Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

En ting vil jeg give dig ret i, at der uden tvivl sker meget i kulisserne

Men jf Ruslands udenrigsminister Lavrov, så er den specielle operation Rusland er i gang med - her er målet IKKE kun Donbas …

Så tvivler stærkt på at folk her som tror de vil have mere af Ukraine på nogen måde SÆNKER paraderne - tværtimod, alt tilsiger at russerne har et langt større ønske om at “stjæle” så meget af Ukraine som mulig, helst helt udslette alt, der minder om noget ukrainsk…!!!

At Zelensky har været nødt til at sparke nogle af sine nærmeste medarbejdere ud - viser IKKE tegn på svaghed, det er på ingen måde et tegn på at det inte går så bra - næææ, det viser i højere grad at tingene går mindre bra for Rusland, som nu også på de interme ukrainske linjer, mister en del folk, nemlig quislinger

Så nej det er ikke snart overstået - men selve den såkaldte specielle operation går langt fra, som russerne havde håbet.

Heldigvis for det, heldigvis for demokratiet, heldigvisv for alle - der ikke mener at diktatorer, bare skal have lov til at invadere, myrde løs og gøre et naboland til en ruin….

11 Likes

Hvor mange og hvem har han sparket?

Russland har jo akkuratt signalisert at de ikke skal stoppe med Donbas.

Krigen er langt fra over, Russland driver å verver “frivillige” bataljoner for harde livet.

1 Like

Sjefen for SBU som var hans nærmeste venn.

Ellers var det endel ambasadører som ble rotert. Siden de normalt sitter i 3-4år mens flere av dem var på 5 og 6 året.

1 Like

Zelensky gikk til valg på at han ikke bare skulle ansette folk fra politikken, de anså folk for å være korrupte. Noe av det har fungert, noen fikk en for vanskelig jobb. Disse blir nå erstattet.

Det har vært dratt fram at Zelensky hadde en dårlig rating i nov 2021, men relativt sett, så var han den mest populære på 2000-tallet.

Pr dags dato, så er det full støtte av zelensky Ukraine's 89% opposes "territorial truce" ... Zelensky's approval rating "78%" | WoW!Korea

2 Likes

Dette må da sies å være positiv for krigens gang

https://mil.in.ua/en/news/us-department-of-defense-claims-russians-yet-to-eliminate-any-himars-in-ukraine/

5 Likes

Det har vært flere utskiftninger underveis, men i det siste er det statsadvokaten og sjefen for etterretningstjenesten som måtte gå pga lekkasje til Russland. De er ikke anklaget for noe, bare at de ikke har greid å holde orden i egne rekker. Omtrent som en fotballtrener som må gå når spillerne ikke leverer. Det ligger nye stillinger på vent for dem, blant annet ambassadør i Sveits. I media blir de sparket, i realiteten foregår det en omrokkering for å vise handlekraft på øst-europeisk vis.

4 Likes

Bare flaks at det går bra. For noen svin de russerene er.

4 Likes

Det er kanskje ikke det smarteste man kan gjøre å bombe et atomkraftverk.

1 Like

Hvis du har sett hvordan russere lagrer våpen og ammunisjon, tror jeg du sikkert også er enig i at det heller ikke er noe man ønsker på innsiden av et kjernekraftverk :cold_sweat:

5 Likes

Russland har blitt en mafiastat som det er bare en løsning for en fredelig utgang, og det er at putin og co blir styrtet.

16 Likes

Helt enig i at Vesten må være klare på at vi også er villige til å eskalere. F.eks. virker det helt meningsløst at Ukraine ikke får bruke Himars mot militære mål i Russland.

Men en innvending: jeg tror Bondarev - i likhet med svært mange - overvurderer russlands militære kapasitet. Jeg synes mange uttalelser, både fra russere, vestlige “intellektuelle” osv. tar utgangspunkt i at russland uansett kommer til å vinne til slut. Det er på tide å legge den tankegangen bort, og heller hjelpe Ukraine til å vinne

9 Likes

Kjernekraftverk er ikke så skummelt som man skal ha det til. De tåler mye bombing, men blir jo ødelagt da. Så blir dyrt, men er ikke farlig å bombe når de er avskrudd. Fuel i et atomkraftverk antennes ikke av varme eller eksplosjoner. Hadde vært farligere å bombe korn-siloer eller gjødsel-fabrikker.

6 Likes

Stemmer det, når du sier det – hørte en podcast om dette. Og det at uraniumens anrikningsgrad er altfor lav for å oppnå noe som ligner en kjernefysisk eksplosjon av den typen man lett kan se for seg, osv osv. Jaja, litt lettere til sinns. Takk for påminnelsen.

Man trenger ikke noen kjernefysisk eksplosjon.
Uran er brennbart om temperaturen er høy nok, og ved tilstedeværelse av oksygen og vann. …

Kommer til å bli mange slike lommer fremover.

Får håpe RUS troppene som blir omringet gir opp så man slipper så mye tap av menneskeliv.

15 Likes

6 Likes

Jeg tipper du tænker på tab af ukrainske menneskeliv? Hvad angår russiske ditto, så er der ingen medfølelse.

[quote=“aborum, post:2084, topic:33531, full:true”]
Jeg tipper du tænker på tab af ukrainske menneskeliv? Hvad angår russiske ditto, så er der ingen medfølelse.

Er det så enkelt ?
Russiske soldater er vel knapt nok der av egen fri vilje ?!

Minst mulig tap av liv må vel være det beste uansett nasjonalitet…

13 Likes

Jeg tenker at unngår man å drepe 250 RUS soldater så er det win win for alle parter.

Helt opplagt at veldig mange russiske soldater ikke vet hva de sa ja til.

6 Likes