Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Sansynligvis en bugg. ;D

1 Like

Tror det er samme greia jeg sliter med på appen på iPhone. Ganske irriterende.

1 Like

Smalt der ja.

Gunstig at tropper trekkes ut av Kherson by. Det gjør det enklere for partisaner og SFO.

Er forøvrig spent på hva som vil skje på fronten i Zaporizhzhia. Dersom Ukraina har tilstrekkelig med reserver, kan de utnytte at russerne sender det de har av reserver til Kherson.

Jeg mistenker at dette ikke er full scale. For UKR er det praktisk om russiske offsierer roper ULV ULV og sender alle mann i skyttergravene.

Koster krefter og ressurser og dytte alle folk på frontlinjen.

For så å bare bombe stillingene sønder og sammen. Rinse and repeat.

Troppene ble vel hovedsakelig trukket ut av Donbas, ikke Zaporizhzhia fronten?

Det hadde jo vært interessant, hvis Ukraina klarer å infiltrere skikkelig bak linjene til russerne. Man har gjerne ikke særlig med folk rundt f.eks. artilleristillinger, disse ligger jo vanligvis langt bak frontlinjene.

Det ser ikke ut til at russerne har tilstrekkelig med styrker til å holde full kontroll over Melitopol. Partisanene der henger, sprenger eller skyter quislinger og russiske soldater hver dag.

Jeg tviler på at partisanene i Melitopol ville hatt så fritt spillerom, dersom russerne hadde hatt en vesentlig manøver-reserve i «bakrommet» bak frontlinjen.

1 Like

Hva jeg får ut av det:

  • Russland øker størrelsen på hæren med 137k mann, men var allerede mer enn 150k under maksen sin før økningen. Det er mao en 100% på papiret økning.
  • Over 500 sivile har blitt drept av Russland de siste to ukene.
  • Hør på ukrainske kilder for om de er på offensiven i Kherson :smiley:
  • Man trenger flere folk til å angripe enn å forsvare, så Ukraina har nok mer folk i Kherson

– you take those at face value in Kherson, in that area, I mean, morale then was miserable. So now imagine you’re a Russian soldier and, you know, a couple months into it and you’ve been getting hit pretty hard by artillery and – and HIMARS employed by now the – as we mentioned, the Ukrainians added capabilities associated with their air campaign. They are becoming more and more efficient and effective. And so add that to already bad morale and bad troop numbers, as [omitted] was kind of mentioning earlier, and I’ve got to think that – that the Ukrainians have seen that as well and are working to take advantage of it.

EDIT:
@Evilfreud dette er nok endel av de NASAMS som vi diskuterte over:

Friday night, the Pentagon dropped the first NASAMS contract to Raytheon for $184 million. It said this contract is estimated to take two years to complete, August of 2024

Men det er tydeligvis noen som kommer til å komme om et par måneder.

But I will tell you that in terms of air defense writ large, we had an earlier contract for NASAMS, which should be arriving really within the next couple of months here, and that was for more immediate use by the Ukrainian Armed Forces, with capability that we could quickly procure.

5 Likes

Der er jeg enig, men jeg tviler på at Ukraina har noen manøver-reserve bak linjene sine i Zaporizhzhia heller. Det de har til overs er nok ved Kherson-fronten. Angrep krever tanks og APC-er i tillegg til artilleri/fotsoldater. Tanks og APC-er har Ukraina for lite av.

Det hadde jo vært snedig å kjøre et angrep i Kherson nå, befeste linjene sine og så frakte tanks og APC-er til Zaporizhzhia fronten og så kjøre et angrep med de samme styrkene derfra. Fotsoldater til å holde forsvarslinjer har Ukraina greit av. Det krever dog at de har bra med artilleri til begge frontene og det tror jeg skal holde hardt…

UKR har rimelig mye panser. Husk at de fikk alle oppgraderte T72 fra polen. Blant annet den polske varianten.

It is reported that the Russians probably tried to shoot down Ukrainian drones with automatic weapons.

Driver Ukraina å prøver å finne russiske styrker som de kan treffe med artilleri? Jeg tenker det.

ref: В мережі повідомляють про вуличні бої на околицях Херсона — Мост - Новости

Ser ut til å være inne i byen. Der er det krevende å bruke artilleri. Trodde dessuten at de brukte droner som fløy relativt høyt.

Kan kanskje være SFO som bruker droner for å få oversikt over hvor de kan bevege seg.

Det høres logisk ut. Lurer på hva som er målet. Jeg tenker logistikken. Mens Ukraina presser på nå, så trenger de nok max av ammo og drivstoff, så hvis de kan stoppe dette fra å nå fronten, så blir det ikke lett å være russisk.

image

UKR slapp film idag hvor de skyter AGM-88 Harm fra sine sovjet fly.

Rimelig fett, tipper endel radaroperatører i russland driter i buksa :smiley:

9 Likes
10 Likes

Hahha skjer mye nå

8 Likes

Hvilket annet land har turister med krigssymbol på bilene :laughing:

3 Likes

Mange i fra Belarus som kjemper for Ukraina.

4 Likes

Og Georgia. Kan jo bli interessant etter at Russland har blitt kastet ut av Ukraina. Tror nok det er endel Ukrainere som vil kaste Russland ut derfra også.

4 Likes