Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Det er folk på twitter (som heier på Ukraina) som skriver at dette er fra et spill.

Det sagt, så ligner konturen forbilledlig på Admiral Makarov.

2 Likes

Usj kjedelig hvis det stemmer.

1 Like

Har såpass moderne skip roterende radarer? De eldre klippene jeg har funnet på Youtube står radaren i ro, mulig den ikke er aktivert men det klippet der så (dessverre) veldig WW2 ut. :confused:

Edit: Kan rotere men tror profilen er litt annerledes/smalere.

1 Like

:eyes::eyes::eyes:

6 dager siden:

Oppdatering:

4 Likes

Lite trolig at disse er kjørt fra setermoen til Gardermoen :wink:

Men garantert noe militært som hentes. Kanskje granater og tilbehør?

1 Like

Du har sikkert rett, får håpe de kommer tilbake til Gardis’ og tar med seg M109 neste gang :pensive:

Om disse skulle kjøres fra Artillerileiren og nedover kunne man like gjerne gitt dem til russerne. Ingen overlever den turen.

1 Like

image

3 Likes

Tviler på at det blir varig fred før Vladimir henger fra en lyktestolpe.

8 Likes

Og jeg har vedtatt en erklæring om at jeg skal få meg six pack innen sommeren, uten å trene.

Like usannsynlig, like verdiløst. At de gidder…?

5 Likes

Det som var en tanke oppsiktsvekkende her er at Russland også stemte for erklæringen (uten at en skal legge altfor for mye vekt på det på det nåværende tidspunkt).

1 Like

Om det kommer noe enstemmig fra den kanten er det vel knapt verdt å skumme igjennom.:roll_eyes:

Edit: Aner absolutt ingenting om hva som står i den, men kjenner jeg skammer meg en liten smule allerede når jeg ser Norge nevnt.

2 Likes

Digg, de norske m109 er på vei til UKR.

Et av verdens største lastefly, et ukrainsk Antonov An-124, landet fredag på Gardermoen for andre gang på ett døgn. Få timer tidligere ble en militærtransport med utfaset artilleri fotografert kjørende i retning flyplassen.

12 Likes

Prinsippet til en radar er å sende en smal stråle med høyfrekvente radiobølger og lytte etter refleksjoner. I gamle dager og i stor grad nå ble det gjort med å rotere antennen fysisk.

Den på dette skipet ser ut til å måtte roteres, men det ser ut til å være to antenner slik at man sender radarstråler i 2 retninger - 180 grader fra hverandre.

Mange moderne vestlige radarer og sannsynligvis noe russisk og ihvertfall radar for luftforsvar er basert på phased array. Da står radaren fysisk i ro mens man kan styre radarstråler i flere akser ved å time små antenneelementer i forhold til hverandre. Man kan i teorien bruke flere stråler og flere frekvenser samtidig og dermed få mer detaljer og raskere oppdatering.

Phased array teknologien brukes i starlink satellitter, starlink terminaler og 5G basestasjoner. Det er en av grunnene til at 5G får høyere kapasitet siden man kan gjenbruke båndbredde til mottakere som står ulike steder ved å sende stråler med radiobølger veldig retningsbestemt . Det at 5G er mer retningsbestemt dreper konspirasjonene om 5G og uønsket stråling.

4 Likes

Er godt kjent med grunnleggende radar-teknologi, ble bare litt overasket over att de fleste snutter jeg fant av den båten var med radaren stående i ro, men den er vel ikke slått på kontinuerlig, og fant til slutt en der den roterte også.
Phased array er jeg ikke så kjent med, men alle nye militære båter jeg har sett uten roterende radar har mer enn 2 flater, da stort sett 3 eller 4 flater for å kunne dekke 360 grader bedre.
Synes uansett den i filmen over så annerledes og mer gammeldags ut en den som står/sto på Admiral Makarov.

9 Likes

Enig. Kornete film men den i filmen så for meg og ut som en slik parabolsk kurvet sak med netting på reflektoren.

1 Like

:rofl: :joy: :joy: :joy:
60 fot lengre enn Admiral Makarov! :cowboy_hat_face:

2 Likes

Kongen av Twitter

1 Like