Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Blir et nytt Sovjet gjenfødt I løpet av få dager?

2 Likes

Ukrainerene fighter på, 4 rusiske kjøretøyer fjernet fra kampene.

Ser ut som han ene har et M72rør over skulderen. Kan også være en gammel sovjetisk variant.

9 Likes

Om NATO hadde vist hvordan dette skulle utvikle seg for to uker siden ville de fortsatt sagt at de skulle jobbe for at Ukraina skulle bli medlem?
Tenker på om en kanskje burde gitt Putin garantien på at Ukraina ikke skulle bli NATO medlem?
Synest prisen for å stå på sine prinsipper kostet for mye for det ukrainske folk nå. Dette ender med en tragedie om ikke politikarane tar til fornuft for Putin gjør det ikke.

6 Likes

Tror heller NATO hadde innledet en felles øvelse med Ukr og blitt stående der

10 Likes

Sansynligvis hadde Nato satt tropper i landet for å hindre enn invasjon. Fordi Putin ikke ønsker en Krig med Nato.

Krigen handler heller ikke om medlemskap i Nato. Dette er tilbakevist så mange ganger av flere i denne tråden og andre offisielle kilder at det er på grensen til fake news og hevde det. Men jeg lar posten din stå.

Hva mener du politikerene skal gjøre? Krige mot fasisten Putin, eller legge ned våpnene og la han vinne?

11 Likes

Det hadde vært bedre å bare firt på prinsippene, gitt bort krim og de okkuperte områdene og blitt medlem av nato. Hadde spart mye lidelse.

4 Likes

Putin vil ha hele ukraina, det er det ingen tvil om lengre. Så å gi bort land han allerede kontrollerer ville ikke løst noe.

6 Likes

Interessant å lese om problemene norske konsumenter blir utsatt for som følge av krigen i Ukraina, dette er forside-stoff på E24

Og ser vi på spotprisen på olje ser vi at invasjonen i Ukraina har medført en prisstigning på 15%.
Skjønner at det svir litt for Ola Nordmann når prisen ved pumpen øker fra 19-20 kroner literen til over 22 kroner literen. Men det er en pris verdt å betale for å presse Putin økonomisk til å gi opp, selv om det svir litt.

Ser også at andre deler av verden får kjenne på konsekvensene.
Var forbauset i går over at prisen på hvete steg 10% bare i løpet av en ettermiddagsøkt, og våkner opp i dag så har prisen f vært opp i 13,50$ per skjeppe, en økning på 11% siden jeg la meg i går.

Ser også at fremtidsprisene for hvete øker dag for dag

https://www.wsj.com/market-data/quotes/futures/W00

Contracts

Wheat (CBOT)

MONTH LAST CHG OPEN HIGH LOW DATE TIME
Front Month 1340.00 51.00 1340.00 1350.00 1290.00 03/04/22 0:43
Wheat Mar 2022 1340.00 51.00 1340.00 1350.00 1290.00 03/04/22 0:43
Wheat May 2022 1209.00 75.00 1209.00 1209.00 1209.00 03/04/22 0:58
Wheat Jul 2022 1191.25 75.00 1191.25 1191.25 1183.00 03/04/22 0:57
Wheat Sep 2022 1088.75 58.00 1080.00 1105.75 1032.25 03/04/22 0:57

13,40$ per skjeppe er faktisk over 66% økning i pris siden et par dager før Ukraina-krigen, da lå den på 8,05$, som bare det er en pris det dobbelte av “historisk normalnivå”.

Mao svir litt for den jevne egypter også.

8 Likes

Flaks at Norge har strategiske kornreserver som dekker 2års forbruk.

Nei vent. Det la vi jo ned og bygde leiligheter i kornlagrene.

17 Likes

Og frø banken ligger på Svalbard…

1 Like

Å bli medlem av nato løser det. Å gi bort områdene løser problemet med å kunne bli medlem. Også kunne de fikset vannforsyningen til krim.

Men, hva skjer nå? Jeg tror det over ville vært en løsning Ukraina kunne godta nå. Jeg tror ikke det er noe Russland nødvendigvis godtar nå.

2 Likes

Putins plan har jo hele tiden vært mer enn krim og Donbas.

Det ser vi nå, det ser vi alle tegnene på desverrre.

Nå er det kun en ting som nytter, å kjempe for friheten.

6 Likes

Jeg tror løsningen nå er Kina.
Første kinesiske bank boikotter nå Ru

5 Likes

Nei, de bare beskytter bankens interesser. Ord er viktig. Kina vil ikke gå for noe boikott av Russland.

4 Likes

OK, men hvis Kina støttet Ru ville Kina som stat gitt banken forsikring, trur eg.,.,.,
I alle fall et lite lys i mørket

Det er et fint hint til Russland ja. Kina er dog mer enn villig til å kjøpe russisk Olje, gass, hvete osv.

2 Likes

Nå som det fyres av mot atomkraftverk som kan gjøre ende på oss alle, burde ikke nato og eu hoppe inn å slå kringvern om disse?
Hørte på radioen akkurat nå at det var østavind, så da hadde ikke Norge noe å frykte🙈

1 Like

Å starte tredje verdenskrig er ikke verdt det.

Kina kunne kanskje gått inn med tropper rundt kjernekraftverk.

4 Likes

Det har jo utviklet seg ganske nøyaktig slik Nato, USA og England sa det ville.

2 Likes

Folkeretten er et interessant instrument i denne konflikten. Russland kan bombe Ukraina sønder og sammen og drepe mange sivile uten at verdenssamfunnet kan gripe direkte inn. Men i det øyeblikk Russland mener at andre land tar direkte del i krigen, kan de påkalle seg folkeretten og gå til angrep på dette landet.