Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Når russerne er knust i Ukraina og gærningen i Belarus er hengt, kan Ukraina, Belarus, Georgia, Kazakhstan m.fl rulle mot Moskva og utslette Kreml.

4 Likes

Skal de ta tilbake Sør-Ossetia bør de slå til mens Russland er opptatt med folkemord og krigsforbrytelser i Ukraina.

https://worldcrunch.com/amp/georgia-russia-2657371281

Men kan se ut som at interessen ikke er til stede for det

1 Like

Wow ! Den eksplosjonen helt på slutten må være noe av det heftigste jeg har sett så langt

3 Likes

Da er det bare å vente på fasiten, hvem hadde rett?

13 Likes

Forstår han godt. Tenk å se noen flytte Russland inn i isolasjon og tilbake til en politistat hvor ingen tørr å si noe i tilfelle naboen er angiver.

4 Likes

Nå er han død.

Han var avhengig av dialyse nå. Å så lett det er å få til noe med en sånn maskin!

1 Like

20 tanks, er det ny rekord?

2 Likes

Snittet er på 10,55, så tviler på det, men det er 100% mer enn snittet da. Det samme gjelder artilleri, 100% mer tatt ut enn snittet.

Det som vel er drøyt nå er at Ukraina nok hovedsakelig tar ut alt “ekstra” på Kherson fronten. Bare på artillerifronten, så er det rundt 40 ekstra tatt ut i ett relativt lite område. Vet ikke hvor mange de har, men kanskje 1000? Også er rundt 25% i Donbass, så 250, så de har tatt ut 40/250 eller 16%. Her snakker man seriøst dårlige odds for å overleve som russisk artillerist. Hvis ikke Ukraina tar tilsvarende tap, så kommer de til å kunne rulle fram til Dnipro-elven og avskjære de russiske troppene hvis de ikke snart tar bena fatt.

6 Likes

Det begynner å bli tall vi ikke har sett siden starten av krigen.

Jeg er spent på om vi plutselig får en veldig stor spike i lastebiler og artilleri.

Om så skjer så vil det tyde på at UKR har presset seg igjennom alle linjene og tatt over artilleristillinger/forsyningsbaser osv.

3 Likes

Man begynner å se hvor lite venner Russland egentlig har.

Pakistanske granater produsert iår, sendt til Ukraina.

8 Likes

Kherson fronten er lang. Jeg tror kvaliteten på soldatene er bedre i andre linje. Utrykningsstyrkene er trolig de beste de har. Videre har det vært rikelig med ammunisjon og våpen på stillingene som ukrainerne har overkjørt.

Jeg tror dette peker mot flere dager med intensive kamper, før forsyningssituasjonen blir prekær for russerne.

Jokeren her er trolig artilleri. Russerne har fryktelig mye av det, men ukrainerne ser ut til å ta ut mange enheter hver dag. Uten luftherredømme er det begrenset hvor mye flystøtte de russiske avdelingene kan få.

Jeg håper at ukrainerne klarer å opprettholde en tilstrekkelig framgang til at russerne holdes i ubalanse.

5 Likes

Kherson er kort vei unna ukrainske flyplasser og langt unna russiske flyplasser. Russland hadde tidligere fly på Krim, men disse er såvidt jeg har forstått på vei bort. Det er mer sannsynlig at Ukraina skaffer seg luftherredømme her enn motsatt i mine øyne. Når de kan ta ut artilleristililnger, så kan de også ta ut SAM-stillinger.

Når det kommer til artilleri, så kan ikke Ukraina ta ut så mye russisk artilleri som de gjør nå uten å ha overtaket.

2 Likes

Spesielt det midterste punktet synes jeg er interessant. Nå flytter Russland mest sannsynlig reservene fra andre deler av fronten til Kherson. Det kan jo bli interessant å få dem over broene?

1 Like

Enig i at ukrainerne har overtaket. Jeg tror imidlertid at det vil ta litt tid før det russiske artilleriet er såpass redusert eller sulteforet at ukrainerne får skikkelig frihet til å manøvrere og konsentrere styrkene sine.

2 Likes

1/4 av byen drept… :cry: Den russiske armé bør sendes tilbake til steinalderen.

9 Likes
3 Likes

Tiden for NFZ er overmoden!

“Jag har sett otroligt fruktansvärda saker. Extrem brutalitet, men inte i den här skalan utan mer primitivt. Det här är industriellt. Bara Rwanda som är värre.”

4 Likes

Ukraina sier i hvert fall fra i god tid, så folk kan evakuere.

6 Likes