Husker ikke om jeg postet det her eller i den andre Russland/Ukraina tråden, men til og med russerne lærer av sine feil, rent militært. I Donbas sikret de gode forsyningslinjer, men gikk på en fryktelig smell i det ene direkteangrepet over elven. Etter det, så har de tilsynelatende drevet med noe mer fornuftig krigføring hvor de pusher på mindre beskyttede fronter for å heller true med å omringe sterke ukrainske stillinger. For det har jo Mariupol vist, ingen kan klare seg uten forsyninger.
Jeg antar jo det er fordi Ukraina har fått lengertrekkende og mer presist artilleri at de har klart å endre på premissene i krigen i Donbas. De gjør det vanskeligere for Russland å drive krigen på sine premisser, med stort overtak på artillerisiden.
Hvis jeg skal være optimistisk på Ukraina sine vegne, så er det slik at russerne nå sliter seg helt ut og at moralen blir såpass crap at hvis Ukraina kommer seg på offensiven, så vil russerne måtte trekke seg tilbake som nord for Kyiv. Problemet er jo at det ikke bare er Russland som går tom for utstyr, det gjelder i høyeste grad Ukraina også.
Dette høres jo veldig bra ut for Ukraina. Spørsmålet er i hva slags tidsperspektiv dette skal skje. Hvis de får 50 tanks i måneden over 1 år, så tror jeg ikke det får gjort så mye med status quo. Hvis dette skal leveres i løpet av 1-3 måneder, så tror jeg det kan svinge hele krigen i Ukraina sitt favør.
Jeg er dog litt usikker på ordleggingen her. Er det virkelig snakk om 600 tanks levert fra nå av og framover? Eller er det 600 tanks levert totalt hittil i krigen (det er vel levert 300ish fra før av)?
Må forresten si at Snake Island situasjonen er en smule spesiell, Ukraina viser at de slo ut stillingene der med landbasert artilleri. Har de virkelig kunnet gjøre det hele tiden? I så fall har de lekt med russerne og fått dem til å kaste bort ressurser der. Man kan jo håpe de nå prøver å manøvrere russerne inn i tilsvarende stillinger på fastlandet hvor de plutselig kan sette inn overveldende artilleri/tanks styrker som tvinger russerne i en hodeløs retrett hvor de må ditche utstyret sitt.