Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg tenkte på akkurat det samme, kommer dette egentlig fra Kina? :stuck_out_tongue:

Du har sikkert rett, det har jeg ikke oversikt over.

Hadde det vært noe high-tech greier, så hadde jeg egentlig antatt Kina.

2 Likes

Russland skal kjøpe dumme granater og raketter til sovjet systemene sine. Dette er i stor grad det NK også bruker så det gir god mening. De har også produksjon og gigantiske lagre av dette.

Dette er ting som veier mye med stort volum.

Russland har ikke kapasitet til å fly dette. Dette må gå via jernbane, evt båt, jernbane, bil.

Logistikk mareritt mao, sier også litt om hvor desperat Putin er.

2 Likes

Det blir nok verre for putin.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/09/06/ryssland-halvledarbrist-kan-fa-putin-pa-fall-politico.html

2 Likes

Russisk sigøynercamp evt frontstilling.

Sier mye om Moral, trening og kampvilje.

ps er en død soldat i slutten av klippet som kan være støtende for noen.

2 Likes

Hva tror man nå er Russlands forsvarskapasitet. Gitt at atombomber ikke fantes, er det blitt svekket såpass at de ikke klarer å forsvare seg stort lenger, eller er de fortsatt sterke på forsvarssiden? Om f.eks. Kina snudde om og ville ta Russland eller EU gikk sammen (skjer jo ikke, men hypotetisk).

Er ikke Russland nå et ganske svakt land militært? Må de ikke ruste opp massivt igjen etter dette?
Hvor vil nytt utstyr komme fra?
Og en fornyelse i militært materiell vil vel føre til et mye sterkere Russland på sikt?

1 Like

Russland har dyttet store deler av de aktive styrkene sine inn i UKR. De har store mengder gammelt utstyr men ikke folk til å bruke det.

Uten full mobilisering og atombombe er det lite som beskytter de ekstremt store landområdene dems.

3 Likes

Uten atombombe, så kan de ikke forsvare seg. De har satt inn så å si alt de har i Ukraina. Dette er hvorfor USA har fått Ukraina med på å ikke bruke HIMARS mot mål i Russland og hvorfor de ikke har gitt Ukraina ATACKMS. USA er redde Russland skal føle seg nok truet til at de bruker atomvåpen.

Full mobilisering i Russland ville ikke gitt dem så mye ekstra slagkraft. De har ikke mulighet til å trene opp eller utstyre stort flere enn de som er aktive på slagmarken nå.

Kina kunne fint ha tatt det østlige Russland i en konvensjonell krig. Jeg tror de kunne gjort det med bind for øynene. Dette gjør de ikke fordi Russland da hadde begynt med atomvåpen mot angrepsstyrkene.

4 Likes

Haha - jeg digger den trollingen fra Ukrainas MOD

11 Likes

Dette er artikkelen som blir referert til:

2 Likes

Neste bro over elven er 10 og 22 km lengre nord og skal ikke være brukbare. Enten pga ukrainsk artilleri eller fordi de er tatt ut. Ukraina driver med splitt-og-hersk metoden. Elven ser kanskje ikke så stor ut, men den er 80m bred på dette punktet. Det er bare Dnipro som er veldig stor, ca 500m bred på de smale delene som gjør at den ser liten ut på kartet.

Forsyningslinjene til Russland inn i vestlige Kherson er basically helt fucked på dette tidspunktet. I tillegg, så kan de ikke sende forsterkninger mellom de forskjellige delene fordi Inhulets (elven på tweeten) deler området i to.

5 Likes

Ukraina trenger tydeligvis ikke disse bruene selv når russerne på feil side av elva er eliminert?

1 Like

De trenger broene etter krigen, men ikke nå. Men målet til Ukraina er å nedkjempe den delen av den russiske hæren som er vest for Dnipro. Noe som jeg mener de burde få til all den tid de russiske forsyningslinjene nå er så å si brutt og Ukraina har veldig godt artilleri og vesentlig flere fotsoldater.

Ukraina trenger ikke disse broene nå fordi etter at de har tatt ut styrkene vest for Dnipro, så kan de flytte så å si hele denne delen av den ukrainske hæren nord og så østover og bruke broene over Dnipro som de kontrollerer. De kan da angripe mot sørvest, sør eller sørøst. Det området de akkurat har tatt tilbake har en 500m bred Dnipro som østflanke og kan ikke angripes av Russland.

Det er vel noe sånt som 20% av de russiske styrkene og materiale som sitter fast i Kherson nå. Med det tapt, så vil jeg tro Ukraina har en god sjanse til å få ballen til å rulle og ta tilbake landet sitt.

Btw, så tenker jeg at det er best for Ukraina å gå sørvestover fra Zaporizhzhia, for det er i det området Russland har dårligst luftforsvar. Jo lengre øst man kommer, jo nærmere Russland er man.

5 Likes

Dette er kanskje det beste for Ukraina, De beste styrkene til Putin grindes ned uten mat og drikke.

Samtidig. er det nå helt tydelig at offansiv i Nord er igang.

Meldes om at UKR har rykket frem noen hundre meter i luthansk som var ca 100% russisk, men at det også skjer ting rundt izum.

5 Likes

Mer fra Kharkiv fronten.

Antar det er snakk om byen i kharkiv oblast.

Broen skal være sprengt, tyder på at russerene har trukket seg tilbake da ja.

3 Likes

Kherson City Front (September 6) Ukrainian Forces have liberated the settlement of Shmidtove![:ukraine:](https://abs-0.twimg.com/emoji/v2/svg/1f1fa-1f1e6.svg This is significant because it disrupts a major Russian Defensive Line from North Kherson City to Maksymivka If this route is retaken Ukraine could attack Kherson City from the North

image

6 Likes

SOF eller Partisaner jobber effektivt bak frontlinjen.

6 Likes

Farlig å røyke i bilen.

9 Likes

Tilskuerne virker litt blasert.

2 Likes

3 Likes

Herregud, de ser jo ut som idioter! Og hvorfor publiserer russene dette, når det ser ut som en parodi?

5 Likes