke taper kommer Nato til å bruke atom
  2. siden de har så klog en leder kommer Russland ikke til å tape
  3. ergo er det sannsynlig at det blir atomkrig
  4. deretter kommer det med at hun ikke er redd, fordi Russerne kommer rett til paradis

Det jeg lurer på er, hvordan dette blir mottatt i befolkningen?
Er det en forberedelse til å trekke seg ut for å unngå atomkrig?
Er russere så religiøse at de alle tror på etterlivet (det er neppe folk i de store byer, dvs. de med innflytelse).
Jeg tror vel mest dette er rettet mot vestlig publikum, for å skremme oss

Det er et skifte fra hva jeg tidligere har sett, da har de bare, med skadefryd og barnslig iver, snakket om hvordan de kan utslette steder i vesten/USA. Nå snakker de faktisk om at de selv vil bli rammet - og jeg tviler på at det funker like godt som krigshissing i den russiske befolkningen. Det er nok mange russerne som har koset seg med tanken på å la “den suverene armeen” ta knekken på Ukraina, men jeg tror ikke majoriteten hadde tenkt at de var villige til å risikere å dø for det.

Så min tanke er at dette heller bidrar til å skremme hjemmebefolkningen fra å ønske mer krig

3 Likes

Enig at det er mange måter å tolke effekten av og formålet med disse uttalelsene, og du har fornuftige resonnementer rundt dette. Uansett så er nok denne kommunikasjonen på en eller annen måte forankret oppover i propagandasystemet, og dermed en ønsket kommunikasjon. Så det er vel verdt å følge med på å analysere hvordan det utvikler seg.

PS Vi får håpe at Sting har rett i sin gamle låt “Russians”, hvor han synger “… the Russians loves their children too …” eller noe i den duren.

1 Like

Desperasjonen blant russisk ledelse må være ekstrem.

Snakket igår med salgskontakten min i et større Softwarehus som egentlig er russisk men som ble “amerikansk” i 2020.

De har svære kontoret i St.petersburg og Moskva. For en drøy måned siden flyttet nesten alle mannlige ansatte mellom 20 og 35 til midlertidige kontorer i armenia og denne uken besluttet de å flytte alle ansatte til Armenia, dvs forlate russland.

De store vestlige selskapene som Microsoft, google, osv. Har enten gitt folk 6måneder fri med lønn eller 6 måneder lønn uten arbeidsplikt. Sansynligvis åpnes ikke kontorene igjen.

Kort fortalt hele den russiske IT sektoren ser ut til å forsvinne ut av Russland. Det er ganske krise for Putin, da ekstremt mange unge velger å forlate moderlandet for å fortsette å ha en god jobb.

På en annen side kan det se ut som FSB og Forsvaret driver maktkamp. Er iallefall fryktelig mange rare branner omdagen.

14 Likes