Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

En som mener det er brukt ATACAMS mot Saki.

1 Like

Ny flyplass bombet. Denne gang i Hviterussland. Kan dog være false flag for å trekke dem inn i krigen.

5 Likes

Mest sannsynlig sabotasje og ikke noe Ukraina tar ansvar for.

Igjen… Farlig å røyke på ikke-anviste steder.

8 store eksplosjoner…

Tipper UKR viser fingeren til RUS sitt luftvåpen.

Hviterussland kan ikke gjøre så mye annet enn å nekte putin å bruke flere av basene dems.

2 Likes

HAHAHHAHAHAHAHA FY F!!! :smiley:

Snakk om trollegjeng ;D

16 Likes

Kan tas med en klype salt, men sier litt om reaksjonstid på UKR artilleri vs RUS.

Jeg tror det kan stemme ganske godt. UKR har fått veldig moderne artilleri radarer fra USA og artilleri systemer som kan skyte effektivt og hurtig. Samhandling mellom ulike komponenter på slagmarken er jo også en spesialitet for USA og det vil være merkelig om UKR ikke er drillet i det samme.

7 Likes

Det stemmer nok, men jeg tenker også at Russland kommer til å lære, for det er ingen som ønsker å være død. Jo lengre krigen varer, jo mindre idioti får man fra Russland. De startet med å “rushe” og tok enorme tap i starte av krigen. Ikke noe de gjør nå.

Samtidig, Ukraina har tatt tilbake noe av initiativet i Kherson og Zapo[…]. Russland har fortsatt initiativet i Donbas. Får satse på at de russiske tapene er såpass store at de aldri klarer å få ting på stell.

Btw, Ukraina har sagt det var special forces, men han her kommer med et godt argument:

Kort sagt, dette var rakettangrep. Så da vet man også hvor bra russisk luftforsvar er. Det er rett og slett ubrukelig.

8 Likes

Russerne lærer åpenbart. I følge generalen som ledet forsvaret av Mykolayiv, har russerne i Kherson nå sluttet å lete etter vaskemaskiner. I stedet leter de etter gummibåter og luftmadrasser.

8 Likes

Soldater ved 4. Luftverndivisjon i Dolgoprudne utenfor Moskva sliter også med å stumpe røyken.

3 Likes

Intet nytt under solen, men Særs god artikkel fra BBC sluppet for noen timer siden med flere gode linker. Jo flere som tør å stå frem mot Putler jo flere av mann i gata det borte får vite hva som egentlig skjer i et meget sensurert land.

7 Likes
14 Likes

Den NRK-saken er skrevet som om Russland er isolert i Kherson, noe jeg ikke tror de er. Ukraina må styrke holdet sitt om logistikklinjene inn i området vesentlig før man kan si det er isolert. Som det er nå, så kommer det ammunisjon for både artilleri og luftvern inn i området. Det er først når dette nesten er blitt kuttet helt ned man kan si de er isolert. Man vil se det på manglende artilleriild fra deres side.

Ukraina har økt sin bruk av artilleri i Kherson-området og de presser på fra flere sider. Russisk artilleri er fortsatt rimelig aktivt dog. (Dette er fra en tweet fra 10. aug, så dataene er fra 9. aug). Rødt er russisk artilleriild, blått er ukrainsk.
image

ref: https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1557141905028399104/photo/1

2 Likes

Det finnes kun en delvis fungerende bro igjen. og 2 potong broer.

Så NRK har ganske rett i sin påstand. Det er ca umulig å få inn nok forsyninger til å holde soldatene i livet over tid.

Når du får kjørt over broen med lette lastebiler, så går det greit er min påstand. Det er ikke Stalingrad og en hær på 300k man det er snakk om her. For 5k artillerigranater om dagen, syv dager i uka, så trenger du 40 lastebiler som kan flytte 10 tonn om dagen. Det får de over den gjenværende broen på en time.

Det er når broene blir ubrukelige for alt annet enn gående og alt må kjøres på flåter over broen og disse blir bombet at forsyningssituasjonen blir kritisk i løpet av kort tid.

For moralen til de russiske soldatene, så er situasjonen slik den er nå rimelig kritisk. For de ser jo at det er mer og mer sannsynlig at de ender opp med å bli kuttet av fra forsyninger.

Du glemmer avstanden de skal kjøre.

Det kan være den siste broen ikke tar lastebiler engang. Litt usikker på tilstanden.

Uansett så har UKR klart å isolere ca halve den russiske hæren i en lomme det er svært vanskelig å forsyne og flykte fra.

Og du skal se at Krim broen til russland nok ryker den også.

2 Likes

Det er sant, det jeg så kjøre over var en varebil som kanskje tok 1-2 tonn :stuck_out_tongue:

Hva tenker du på her? Kherson har vel rundt 30k russiske soldater, det er langt fra halve hæren.

Det må jo være noe Ukraina ønsker, at de skal få inn mer forsyninger før de ødelegger broene helt.

Hvis Ukraina ønsket det så kunne jo disse broene vært knust for lenge siden. Så de opererer med ganske høy selvtillit her vil jeg si

1 Like

De har flyttet MASSE soldater fra Donbas.