Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Moralen er lav hos russerne, men er den lavere enn før? Jeg synes jeg har lest om slike “lav-moral”-observasjoner siden dag 1 av krigen fra diverse vestlige kilder.

5 Likes

Det enkleste er vel kanskje å se/høre på lydopptakene på avlyttede samtaler av personer som ringer hjem til slekt og venner.

I begynnelsen var det mer overraskelse av at dem plutselig var i krig med nabolandet. Dårlig forberedt osv. Så kom det samtaler der dem var overrasket over motstanden og kvaliteten på utstyret ukrainerene hadde kontra dem selv.

Så kunne man merke en vridning der dem på en måte hadde “akseptert” krigen, og ukraina var fienden osv, ting dem skulle ta med seg hjem som var plyndret++

Nå siste tiden er det mer av mangel på utstyr, mat, mangen drepte på deres egen side, frustrasjon på en frakoblet militær ledelse, feil rapportering opp i kommandokjeden på antall mennesker dem er i avdelingene (oppblåste), lite fremgang på slagmarken, falske rapporter om at dem har vært på rotasjon og vekk fra fronten, når dem i realiteten har stått på fronten i 3 mnd +…

5 Likes

Ja, det var en sånn vridning jeg tenkte på. Twitter-kontoen til dmitri er interessant å følge, men det blitt lett litt anekdotisk når man tar i betraktning antallet som er utstasjonert, og jeg får en følelse av at disse observasjonene er basert på de samme anekdotene.

https://mobile.twitter.com/mdmitri91


Nå går det unna på masse div russisk utstyr.

6 Likes

HIMARS er tydelig vis inn

5 Likes

Når en må ta i bruk tanks fra 1961 må en nesten forvente store tap.

1 Like

Og usa sender 8-12 ekstra himars. :smiley:

4 Likes

Tror noen russere svetter nå

5 Likes

Russland er en piraya stat

Russlands utenriksminister Sergej Lavrov uttaler onsdag at målene for den russiske invasjonen i Ukraina har endret seg.

Ifølge Lavrov der det ikke kun Luhansk og Donetsk som er målet for russiske styrker.

– Nå er geografien annerledes. Dette er langt fra å være både DPR (Donetsk) og LPR (Luhansk). Det er også Kherson-regionen, Zaporizjzja-regionen og en rekke andre territorier, sier Lavrov ifølge det russiske nyhetsbyrået RIA.

Lavrov advarte også mot vestlige leveranser av langdistansevåpen til ukrainske styrker.

– Vi kan ikke tillate at den delen av Ukraina som Zelenskyj eller hans etterfølgere kontrollerer har våpen som utgjør en trussel mot våre territorier, sier Lavrov

1 Like

Overgriperne fornekter seg ikke, det er ikke snakk om en trussel mot Russland, men annekterte områder som er Ukrainske!

2 Likes

Viljen til fortsatte vestlige våpenleveranser og økonomiske sanksjoner blir neppe mindre etter dette intervjuet.

Putin har jeg aldri hatt noen tillit til, men et håp om at Lavrov hadde en viss sans for folkerettens prinsipper og vanlige utenrikspolitiske kjøreregler. Men så har han vist seg som en notorisk løgner. Fra påstandene om at oppmarsjen av russiske styrker langs grensen mot Ukraina kun var en militærøvelse, og tallrike løgner de siste månedene fram til dagens intervju.
Verdens lengstsittende utenriksminister har ikke mye troverdighet igjen.

7 Likes

Trodde jeg hadde hørt det meste, men denne tar jaggu kaka, frakte korn med fly, Vladimir slutter aldri å overraske…

Vi vil legge til rette for eksporten av ukrainsk korn, men vi går ut ifra at alle restriksjoner knyttet til luftleveranser for eksport av russisk korn vil bli opphevet, sa Putin til pressen i Teheran etter samtaler med presidentene i Iran og Tyrkia.

Lavrov er nok mere oppegående en det han gir inntrykk av, men når Putin sier hopp, da er det nok bare et spørsmål om hvor høyt lavrov må hoppe.

2 Likes

Uttalelsene fra disse russiske politikerne blir bare mer og mer forskrudde

1 Like

Man tenker at dette er en uttalse fra forskrudde politikere, men når man leser teksten, så ser man at de har en ondskapsfull baktanke:

Jarovaja hevder, uten å kunne henvise til bevis, at de ukrainske soldatene har blitt gitt ytelsesfremmende stoffer som «fjerner de siste sporene av menneskelig bevissthet fullstendig» og gjør soldatene til «onde og dødelige monstre».

2 Likes

4 dager etter at han vervet seg ble han drept ved fronten med dårlig utstyr og uten opptrening.

3 Likes

Synd å si, men er man såpass dum så går det som det går. Dessverre.

3 Likes

ser vi snart et nytt NATO-medlem? :sweat_smile:

1 Like

Lite nytt fra slagmarken om dagen.At zelensky har sparket så mange av sine nærmeste medarbeidere tyder vel ikke at alt går så bra.Avtale om korneksport og oppstart med gassleveranser igjen.Et russland som nokså klart signaliserer at det holder med Donesk og Luhansk gjør nok at mange av de som trodde de ville ha mer senker garden.Mye skjer nok i kulissene.

Er det over snart?