Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

1 Like
11 Likes

GG russiske tropper i Kherson.

Alle fornuftige forsyningsruter er nå kappet.

12 Likes

:joy:

9 Likes
7 Likes
3 Likes

I dag smalt det samtidig mange steder langt bak fronten. Mange av disse er 120 til 140km bak fronten. Jeg tviler på at de har klart å koordinere så mange partisan eller SOF aksjoner innenfor et så knapt tidsvindu, så det er nærligge de å tro at de har nye missiler tilgjengelig.

En av spekulasjonene er at de bruker Harpoon missilene de fikk av Danmark. Disse kan i teorien brukes mot landmål. Andre spekulasjoner er ballistiske raketter av eget fabrikat.

Ett av treffene kan være en flybase ved grensen til Krim. Tschaplynka eller Chaplynka (Чаплинка).
https://mil.in.ua/wp-content/uploads/2022/08/Screenshot_6-3.jpg

12 Likes
4 Likes

“With their supply chain constrained, the size of any stockpiles Russia has managed to establish on the west bank is likely to be a key factor in the force’s endurance,” the British defense officials in its daily assessment which usually highlights Ukrainian gains and Russian losses.

Newsweek has reached out to the Russian Defense Ministry for comment.

Den siste setningen det altså. Hva spurte de? Hvordan står det til med forsyningslinjene deres? Har dere nok? Hvis de tar ut pontong flåten deres, hvor lenge kan dere holde ut? :rofl:

3 Likes
1 Like

Håper flere land følger baltikum og polen.

Blir fort kjipt for russerene.

14 Likes

Dette blir vel fort symbolpolitikk. Ergerlig for russiske enkeltpersoner uten hensyn til om de støtter Putin eller krigen. Ja, et flertall støtter fremdeles Putin og dette sender et signal, men jeg tror det kan virke samlende i Russland. “Se alle i Europa er russofobe og hater oss.” I tillegg lukker det muligheten til kulturutveksling fra oss til moderate russere. Det er nok noen russere som tror på de store mediene i landet sitt og som hadde fått en oppvekker av å reise til vesten og lese at nær sagt alle nå anser russland for å være et totalitært regime som utøver krigsforbrytelser i en aggresjonskrig som alle håper de taper. En liten gruppe, men de som slutter å støtte Putin fordi Polen nekter de visum er også en knøttliten gruppe.

Jeg tror dette blir en trend som føles bra, men utretter lite. Å bruke samme mengde tid og penger på sanksjoner eller våpenstøtte hadde monnet mer. (jeg er klar over at visumnekt er et billig verktøy, men jeg tror hver krone hjelper godt på for våpenstøtte) Dette handler primært om de polske og baltiske politikernes popularitet i eget hjemland.

Nå stikker nok dette litt dypere for polakkene enn at vi nordmenn sitter å leser at Polen går til dette skritt. Når Polen med flere lå nede med brukket rygg etter krigen kom russerne som kjent for å okkupere. Videre er det en feide som går tilbake til 1600 tallet da de tapte store landområder å Russerne var på ballen med innflytelse som igjen førte til tre delingene av Polen. Finn en polakk som støtter Putler & Russland. Det hatet er ganske solid fra før av.

3 Likes

Du har rett i at dette stikker dypt hos polakker, det er også grunnen til at jeg tror dette handler mer om hvordan polske politikere tror de vil bli oppfattet av egne velgere og ikke egentlig om Russland i seg selv.

Det største problemet er hvis du vil flykte fra Russland, så er det nå nye vanskeligere.

Utenom det, så støtter jeg politikken. Nå kjennes det også for de dra Moskva og st petersburg. Putin sin maktbase er de som nå får kjenne det.

6 Likes
4 Likes
1 Like