Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg har fått et veldig positivt inntrykk av mange hviterussere i løpet av denne krigen. Hvis Kreml feilvurderer dem like mye som de gjorde med ukraina kan uante ting skje.

10 Likes

Hva er det du mener er problematisk her? Selv ser jeg kun punktet rundt PKK som en mulig utfordring.

1 Like
3 Likes

Stedet er jo lett å geolokalisere. Fra din video: Maybe the mall is behind the tree-line? Yeh- Maybe I don’t know. :clown_face:

Since those in charge of the Russian disinformation campaign have chosen to claim that the Ukrainian shopping mall destroyed in a Russian missile strike yesterday “had been closed for days”, a Ukrainian man decided to post the receipt he received there hours before the strike.

5 Likes

Prøver du å si at Russland ikke bomber sivil infrastruktur med vilje?

13 Likes

@olafalo det holder nå fakenews postingen.

17 Likes

Hilmar er gull for Ukraina. Et russisk våpen lager blir bombet.

6 Likes

Det har blitt veldig mange slike eksplosjoner den siste uka. For min del, så sier det at Ukraina begynner å få tilbake offensiv kapasitet, noe man ikke har sett mye til i donbas.

Den billigste formen for krig er å ta ut forsyningslinjene. Fienden må bare trekke seg tilbake. Det er når russerne har klart å true ukrainske forsyningslinjer at de har tatt store områder. Alle frontalangrepene har vært svært dyre.

10 Likes

Det virker som ukraina driver en mye mer levedyktig krigføring vs russerene som nå skraper tønna etter folk og utstyr.

6 Likes

Husker ikke om jeg postet det her eller i den andre Russland/Ukraina tråden, men til og med russerne lærer av sine feil, rent militært. I Donbas sikret de gode forsyningslinjer, men gikk på en fryktelig smell i det ene direkteangrepet over elven. Etter det, så har de tilsynelatende drevet med noe mer fornuftig krigføring hvor de pusher på mindre beskyttede fronter for å heller true med å omringe sterke ukrainske stillinger. For det har jo Mariupol vist, ingen kan klare seg uten forsyninger.

Jeg antar jo det er fordi Ukraina har fått lengertrekkende og mer presist artilleri at de har klart å endre på premissene i krigen i Donbas. De gjør det vanskeligere for Russland å drive krigen på sine premisser, med stort overtak på artillerisiden.

Hvis jeg skal være optimistisk på Ukraina sine vegne, så er det slik at russerne nå sliter seg helt ut og at moralen blir såpass crap at hvis Ukraina kommer seg på offensiven, så vil russerne måtte trekke seg tilbake som nord for Kyiv. Problemet er jo at det ikke bare er Russland som går tom for utstyr, det gjelder i høyeste grad Ukraina også.

Dette høres jo veldig bra ut for Ukraina. Spørsmålet er i hva slags tidsperspektiv dette skal skje. Hvis de får 50 tanks i måneden over 1 år, så tror jeg ikke det får gjort så mye med status quo. Hvis dette skal leveres i løpet av 1-3 måneder, så tror jeg det kan svinge hele krigen i Ukraina sitt favør.

Jeg er dog litt usikker på ordleggingen her. Er det virkelig snakk om 600 tanks levert fra nå av og framover? Eller er det 600 tanks levert totalt hittil i krigen (det er vel levert 300ish fra før av)?

Må forresten si at Snake Island situasjonen er en smule spesiell, Ukraina viser at de slo ut stillingene der med landbasert artilleri. Har de virkelig kunnet gjøre det hele tiden? I så fall har de lekt med russerne og fått dem til å kaste bort ressurser der. Man kan jo håpe de nå prøver å manøvrere russerne inn i tilsvarende stillinger på fastlandet hvor de plutselig kan sette inn overveldende artilleri/tanks styrker som tvinger russerne i en hodeløs retrett hvor de må ditche utstyret sitt.

7 Likes

Det stemmer nok at de begynner å kjenne det på kroppen at de ikke kan lage nok nytt eller reparere nok gammelt utstyr, ellers hadde man ikke fått lovgivning slik som dette:

The Kremlin is likely setting conditions for crypto-mobilization of the Russian economy in preparation for a protracted war in Ukraine. The Kremlin proposed an amendment to federal laws on Russian Armed Forces supply matters to the Russian State Duma on June 30, that would introduce “special measures in the economic sphere” obliging Russian businesses (regardless of ownership) to supply Russian special military and counterterrorist operations.[1] The amendment would prohibit Russian businesses from refusing to accept state orders for special military operations and allow the Kremlin to change employee contracts and work conditions, such as forcing workers to work during the night or federal holidays. The Kremlin noted in the amendment’s description that the ongoing special military operation in Ukraine exposed supply shortages, specifically materials needed to repair military equipment, and stated that Russian officials need to “concentrate their efforts in certain sectors of the economy." Russian President Vladimir Putin is likely mobilizing the Russian economy and industry to sustain the ongoing war effort, but has not yet taken parallel measures to mobilize Russian manpower on a large scale.

ref:https://www.criticalthreats.org/analysis/russian-offensive-campaign-assessment-july-1

2 Likes

:rofl:

Biden er bare for gammel til å ordlegge seg korrekt, de tallene der skal visstnok være en oppsummering av hva som allerede er gitt eller lovet og ikke nye donasjoner.

2 Likes

Amatører

5 Likes

Det var synd, tenkte det egentlig var grunnen, så derfor jeg ikke har postet det tidligere. Jeg tror forresten ikke det er problemer med ordleggingen, men for å få det til å høres bedre ut enn det er.

Like utenfor kherson. De sliter litt med det ammo depotet for å si det sånn.

Russland trenger ufattelige mengder artillerigranater for det de driver på med. Hvis disse må lagres langt vekk fra fronten vil det nok åpne opp for ukrainske angrep på steder med for lite ammo.

8 Likes

Russland sender tanks fra zapo… Forhåpentligvis slik at de kan bli tatt ut kjapt og greit det før Ukraina angriper zapo…

(zapo=Zaporizhzhia, men ikke f… om jeg kommer til å klare å stave det rett :see_no_evil:)

Sånn satser jeg på at det går med dem

5 Likes

Tror ukraina plukker jevnt og trutt med russisk utstyr på kherson fronteb.

3 Likes