Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg tror det er mye psykologi i dette angrepet. Fronten holdes av strongpoints med god avstand, så dersom soldatene i punktene på begge sider stikker av blir en enhet isolert.

Har de russiske soldatene liten tro på å få forsterkninger, er det fristende å trekke seg tilbake mens flankene fremdeles er sikre. Ingen har lyst til å være den siste som forsøker å trekke seg tilbake.

Klarer ukrainerne å få igang en kaskade-effekt, kan de oppnå mye. For å holde struktur på styrkene sine, må russerne ha god CC (Command and Control). Vi vil nå se hvor effektive angrepene de siste ukene på russernes CC har vært. Forhåpentligvis har ukrainerne også effektiv EK for å begrense lokal kommunikasjon mellom russiske enheter.

4 Likes

Jeg håper Russland trekker seg tilbake for seint fra kherson, så mange ender opp med å overgi seg. Fra Kyiv, så klarte de å trekke seg tilbake ganske greit. Håper de feiler nå. Himars gjør det lettere å stoppe en massiv retrett.

1 Like
11 Likes

Himars kan ta ut store ansamlinger, men er en begrenset ressurs.

Det har vært mye forvirring rundt navn på frigjorte landsbyer, men det kan set til at ukrainske styrker nærmer seg demningen. Kan de legge artilleriild over veiene til demningen, blir det fryktelig vanskelig å rømme for russerne som holder områdene nordøst for demningen.

På samme måte kan muligens styrkene sør for Kherson isoleres.

1 Like

Stemmer, men kan fint brukes på broer som brukes som retrettvei. Det er ikke mange av dem.

1 Like

Himars kan også effektivt brukes til å sperre fluktruter.

Man merker hvor ekstremt overlegne presisjonsvåpen er vs dumme våpen.

7 Likes

Håper og ber at Ukraina nå kan fortsette offensiven og gi putin et realt sjokk.

1 Like

Kort oppsummering av alle påskuddene for krigen

10 Likes

Veeeeldig drøye tall fra Ukraina her.

25 APC, eller 50% over snittet
19 artilleri, eller 225% over snittet
29 Vehicles/fuel tanks, eller 66% over snittet

Har Ukraina endelig fått koordinert artilleriet sitt? Eller har de bare brukt HIMARS/gps styrte 155m runder som de har i begrenset kvantitet? Jeg vil jo si at samme hva, så er det verdt det. Det viser at de kan “skru av” russisk artilleri i et område som de skal angripe inn i.

Det er også verdt å merke seg at snittet på hva Ukraina har tatt ut var høyst i den første fasen hvor Russland bare kjørte på eller måtte trekke seg ut i hast fra Kyiv. Mao, tall som dette her har ikke blitt sett på månedsvis.

5 Likes

450 drepte russere er også rimelig høyt.

Hvis dette stemmer så begynner UKR å få en god AA umbrella.

Men de burde hatt mye mer. Hele landet. spesielt når vi vet at Russland elsker å sikte på sivile mål.

4 Likes

Tegningen er bare en illustrasjon på hvordan dekningen kan bli når de har fått alle systemene. NASAMS-systemene er såvidt jeg forstår ordre som har blitt sendt inn, ikke systemer som blir tatt fra lager? I så fall kan det vel drøye en stund til dette er på plass.

1 Like

De har både nasams og IrisT i drift.

Hvor mange vet jeg ikke, men forstår at bildet over er nå status.

Første offisielle info.

4 Likes

Nei, som det står i neste tweet i tråden (min utheving):

The map shows coverage area of NASAMS-3 and IRIS-T if placed around the largest Ukrainian cities

3 Likes

Nei, UKR sin offansiv feiler nok. Derfor flyktet quislingen for regionen.

3 Likes

@pdx Hvorfor får jeg opp denne gif’en i fullskjerm hver gang jeg går inn i denne tråden? :sweat_smile:

Om disse tallene stemmer, vitner det om kanskje de hardeste kampene til nå i krigen.

6 Likes