Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jo, sykehus har krav på spesiell beskyttelse og skal ikke brukes til militære formål. Dette av blant annet følgende grunner:

  • Det vil være svært vanskelig for motstanderen å vite om sykehuset er evakuert
  • Sykehuset vil være kritisk infrastruktur for sivilbefolkningen når stridighetene i området er over.
  • Å bruke sykehus som del av militær taktikk, vil få motstanderen til å vurdere om andre sykehus brukes til militære formål

Enig.

Det vil være nærmest umulig å fjerne risiko for sivile når krigen foregår i byer og befolkningssentrum, men det gjør det enda viktigere å ikke bruke sykehus til militære formål.

Om Ukraine, iht folkeretten, har soldater til stede på et sykehus eller en skole, så skal de iht den samme folkeretten kunne beskrives som et angrepsmål som ved nedkjemping utgjør en særlig militær fordel for at et angrep kan sies å være proporsjonalt og dermed lovlig. At

Amnesty skal kunne uttale seg er jeg selvsagt helt enig i, men for de som står i fronten så er fort ulike konvensjoner lite egnet til annet enn en hard sovepute,

1 Like

Forsto ikke hele innlegget ditt, men det er viktig at soldater og militære ledere følger krigens folkerett etter beste evne. Uten det blir krigens brutalitet og lidelser enda verre, noe ukrainerne dessverre får oppleve fordi russiske styrker ikke følger en eneste paragraf i internasjonal humanitær rett.

Takk for diskusjonen, gir meg der. Forhåpentligvis er vi enige i at sykehus har krav på spesiell beskyttelse fra alle parter.

2 Likes
2 Likes

Er helt enig i alt du skriver her. Er ikke alltid like enkelt å få frem argumenter og synspunkter på et forum.

Jeg var den første til å merke innlegget ditt med klovnefjes og russerflagg. Var dumt av meg, har tatt det bort nå.

4 Likes

denne passet inn her…

image

7 Likes

Amnesty International har såpass kredibilitet at jeg er tilbørlig til og tro på det, men det blir allikevel vanskelig og sette seg inn i situasjonen når vi ikke er tilstede.
Spørsmålet er jo “Er dette det Ukrainske forsvarets primære taktikk?” eller er det enkelt bataljoner som gjør dette?
Samme blir jo på russisk side, det kommer det historier om at russiske soldater gir den ukrainske befolkningen mat osv…
Det jeg vil frem til er at soldater er mennesker, både ukrainske og russiske på godt og vondt.

2 Likes
10 Likes
5 Likes

Ser at amnesty får MYE pes for den svært russisks vennlige vinklingen av Ukraina saken sin igår. Ser også ut som amnesty international ikke gadd å høre på amnesty Ukraina før de trykkte.

Her er et godt eksempel.

5 Likes

Nå har jo Amnesty International vært en av de fremste i rekken i å dokumentere russiske krigsforbrytelser i bl.a. Aleppo/Syria, nåværende konflikt i Ukraina, blant mange andre tilfeller. Gir null mening for meg hvis denne nyheten er rent basert på å være Russland-vennlig. Blir bare konspirasjonsteorier.

Likevel litt komisk, men også inderlig trist, hvordan man nå stempler Amnesty som russiske propogandister (noe Zelensky faktisk gjorde). Russland er desidert den største synderen på å starte en nytteløs og brutal krig med enda en migrant-bølge over hele Europa, men det er vel ikke så vanskelig å fatte at begge sider utøver krigsforbrytelser?

1 Like

Når amnesty ukraina ikke stiller seg bak rapporten og ikke ble hørt så kan man begynne å lure.

3 Likes

Her er et innlegg fra en jurist som beskriver hvordan AI anvender jussen feil:

4 Likes

Har nå Amnesty så voldsomt godt renommé egentlig? Mitt inntrykk er at de er relativt politiske og bruker svært ulike standarder på sin kritikk.

Feks USA får så øra flagrer fordi de har dødsstraff og kanskje tar livet av 10 stykker i løpet av et år gjennom et tross alt velfungerende rettssystem.

Saudi Arabia tar livet av 80 stykker på en DAG i et land uten noen som helst form for rettssikkerhet. Amnesty gir dem en side-notis…

Det finnes alltids en agenda tenker jeg.

5 Likes

Den mest interessante nyheten i går, var at Ukraina tok ut 4 stykk S300 system, og en svært skjelden radar som gjør S300 i stand til å skyte ned ballistiske missiler.

De har rett og slett brukt HIMARS til å ta ut oppsettet som skulle ta ut HIMARS.

14 Likes

Ikke helt korrekt.

S300 kan ikke ta ut M31 raketten som Himars og M270 skyter.

S400 derimot skulle ifølge produsenten klare å ta ut denne raketten. Noe som virker å ikke stemme.

3 Likes

Jeg tror russerne prøver med det de har av tilgjengelig utstyr.

Ser for meg at de jobber febrilsk med ny Software. Blant annet filter for å ta vekk grad raketter fra radarbildet. De er vel ca Mac 0,4 langsommere.

1 Like
1 Like

M31 er ganske nice. mach 2++

I tillegg til at den ikke flyr vanlig balistisk bane.

Ser at USA hadde 33.000stk av dem i 2019 dvs av M30 og M31.

1 Like