Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Det var faktisk ikke praktisk mulig før Himars og inntil nå, så har de hatt mål med høyere pri.

Mja, de har fly, SF, og nå HIMARS

Jeg tror UKR ønsket masse russsiske tropper i Kherson før de ødela broene.

2 Likes

Ja, det kan virke sånn.

Kan være det er her de skal prøve å slå Russland. Og tanken er jo god, så får vi ser hvordan det går

1 Like

Ukraina kunne ikke fly 30-40 km inn i russisk kontrollert område uten å bli skutt ned. Selv nå etter å ha skutt i stykker mye luftforsvar, så er det neppe mulig.

Jeg tror også det. Mye lettere å ta ut soldater og forsyningslinjer der enn i Donbas.

Kan de klare å få luftherredømme over Kherson, så er de russiske styrkene fanget, det hadde vært noe. 30k russiske tropper som må overgi seg :stuck_out_tongue:

De trenger ikke slå dem, de trenger bare slite dem ut.

Ta ut C&C, ta ut våpenlagre. Ta ut flyplasser.

Så drive gerilja med utsulta russiske soldater uten ammunisjon eller mat.

3 Likes

Hvordan er det med sivile i Kherson området? Jeg antar russerne ikke slipper folk ut…

Insha’USA :wink:

Får de nok utstyr fra US så er det mulig å ta Kherson på en effektiv måte

Tipper de unngår å angripe Kherson by.

De tar områdene rundt, vi vet jo at det allerede er motstandsbevegelse i Kherson og at den er svært aktiv.

Hvis russiske soldater ikke får mat, så får ikke befolkningen ellers i Kherson mat var poenget mitt.

Strømkrise på Krim under utvikling!

3 Likes

Ikke helt, krim får strøm fra russland. Planenen var å kutte dette kraftverket av ukr strømnett å sende strømmen via krim til russland.

1 Like
4 Likes

Da er alle broer skada eller tatt ut. Dvs tung transport ikke mulig.

9 Likes

Disse refleksjonene er kanskje litt utenfor krigstematikken, men berører likevel krigen - konsekvensene av denne sådan. Prisene på de fleste innsatsvarene har som kjent skutt i været etter invasjonen, og det har naturlig nok påvirket produkter og tjenester lenger opp i kjeden. Denne prisstigningene møtes av rentehevinger hos sentralbankene. Men jeg er usikker på om rentehevinger er den riktige medisinen i den situasjonen vi står i nå. Denne prisstigningen er først og fremst tilbudsdrevet som følge av brudd i leveransekjedene. Kan rentehevinger rette opp i det? Jeg har mine tvil. Økte renter vil medføre økte lånekostnader for leverandørene, som igjen vil måtte svare med prishevinger. Og krigen slutter jo ikke selv om Norges Bank eller FED skrur opp styringsrenten både en, to og tre kvartinger. Rentehevinger kaster bare mer sand inn i et maskineri som allerede har store utfordringer.

Hvis firmaene ikke får solgt varer fordi de er for dyre, så mister folk jobben og tjener mindre. Hvis du må betale mer renter får du mindre penger. Totalt sett går etterspørselen ned. Problemet løst!

1 Like
9 Likes
4 Likes

Belarus sier at de har hatt et uhell på en militær flyplass i natt som oversatt fra russisk betyr at Ukraina gjennomførte et angrep der. Blir spennende å se satellittbilder av dette også, men de russiske tapene på Krim er uten sidestykke så man kan nok ikke forvente like stor tap her.

3 Likes

Når blir Putin utsatt for et uhell?

2 Likes