Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Civita webcast med Kasparov :

1 Like

Ukraina har vært ekstremt forsiktig med å angripe mål på russisk side av grensen, i særdeleshet offisielt - i en slags selvpålagt begrensning for å unngå oppskalering av krigen.
Det til tross for at Ukraina er i sin fulle rett til å slå tilbake på russisk territorium.
Dersom Russland erklærer krig 9.mai, vil vi trolig se mer av at krigshandlingene også flytter seg til russisk side av grensen.

2 Likes

Han kommer med flere gode poenger, men jeg ser ikke helt hvordan Russland skal klare å sloss en defensiv krig over en 900 km lang frontlinje. USA og vesten ser rimelig bestemt ut på å forsyne Ukraina med alt av våpen de skulle trenge for å kaste Russland ut av Ukraina. Etterhvert som tiden går her vil Ukraina få et overtak når det kommer til konvensjonelle våpen.

En av tingene Ukraina mangler pr dags dato er f.eks. fungerende luftvern. Dette er noe jeg antar de er i ferd med å få. Jeg ser egentlig for meg at de trenes opp nå. Ukraina får nå også tilsendt moderne artilleri som egner seg for en angrepskrig, dvs artilleri som kan skyte avgårde en salve og så flytte på seg før de blir truffet.

For å si det sånn, Russland prøvde å “grave seg ned” utenfor Kyiv når den kampen vendt seg mot dem. Det fungerte ikke og de måtte trekke seg unna for å ikke bli overkjørt. Jeg tenker at Ukraina fint kan gjenta det i Donbas.

Jeg tror Ukraina rett og slett har og vil fortsette å prioritere militære mål. Det ser ut som de driver med sabotasje bak russiske linjer nå. Dette antar jeg vil fortsette.

Men de kan kanskje bli sendt for å forsvare de uavhengige republikkene som Russland opprettet i Ukraina? :crazy_face:

2 Likes

Enig, den bør leses. Og han hadde jo rett i sine antagelser før jul om at det kom til å bli krig.

1 Like

RIA Novosti claims ‘disciples of otherworldly forces tried to consecrate their weapons’ so as to give their armoury extra energy to deal extra damage

Warlock enchantment spell: +5 damage

5 Likes
3 Likes

Denne inkompetent og udugelige regjeringen fornekter seg ikke

2 Likes

Er ganske skuffet over regjeringens manglende støtte jeg også, men her står det nå nederst i saken att den trege behandlingen ikke er av praktisk betydning, ordrer kan plasseres og muligens leveres med lovnad om betaling i Juni? :thinking:

Men NSM for 400 mill eller noen ganger mer hadde kanskje monnet litt mere. :roll_eyes:

3 Likes

Pinlig at Norge ligger så sent i løypa og gjør så lite. I dag flagget jo også EU nye sanksjoner og Støre klarer bare å si at det skal vurderes. Er det noen i Europa som tjener på krigen er det jo oss, så vi burde gjort MYE mer. + trappet opp eget forsvar vesentlig fremover.

11 Likes

Denne tar nå kaka når det gjelder denne søvngjengeren

1 Like


Da er mistralene fra Norge på plass🪖

10 Likes

Ukraina har delt tre videoklipp fra en nylig frigjøring av en landsby nord for Kharkiv.

3 Likes

Basically, så stakk bare russerne når Ukraina rykket inn?

2 Likes

Kan se ut som de trakk seg tilbake ja, men vanskelig å få et helhetlig bilde fra disse utdragene.

1 Like

Litt skyting og push så stakk russerene.

4 Likes

Denne er så drøy, at jeg tror det ikke før jeg ser det

Hva de nå en bruker av energi og krefter på noe slikt tar krefter bort fra angrepet på Donbass.

Ukraina trenger ubåter

Sa jo at grunnen til at russerne slapp ut sivile var for å finne en vei inn.