Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Rottene starter å forlate skipet.

5 Likes

I dag hadde jeg et besøk hjemme av 25 år gamle Boris, en soldat som har blitt sendt til Norge etter å ha blitt hardt skadet i Ukraina. Mistet høyre arm, og halve ansiktet har måtte få transplantert hud fra låret, hvor også venstre øye gikk tapt.

Min samboer som opprinnelig er født og oppvokst i Ukraina, kom til Norge for 10 år siden med sin mor og har jevnlig kontakt med sine slektninger i krigs helvete. Kom i kontakt med denne soldaten forrige uke når det ble feiret Ukrainas uavhengighets dag i min by.

Nå fikk jeg plutselig se krigen på nært hold og fy faen for en kontrast det er.

Det har nå ankommet x15 ukrainske soldater som er vesentlig hardt skadet til Norge for behandling på diverse sykehus.

Pågangsmotet til dette folket er som fra en helt annen verden, hardt skadet og med ett øye og en arm mindre så ville Boris tilbake til Ukraina så fort som mulig for å fortsette å beskytte sitt land. All ære og respekt til en flott mann, bare 4 år yngre enn meg selv.

Slava Ukraini

51 Likes

Legende. Si ifra om vi skal prøve å hjelpe de med noe.

4 Likes

Det er godt at vi kan hjelpe noen med behandling i Norge.
Det er en stor skam at det tok månedsvis før vi kunne ta imot noen.

10 Likes

I dag ble altså den siste kraftlinjen som forsyner kjernekraftverket i Zaporizjzja tatt ut, det vil si at man kun har reservelinje til ett kraftverk i nærheten igjen- før man må gå over på agregat…

2 Likes

Kadyrov har vært i Dubai noen ganger i den senere tid. Jeg antar at han har flyttet ut mye av statskassen, før han offentliggjorde at han trekker seg.

Undres forøvrig på hvordan det går med Putin. Denne rotta har åpenbart undersøkt sjødyktigheten til skuta, og kommet til at det er best å gå i livbåten.

6 Likes

Interessant teori. Har diskutert hvilke løsninger det finnes for putin på pm. Vi kom fram til at et opprør for de nær putin er svært risky. Det var tryggere å bare trekke seg ut, uten å kritisere putin. Da kan man kanskje klare å holde på formuen man har tusket til seg.

Edit
Når nok støttespillere har gjort det kollapser korthuset og en annen tar over. Godt mulig et par hakk verre enn putin. Vedkommende kan dog trekke Russland ut av Ukraina og si at putin har kjørt landet på ræva. Må bare forhandle litt med vesten for å ha noe å dele med sine sammensvorne.

… så at kadyrov lever spesielt lenge har jeg mine tvil til. Vindu? Brann? Novachok?

5 Likes

Det er vel naturlig å tro at Kadyrov allerede er i utlandet. Han er kan hende en liten nok spiller til å kunne velge mellom en rekke land.

Putin har nok færre valg om han må i landflyktighet. Vil tro at det ikke er mange alternativer til Syria, Iran og Nordkorea. Kan hende Kina.

5 Likes

Han har en tilbakemelding til oss i Norge og det er at han er utrolig takknemlig for at han og hans soldat brødere blir tatt imot og får en kjempe god behandling :muscle:

Både landsmenn her i Norge og ikke minst, sykepleierne og legene har vært helt utrolig flinke og støttende i denne tragedien.

Noe mer hjelp enn dette ville han ikke ta imot, virker som at stolthet og egenhjelp står i første rekke.

14 Likes

Kan love deg at om Putin ønsker å trekke seg, så vil selv USA være SVÆRT behjelpelige med å la det skje.

3 Likes
4 Likes
1 Like

@JNorway, det er mulig med flere linker i ett innlegg :wink:

3 Likes

Man burde lyse ut dusør for drepte Wagner-medlemmer over hele verden.

5 Likes

https://www.railfreight.com/business/2022/09/01/russian-rail-sector-moves-towards-recession-this-year/?gdpr=accept&gdpr=accept

1 Like

Lurer på hvorfor de største norske aviser ikke skriver om demonstrasjonen som var i Praha igår ? 70000 mennesker protesterte mot regjering og Nato. Dere kan lese om det på Steigan.no :slight_smile:

10 millioner Ukrainere har måttet flykte fra landet. Har en god del av de på et mottak 250m unna og noen av barna i barnehagen. De er de jeg tenker på.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-03/thousands-of-czechs-protest-in-central-prague-over-energy-crisis

3 Likes