Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Hvis jeg leser dette riktig spås det at han vil erklære krig mot vesten, og dermed også Nato…

Det at tredje verdenskrig bryter ut 9 mai stiller jeg meg sterkt tvilende til, men med psykopatenene I Kreml kan en aldri være sikker.

3 Likes

Jeg tolker det ikke slik. Jeg tolker det som at Putin vil begrunne mobilisering 9. mai med at de effektivt sett er i krig med vesten og derfor trenger “alle”. Russland har ikke tenkt til å faktisk gå til en konvensjonell krig med vesten fordi det er noe de hadde tapt i løpet av et par uker.

Ja, er nok det som menes.

1 Like

Ja, med den enorme suksessen de har hatt i Ukraina, så er det ikke uventet at de nå vil slå ut hele vesten også… :joy:

2 Likes

Tror ikke han vil krige mot Vesten. Han bruker det bare faren fra NATO og Vesten for å skape et fiendebilde og rettferdiggjøre krig. Det kan ikke være tvil om at han vil ha Ukraina under russisk innflytelse på en eller annen måte. Putin kommer aldri til å gi seg. Eneste måten dette kan løses på er å krige til han dør av alder- eller sykdom.

1 Like

I større og større grad, så sloss Russland mot Ukraina bevæpnet med vestens penger og våpenindustri. I en moderne krig, så har utrustning ekstremt mye å si. Sammen med trening og motivasjon.

Når jeg leste gjennom denne: Feeling Around for Something Human Why do Russians support the war against Ukraine? Shura Burtin investigates. — Meduza så skjønner man at folk flest ikke egentlig har tatt inn over seg hva som skjer. De som har slektninger som er i krigssonen vil rett og slett ikke snakke.

One woman, who we found sitting outside of Kyiv Station, looked at us with such shock when we asked her what she was feeling, it was as though she’d been wondering the exact same thing.

“What do I feel? Horror and grief!”

“Can you tell us more?”

“No, I’m sorry, but I won’t discuss that. It’s too personal. I have three sons…”

She broke down crying, jumped up, and quickly walked away.

Maybe four times, I ran into people who got too emotional to speak. One of them was a man who’d been smoking out on the boulevard. He almost broke down during our conversation. When we asked him what he felt, he looked at us fearfully. With quivering lips, and maybe some hope, he started telling us about how he really wanted to get out of Russia, but didn’t understand where he could go with his family.

Dette er en klar minoritet dog, de fleste bare spyr ut med propaganda de har hørt. Det er enklest. Greia er at hvis man ikke vil ende i fengsel eller flykte til utlandet, så har man få andre valg.

2 Likes

Ved å erklære krig mot Ukraina, hvilke forskjeller vil det gi? bruke vernepliktige osv?

1 Like

Denne statistikken hadde ikke jeg sett tidligere :

image

:ukraine:

4 Likes

Jeg kan ikke forstå hvordan Russland skal kunne unngå å tape denne krigen hvis de ikke mobiliserer slik at de får nok folk til å ha er tallmessig overtak på Ukraina. Selv da tror jeg det blir svært vanskelig. De troppene vi har sett nå har vært de beste. Evt nye tropper vil gjøre det enda dårligere, med enda høyere tap. Fight-or-flight mulighetene for familier blir mer reell. Det vil være vanskelig å bare “fryse” fordi du er for redd for å stikke av eller stå opp mot Putin. En mobilisering vil mao føre til mye større risk for Putin-regimet.

2 Likes

Forskjellen vil kunne ligge i hvordan Putin formulerer seg. Vil han ordlegge seg på en slik subtil måte at krigserklæringen også vil omfatte Vesten.

1 Like

Regner med at det siste Putin vil er f.eks flystøtte fra Nato i Ukraina.

Her er en liten snutt som omhandler nettopp dette.

Og som @Christian var inne på, de går nok tom for kvalifisert mannskap før de går tom for materiell. Huska at en tanks ikke er bedre enn mannskapet som opererer den.

Leste en lengre Twitter-tråd av en profilert amerikansk tank commander hvor han drodlet om hvor utrolig krevende det er å lære opp mannskapet som skal drifte en tanks. Det er en skikkelig omfattende øvelse å få dem drivende dyktig.

Edit, det var Mark Hertling som hadde den tråden

https://twitter.com/markhertling

5 Likes

Jammen godt man ikke eier aksjer i forsikringsselskaper i Russland, de har så fryktelig mange uhell om dagen…

7 Likes

Hmmm, homser I den russiske hæren, hva sier Vladimir til det tro…

Da er det bare å glede seg til 9 mai, tipper det blir dagen Hviterussland går inn i krigen og vi får kamper i Moldova.

1 Like

Lukasjenko sitter mye mindre trygt enn det Putin gjør i Russland. Ser ikke helt hvordan han kan vinne på å gå inn i. Hæren er heller ikke stor nok til å kunne umiddelbart svinge krigen i russisk favør.

In 2017 the IISS estimated that personnel in the armed forces numbered 48,000. Most soldiers are conscripts serving for a period of 18 months, although there is an alternative service option.[6]

ref: Armed Forces of Belarus - Wikipedia

2 Likes

Hvilken aktier burde man investere i, når krigen er slut? Der må være nogle selskaber, som er fokuseret på arbejde i Ukraine.

Røde Kors, Leger uten grenser, Redd Barna, kanskje Amnesty? :wink:

5 Likes

Bra tråd rundt problemstillingen å erklære krig og starte en større mobilisering i Russland:

1 Like