Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Ukraina kan ikke ta Moskva. Det er derfor jeg ikke skjønner hva det vil si at Ukraina kan “vinne” krigen. Russerne kan i et optimistisk scenario bli jaget ut av Ukraina for en kortere eller lengre periode, men de vil (i alle fall under Putin) motarbeide Ukraina på alle måter, finne på alle mulige påskudd for å gjøre livet surt for dem, nye “operasjoner” i fremtiden, nye “militærøvelser” langs grensen, nye russiskstøttede kuppforsøk i Kyiv osv. bare fantasien setter grenser. Ukraina trenger en sikkerhetsgaranti som avskrekker russerne.

2 Likes
8 Likes

jeg vet ikke om dette er basert på mer solide kilder nå enn tidligere, men mulig Russland har mistet enda et skip og dette er i så fall et helt nytt skip også…

Dette er et skip av typen som brukes til å skyte Kalibr cruise missiler mot mål på land, det vil derfor ha en direkte effekt på krigen på land å ta ut et slikt skip.

Må nok fortsatt sees på som ubekreftet.

3 Likes

Ble nevnt på Twitter at dette kunne være en plattform.

Men om det stemmer at båten er truffet blir det vel bekreftet snart. Vanskelig å skjule disse hendelsene

1 Like

Flere ukr kilder melder og bekrefter treff nå.

Ser ut som det nærmer seg en bekreftelse:

image

Vil vel ikke passe så godt inn i 9. mai feiringen til Putler om de har mistet dette skipet fra 2018 som vel er noe av det beste de har.

Edit: Se denne :smiley:

7 Likes
3 Likes

Kan null og niks om skip. Det jeg har skjønt er at tidligere senkede Moskva var ett av tre skip av samme størrelse som er mest verdifulle kun etter et hangarskip (som visstnok ikke funker uansett). Hvor er denne fregatten i rangering av verdi? Hvor mange like har de?

Jeg aner ikke, mer se hva Forbes skriver

4 Likes

Dette er en relativt ny båt. Commisioned i 2017.

Koster ca 500MUSD.

Russerene har 3 av dem. Vil si det er rimelig bekreftet at den er truffet og skadet.

5 Likes

Så rett etter topp fire altså. Og de har bare tre stk. Det er jo helt krise for Putin! :grinning:

1 Like

Ja, håper ryktet medfører riktighet! :pray:

3 Likes

Disse skipene blir jo brukt til å sende opp missiler mot landmål i Ukraina, så bra for Ukraina å få ryddet dem av veien. Jo flere av disse som blir tatt ut, jo dårligere luftforsvar har de gjenværende skipene. Endel av krangelen rundt Krim kommer jo av at Russland vil bruke marinebasen der. Det fungerer dårlig hvis du må ha skipene i havn for å ha nok luftforsvar :stuck_out_tongue:

4 Likes

Det beste er at dette tvinger båtene til å holde seg lengre unna land.

Som igjen gjør både AA og raketter mot landmål langt mindre effektive.

1 Like

Det er også mulig at Ukraina har truffet et annet og mindre verdifullt skip, så jeg ville ikke kalt dette bekreftet helt ennå.

1 Like

En interessant del av artikkelen i Forbes som @InVivo lenket til over er jo dette som jo understreker at Russland er helt avhengig av teknologi og produkter fra utlandet ettersom deres egne økonomi er basert på råvarer:

Admiral Makarov and her sisters are not big ships. Displacing just 4,000 tons of water and accommodating 200 crew, they’re less than half the size of the U.S. Navy’s main surface combatants, the Arleigh Burke -class destroyers.

But the frigates are about as big as Russia can make a non-nuclear surface combatant these days, for reasons that—ironically—have everything to do with the current war. Throughout the Soviet era and for years after the USSR’s collapse, Russia acquired its big marine engines from Ukraine.

After Russia in 2014 invaded and annexed Ukraine’s Crimean Peninsula—including the port of Sevastopol where Admiral Makarov now is based—Kyiv barred certain exports to Russia, including the marine engines Russia requires for any fast, conventional vessel displacing more than 5,000 tons or so.
Which is to say, after 2014 the Russian navy struggled to build big warships. That made it impossible to replace, like for like, the biggest Soviet-vintage ships such as Moskva , which displaced 12,000 tons.
:ukraine:

7 Likes

Den ene etter den andre av Russlands Oligarker blir tatt livet av
Vil Putin konfiskere eiendommene og evt. bruke dem til krigføringen?
Eller vil han og FSB dele dem mellom seg

2 Likes

Jeg antar pengene som befinner seg utenfor Russland er tilnærmet umulig å få tak i.

1 Like
1 Like

image

4 Likes