Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Etnisk Russere. Gjort det i alle tidligere Soviet-stater siden tidlig 90-tallet.

3 Likes

Store russiske tap vitner om veldig harde kamper om dagen.
Nye 15 tanks, 27 apv. I tillegg til både fly og helikopter. Samt 13 artilleri.

8 Likes

Jeg tenker også på de, og på barna som nå går i norske barnehager. Men jeg forventer at norske aviser skriver om det som skjer i resten av europa. For er det sånn at alle kritiske meninger plutselig er blitt pro-russiske?

Jeg er usikker hvor godt du vil at Norske medier skal dekke at svært pro russiske organisasjoner på høyresiden demonstrerer etter at Putin har trykket på alle knappene han kan for å aktivere assets i Europa.

Mener jeg så en liten notis, stort mer trengs det ikke. Dette er grupperinger som demonstrerer fordi putin truer med å stenge pengekrana til dem om de ikke lager støy.

Siste trekk fra en diktator som taper det meste som kan tapes. Det positive er at det er enkelt å vite hvem som bør etterforskes når Europa skal denasifiseres post Putin.

Dette er jo grunnen til at grupperinger som har fått støtte av Russland tidligere nå sitter musestille. De vet at Putin har tapt og at hans tentakler i Europa skal ryddes bort.

17 Likes

Whoops! hvem hadde trodd at venteområde for nazistferja ville bli et mål.

Synes faktisk synd på russer soldatene som er på feil side av Dnipro. Mindre og mindre ressurser. Ledelsen driter i dem. Og de utenom å overgi seg har de kun et alternativ som er å dø.

6 Likes

Gått mye rykter på masse fora om skikkelig godtepose levert fra Tyskland til Ukraina.

Det er ikke atacms, men sansynligvis noe nyere.

Får på følelsen at UKR er tidenes våpenshow nå, alle vil sende mer og mer moderne for å vise potensielle kjøpere at det funker.

Om det stemmer er det snakk om JFS-M som også Ukraina har ønsket før.

" erman weapons manufacturer MBDA is developing a missile that could help Kyiv’s forces in the fight against Russia, according to reports in Ukraine.

The Ukrainian military has been using U.S and German-supplied HIMARS (high mobility artillery rocket systems) to repel Russian forces and to go on the offensive.

The joint fire support missile (JFS-M) being developed by MBDA could increase the range of weapons fired by Ukraine from 300km (186 miles) to 500km, according to news site Obozrevatel. "

Dette er så state of the art som man får det. Så jeg tror egentlig ikke det stemmer.

Meeen skal man selge våpen finnes det en god plass å teste dem nå.

9 Likes

Jeg tror det er enda farligere å være fører av en ammunisjonsbil i fergekø på østsiden av elva, enn infanterist på vestsida. Fatter ikke at de klarer å rekruttere noen til den jobben i det hele tatt.

4 Likes

Er nok denne:

4 Likes

«The turbojet engine will be provided by an Eastern European company»

Jeg frykter at det er snakk om en veldig spesialisert mini jetmotorprodusent som ligger i Kharkiv i Ukraina. (Dersom den ikke er bombet i stykker.)

Jetmotorer til kryssermissiler er vanskelige å lage, og disse motorene fra Kharkiv har dukket opp i kryssermissiler fra Russland, Kina og Iran. Dette kan være gamle motorer fra sovjettiden, men det illustrerer uansett at det er vanskelig å lage en jetmotor som er tilstrekkelig pålitelig, kompakt, lett og billig.

I Europa er det bare Rolls-Royce (UK) og Safran (Frankrike) som er virkelig tunge på jetmotorer. Har ikke hørt om Øst-Europeiske produsenter utenfor Ukraina. Fordelen med dette forumet er imidlertid at her er det alltids noen som har supplerende informasjon.

2 Likes

Dette er jo et våpensystem som Tyskerene har jobbet med i lang tid, mange år. Så tror nok ikke leveranse av motor er et issue. Men hvis det stemmer, så gir det også mening at UKR krever å få kjøpe ferdige raketter.

3 Likes

Hvor fant du denne btw?

1 Like

Gammel kunnskap. Jobbet i RR for noen år siden. Var en del snakk/skryt om jetmotorer i interne forum.

3 Likes

Ahh, UKR har jo lang historie med motorer. Hadde vært spennende om det var de som lagde motorer til den tyske raketten.

Serberne har denne:

Ting skjer i Donbas også.

Dette er så spektakulært at folk ikke tror det før evt offisielle kilder bekrefter.

6 Likes

Litt mer bilder av luksushotellet i Kherson eid av en quisling og som praktisk ble benyttet som bosted for masse russiske offiserer.

Problemet med propaganda og hjernevasking er at folk gjør dumme ting. Som å bo på et Luksushotell eid av en Quisling og tro at fienden ikke kan treffe det.

12 Likes

70000 mennesker er ikke en gruppering, det er en folkebevegelse.

1 Like

Nei,

70k mennesker som demonstrerer hver dag over lengre tid hvor mengden vokser er en bevegelse.

Dette er et siste desperat putin stunt. Kommer nok til å se de demonstrere en gang og to til. Ettersom Putin blir mer og mer desperat. Men mye bevegelse… ikke særlig. Selv om de moskva vennlige nok håper de har støtte i Europa.

Minner meg om den halvflaue russiske bil “demonstrasjonen” i Berlin.

15 Likes

«Målet med demonstrasjonen vår er å kreve endringer, hovedsakelig for å løse problemet med energipriser, spesielt elektrisitet og gass, som vil ødelegge økonomien vår denne høsten,» sa Jiri Havel, medarrangør av arrangementet, til nyhetsnettstedet iDNES.cz.

Energiprisene engasjerer.

2 Likes

Energipriser engasjerer også folk i Norge, så hvorfor leser man ikke om demonstrasjonen i norske aviser. Er det fordi endringer vil være å stille spm. ved vestlige sanksjoner og penger /våpen som sendes til et av Europas mest korrupte land?